راز قلب بزرگ داستان بخشش از صمیم قلب است

به گزارش وبلاگ سفر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، کتاب راز قلب بزرگ نوشته سوفی دو مولنهایم، نویسنده فرانسوی است که برای گروه سنی ج نوشته شده. این داستان ماجرای رازی بزرگ است: راز شریک شدن و بخشندگی، راز خوشبختی.

راز قلب بزرگ داستان بخشش از صمیم قلب است

داستان این کتاب درباره پسربچه ای به نام ویکتور است. او هر یکشنبه بعد از ناهار، به تماشا مادربزرگش می رود. این یکی از لذت بخش ترین لحظات زندگی ویکتور است؛ چون مادربزرگ برای ویکتور داستان هایی از دوران کودکی اش تعریف می نماید، زمانی که تلویزیون سیاه وسفید بود و رایانه وجود نداشت.

روزی مادربزرگ برای ویکتور داستانی نو تعریف می نماید؛ داستان پدر جَد ویکتور یعنی قلب بزرگ! قلب بزرگ، یک کلاه بزرگ سرخ پوستی بزرگ با پَرهای رنگی داشت؛ کلاهِ قلب بزرگ جادویی بود و در دل خودش یک راز بزرگ داشت. مادربزرگ ویکتور، کلاه را به او هدیه می دهد و می گوید: برای دادن چیزی به کسی، داشتن دست کافی نیست؛ بلکه باید این کار را از صمیم قلب انجام بدهی. وقتی چیزی را با رضایت قلبی بدهی، کم نمی گردد..

باید با ویکتور و مادربزرگش همراه شد تا راز پدر جَد ویکتور یعنی قلب بزرگ و کلاهش را فهمید.

سوفی دو مولنهایم در این کتاب با قلمی ساده و روان و در قالب یک داستان بسیار کوتاه و مجذوب کننده، فرهنگ بخشش و نحوه اجرای آن را به بچه ها آموزش می دهد. دومولنهایم با الهام از ساده ترین اتفاق هایی که ممکن است در طول روز برای یک کودک رخ دهد، مفهوم شریک شدن و بخشندگی را نشان می دهد.

یکی از نکته های جالب این کتاب ارتباط بین پدربزرگ و مادربزرگ با کودک است؛ ارتباطی که شاید در جهانی امروز کمتر دیده می گردد. در گذشته و با رسیدن تعطیلات آخر هفته، بچه ها به خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می رفتند و پای صحبت ها و قصه های آنها می نشستند. قصه هایی که هر کدام کوله باری از تجربه و راز درست زندگی کردن را با خود به همراه داشت. متأسفانه امروزه و با پیشرفت فناوری و سرعتی شدن جهان، این ارتباط ها بیشتر به صورت مجازی است یا شاید هم خیلی کم رنگ شده.

سوفی دو مولنهایم در این کتاب مجددا نگاهی به این ارتباط بین پدربزرگ و مادربزرگ با نوه ها داشته و نشان می دهد که هنوز هم پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می توانند در زندگی بچه ها تأثیرگذار باشند و چقدر به آنها آموزش می دهند.

از کودکی و با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان، مفهوم بخشش به شکل های مختلفی در ما نهادیده شده است؛ ولی بخشش آداب و رسوم خاصی دارد و باید با آن آشنا شد. تماشا صحنه نذری دادن به دست نیازمند، برای همه ما آشناست؛ اما آیا بخشش تنها در فرهنگ ایرانی اسلامی و آن هم با نذری دادن، امکان پذیر است؟ خیر. در همه جای جهان بخشش یک ویژگی انسانی است و در بین تمام مردم جهان هم مرسوم است؛ اما بیان این خصیصه در هر کشوری فرق دارد. به عنوان مثال سوفی دو مولنهایم، یک نویسنده فرانسوی است و در این کتاب بخشش را حتی یک لبخند ساده و از ته دل به یک پیرمرد کنار خیابان می داند. بچه ها هم با خواندن کتاب راز قلب بزرگ یاد می گیرند بخشش می تواند چقدر ساده باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

لودو هم جلو می آید تا کلاه را از نزدیک نگاه کند.

او با لحنی تردیدآمیز می پرسد: یک پَر به من می دهی؟

رنگ از چهره ویکتور می پرد.

مِن مِن کنان می گوید: اما... این کلاه گران قیمت است.

لودو لب هایش را جمع می نماید و پوزخند می زند.

سپس با لحن تمسخرآمیزی می گوید: قلب بزرگ، شوخی می کنی!.

انتشارات برکه کتاب راز قلب بزرگ نوشته سوفی دو مولنهایم و تصویرسازی آنیک ماسون را با ترجمه زهره ناطقی در 32 صفحه و به بهای 80 هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "راز قلب بزرگ داستان بخشش از صمیم قلب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز قلب بزرگ داستان بخشش از صمیم قلب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید