جشن بلندترین شب سال در گوشه و کنار جهان

به گزارش وبلاگ سفر، انقلاب زمستانی، شروع زمستان و بلند شدن روزها است که در ایران با عنوان شب یلدا جشن گرفته می گردد؛ هرچند کشورهای زیادی در جهان این اتفاق مهم را گرامی می دارند.

جشن بلندترین شب سال در گوشه و کنار جهان

انقلاب زمستانی، بازگشت نور خورشید و طولانی شدن روزها پس از چند ماه تاریکی است که در سراسر دنیا جشن گرفته می گردد. گرچه انقلاب زمستانی اغلب به عنوان جشنی در شمال اروپا به شمار میرود، سنت بزرگداشت این رویداد را می توان در گوشه گوشه دنیا، از چین تا پرو، مشاهده کرد که مردم آن ها در پی راهی برای لذت بردن از بازگشت تلالو نور خورشید و بلندشدن روزها هستند. در این مقاله به روش های برگزاری طولانی ترین شب سال در فرهنگ های مختلف اشاره خواهیم کرد.

شب یلدا، ایران

شب یلدا، جشنی ایرانی است که با دورهمی خانواده ها در کنار هم در 30 آذر (20 یا 21 دسامبر) هر سال برگزار می گردد که تا پاسی از شب ادامه دارد. این مراسم خانوادگی شامل شعرخوانی و تفال به دیوان حافظ، روشن کردن شمع و خوردن آخرین میوه های تابستانی نظیر هندوانه و انار می گردد. این شب که به تولد میترا یا شب چله نیز معروف است، برای قرن ها به مناسبت تولد میترا، الهه نور، به جشن و شادی می گذرد. با اینکه مردم ایران امروزی مسلمان هستند، جشن های باستانی ایرانی مانند یلدا همچنان به جای مانده و به یک جشن معاصر تبدیل شده اند.

دونگژی، چین

جشن دونگژی (Dongzhi) که در 21 دسامبر (اول دی) برگزار می گردد، فقط مختص چین نیست و در مناطقی از ژاپن، کره و ویتنام نیز گرامی داشته می گردد. دونگژی به معنای هنگامی که زمستان می رسد است و مردم بر این باورند که برای سال آینده باید انرژی مثبت داشته باشند و به همین علت این روز را جشن می گیرند. در چین، خانواده ها دور هم جمع می شوند و دسر شیرینی به نام تانگ یوان (tangyuan) می خورند که توپی از آرد برنج گلوتین و آب است و نماد اتحاد به شمار میرود. همه مردم آرزو می نمایند که سال بهتری پیش رو داشته باشند و بسیاری از آن ها معتقدند با رسیدن دونگژی، یک سال بزرگ تر می شوند و به جای سال نوی چینی، این روز را به عنوان ورود به سال نو در نظر می گیرند.

روز سنت لوسیا، سوئد

روز سنت لوسیا (St. Lucias Day)، جشنواره ای از نور است که به احترام لوسیا، قدیس مسیحی در 13 دسامبر (23 آذر) برگزار می گردد. این جشن هواداران زیادی بین بچه ها دارد و به این صورت است که مردم هر شهر سنت لوسیای خود را انتخاب می نمایند و او با تاج گلی از شمع های روشن در خیابان به راه می افتد. ضمن اینکه، بچه ها با لباس سفیدرنگ شروع به خواندن آوازهای سنتی می نمایند. روز سنت لوسیا که به عنوان نشانه ای از شروع فصل کریسمس در کشورهای اسکاندیناوی است، در خانه ها با تهیه قهوه و خوراکی های پخته مثل نان زعفرانی جشن گرفته می گردد.

جشن سویال، مردم هوپی، آریزونا، آمریکا

سویال (Soyal) جشن انقلاب زمستانی مردم هوپی آمریکا است که به مناسبت بازگشت خورشید، با پایکوبی، دعا و قصه گویی در روز 21 دسامبر برگزار می گردد. این جشن سرشروع فصل کچینا و آمدن ارواح محافظ است. در باور سرخپوستان، اگر به این ارواح احترام بگذارید، به شکل موثری به انسان یاری خواهند کرد. کیواس که اتاق های زیرزمینی برای انجام مراسم مقدس است، در روز سویال به روی مردم باز می گردد. به طور کلی، سویال به منظور برکت بیشتر در سال پیش رو در زمینه کشاورزی، خانواده و جوامع است.

دونگژی، کره جنوبی

جشن دونگژی (Dongji) از روز 21 دسامبر (یک دی) در کره جنوبی شروع می گردد و تا چهار ژانویه (14 دی) ادامه دارد. در طول دونگژی که سال کوچک نو کره جنوبی به شمار می رود، کره ای ها به مناسبت رسیدن سال نو، فرنی لوبیای قرمز (پاتجوک) می خورند. اعتقاد بر این است که افراد با خوردن این فرنی، یک سال بزرگ تر می شوند. علاوه بر این، اهالی کره جنوبی برای این جشن رنگ قرمز می پوشند که رنگ خوش شانسی است. دونگژی به معنای آخر زمستان است و گفته می گردد اگر در این روز هوا سرد باشد، نشانه خوبی برای کشاورزی و برداشت محصول در سال آینده به شمار میرود. بعضی از مردم نیز برای دفع ارواح شیطانی، مقداری لوبیای قرمز در اطراف خانه خود می پاشند.

گردهمایی نیوگرنج، ایرلند

مردم در صبح روز 22 دسامبر (دو دی) در نیوگرنج (Newgrange) ایرلند دور هم جمع می شوند تا گذرگاه و محوطه این آرامگاه سنگی 5200 ساله را برای دقیقا 17 دقیقه در هنگام طلوع آفتاب انقلاب زمستانی به نظاره بنشینند. برای انتخاب بازدیدنمایندگان خوش شانسی که بتوانند شاهد این اتفاق شگفت انگیز و غلبه نور بر تاریکی باشند، از یک سیستم قرعه کشی استفاده می گردد. نیوگرنج که در دره بوین ایرلند قرار گرفته است، قدیمی تر از استون هنج و اهرام جیزه است و به همان مقدار تاریخ و رمز و راز را با خود یدک می کشد.

توجی، ژاپن

جشن توجی (Toji) به طور خاص برای خیر و برکت کشاورزی در سال آینده برگزار می گردد و مردم برای این منظور اقدام به روشن کردن آتش در کوه فوجی نموده و از حمامی استفاده می نمایند که در آب آن مرکباتی به نام یوزو ریخته شده است؛ چراکه معتقدند این میوه، بیماری را از بین می برد. مردم ژاپن غذاهای خاصی مانند کدو تنبل ژاپنی می خورند تا برای آن ها شانس به همراه آورد. علاوه بر این، بسیاری از ژاپنی ها به حمام های سنتی ژاپنی می فرایند تا برای سال آینده تمیز و پاک باشند. این مراسم درست مثل بسیاری از جشن های انقلاب زمستانی در 21 دسامبر برگزار می گردد.

اینتی رایمی، پرو

جشن اینتی رایمی (Inti Raymi) به مناسبت انقلاب زمستانی در نیم کره جنوبی زمین در ماه ژوئن (حدود 21 ژوئن) برگزار می گردد. این جشن اینکا با روزه داری و تقدیم پیشکش به اینتی، خدای خورشید، همراه بود.

اصلی ترین بخش این جشن شامل رژه مومیایی پیشینیان در مکانی می شد که نوع خاصی از نوشیدنی اینکا جریان داشت. این مراسم که روزگاری ممنوع شده بود، دوباره احیا شده است؛ اگرچه دیگر از رژه مومیایی ها خبری نیست. رژه جشنواره فعلی شامل لباس های سنتی و ماسک است که با نیایش خدای خورشید شروع می گردد.

جشن سوزاندن ساعت ها، برایتون، انگلیس

جشنواره سوزاندن ساعت ها (Burning the Clocks)، یک جشنواره انقلاب زمستانی امروزی است که سالانه با برپایی رژه، روشن کردن آتش، آتش بازی و سوزاندن ساعت ها برای نشان دادن گذر زمان، در 21 دسامبر برگزار می گردد. در واقع، فضای کارناوال مانند این جشن به عنوان راه حلی برای مصرف گرایی کریسمس به وجود آمد. مردم فانوس هایی را بر سر ترکه های درخت بید می نمایند که نمادی از امیدها و آرزوها برای سال نو است. در نهایت نیز این مراسم با آتش بازی در کنار اقیانوس به خاتمه می رسد.

اگر با هر یک از این جشن ها آشنا هستید، می توانید نظر خود را در پایین این مقاله از وبلاگ سفر با کاربران ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو / matadornetwork.com

به "جشن بلندترین شب سال در گوشه و کنار جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن بلندترین شب سال در گوشه و کنار جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید