راهنمای سفر به اصفهان از زبان یک اصفهانی

به گزارش وبلاگ سفر، سفر کردن همیشه از یک جایی شروع می شود، یک وقت هایی دانشجوییم و همه چیز در سفرهای ارزان، هتل های کم قیمت و ساندویچ بندری خلاصه می شود، یک وقت هایی هم بعد از هفته ها کار کردن، فکر لم دادن در کاناپه های یک هتل 5 ستاره، خوردن استیک تنوری و آب گریپ فروت آتش سفر را به جانمان می اندازد. گاهی هم داستان سفر از خواندن یک مقاله شروع می شود، مقاله ای در مورد سفر به اصفهان …

راهنمای سفر به اصفهان از زبان یک اصفهانی

این مقاله یک راهنمای سفر به اصفهان است، از هزینه های سفر به اصفهان گرفته، تا معرفی جاهای تاریخی و دیدنی اصفهان. کجا برویم، چه بکنیم و همه آنچه که در این مسافرت لازم دارید. برویم ببینیم در اصفهان چه خبر است.

اصلا چرا سفر به اصفهان؟

نصف جهان. بله، البته این روزها شاید این شعار اصفهان، نصف جهان کلیشه شده باشد. اما شاهکارهای معماری اصفهان در سطح جهانی و بین المللی مطرح است و کسی نمی تواند منکر این باشد. قرن ها گذشته است، اما هنوز هیچ کجای جهان نمی توانید میدان نقش جهان را ببینید. معماران فراوانی سراسر جهان پل های متنوع با مصالح رنگارنگ ساخته اند، اما هنوز خواجو و سی و سه پل اصفهان نظیر ندارد.

از همه اینها گذشته، چه کسی می تواند در برابر وسوسه قدم زدن در سنگفرش های محله سنگتراش ها، نوشیدن قهوه های دست ساز ارمنی ها و گوش سپردن به آوازهای نوازنده های خیابانی این محله مقاومت کند؟ یا کسی هست که در برابر زیبایی های مسجد شیخ لطف الله دیوانه نگردد؟

دست به کار شوید، آستین ها را بالا بزنید و یک برنامه اساسی برای سفر به اصفهان بچینید. البته بعد از اینکه این مقاله را کامل خواندید و با اصفهان زیبا کامل آشنا شدید.

خب حالا وقت ان است که کمی اطلاعات کلی در مورد اصفهان را با هم مرور کنیم.

اصفهان کلا چه جور شهری است؟

مواردی که در ادامه می خوانید کلیاتی از اصفهان هستند که می توانند قبل سفر اصفهان به شما دید خوبی بدهند.

برداشت اول: شهری تمیز و باطراوت

چیزی که در مورد اصفهان اول از هرچیز توجه تان را جلب خواهد کرد، سرسبزی و تمیز بودن آن است. انصافا در این زمینه شهرداری اصفهان خیلی خوب عمل کرده. با بیشتر مسافرینی که تا به حال حرف زده ام، از تمیزی اصفهان لذت برده اند. بدون اغراق می توانم بگویم که اصفهان یکی از تمیزترین و سرسبزترین شهرهای ایران است. کافی است کمی در خیابان های چهارباغ عباسی زیر سایه درختان چنار قدم بزنید، تا بفهمید چه می گویم.

برداشت دوم: کهنه شهر امروزی

وقتی از بافت سنتی حرف می زنم، منظورم خانه های متروکه و درب و داغان و کوچه پس کوچه های کثیف و رنگ و رو رفته نیست. از قضا اصفهان شهری است که خیلی هم خوب به روز شده، اما توانسته است که بافت سنتی خود را هم به خوبی و زیبایی حفظ کند. منظورم چیست؟

منظورم این است که همه چیز در اصفهان با حفظ اصالت قدیمی شهر اجرا شده. شما در اصفهان به ندرت آسمان خراش های چندین و چند طبقه می بینید و خیلی از بافت و بناهای قدیمی به زیبایی احیا شده اند. در ادامه از این فضاها بیشتر می خوانید.

برداشت سوم: شهری نیمچه کویری

اصفهان در منطقه کویری قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوای آن نسبتا خشک است، اختلاف دمای شب و روز نسبتا زیاد است. تابستان ها گرم و زمستان هایش سرد است. در اصفهان اصولا بارندگی های ممتد و طولانی نداریم. بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا، پاییز و بهار است، چراکه هوا بسیار عالی است و می توانید پیاده بسیاری از جاهای شهر را بگردید.

آب و هوای اصفهان چگونه است؟

همانطور که بالاتر اشاره کردم، آب و هوای اصفهان تقریبا کویری است، اختلاف دمای هوای روز و شب بالاست، زمستان ها سرمای خشکی دارد و عموما بادهای سردی می وزد. تابستان ها هوای نسبتا گرم و خشکی دارد. بالاترین درجه حرارت به 40 درجه می رسد. بهار و پاییزهای زمستان هوا مناسب است. میانگین در شهر اصفهان نسبتا پایین است و معمولا از باران های ممتد خبری نیست و بارش ها زود قطع می شوند.

چطور خودمان را به اصفهان برسانیم؟

خب البته که سوال ساده و پیش پاافتاده ای است. این سوال صرفا بهانه ای است برای اینکه ترمینال، فرودگاه و ایستگاه قطار اصفهان را معرفی کنم.

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان

فرودگاه اصفهان بیرون از شهر اصفهان قرار گرفته و با ماشین حدود نیم ساعت تا شهر اصفهان فاصله دارد. به نظر من به جای استفاده از تاکسی های گران فرودگاه، سرویس های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی استفاده کنید. راستی در مورد فرودگاه اصفهان یک مقاله کامل در وبلاگ سفر داریم، که مینا همکارم آن را نوشته، اطلاعات بیشتر را در مقاله همه چیز درباره فرودگاه اصفهان بخوانید.

جستجو و خرید بلیط هواپیما در وبلاگ سفر

ترمینال های اتوبوسرانی اصفهان

اصفهان 4 ترمینال اتوبوسرانی دارد:

  • ترمینال کاوه که در شمال شهر اصفهان در خیابان کاوه قرار گرفته است و تقریبا اصلی ترین ترمینال اصفهان محسوب می گردد. بیشتر مقاصد و شهرهای ایران از این ترمینال انجام می گردد.
  • ترمینال صفه که در جنوب شهر اصفهان ابتدای جاده اصفهان شیراز قرار گرفته. این ترمینال بعد از کاوه، مهم ترین ترمینال اصفهان محسوب می گردد.
  • ترمینال جی که در شرق اصفهان در خیابان جی قرار گرفته و راستا تهران و یزد را پشتیبانی می کند.
  • ترمینال زاینده رود که در غرب اصفهان در بلوار میرزا کوچک خان جنگلی قرار گرفته است.

البته حجم زیادی از ترددهای اصفهان در ترمینال کاوه و صفه انجام می گردد. اما به طور کلی دسترسی به ترمینال های اصفهان راحت است. با اتوبوس های خط صفه ملک شهر به راحتی می توانید به ترمینال صفه بروید. برای سایر ترمینال ها هم خط های اتوبوس وجود دارد.

جستجو و خرید بلیط اتوبوس در وبلاگ سفر

ایستگاه راه آهن اصفهان

یکی از راحت ترین و بی دغدغه ترین انواع سفر، سفر با قطار است. به خصوص اگر بخواهید به صورت گروهی سفر کنید. راه آهن اصفهان در میدان آزادی، خیابان هزار جریب، 5 کیلومتری جاده شیراز، روبه روی سپاهان شهر قرار گرفته است.

جستجو و خرید بلیط قطار در وبلاگ سفر

حمل و نقل عمومی در اصفهان

حمل و نقل عمومی در اصفهان تقریبا راحت است و به بیشتر راستاهای وسیله های حمل و نقل عمومی وجود دارند. اگر در سفر اصفهان تعدادتان بیش از 2 نفر است، اسنپ و تپ سی هم گزینه های خوبی برای رفت و آمد است. اما من به شما پیشنهاد می کنم که خیلی از راستاها را پیاده بروید و لذت کفش کردن نقطه به نقطه اصفهان را تجربه کنید. علاوه بر تاکسی و اتوبوس متروی اصفهان در بسیاری از راستاها هم فعال شده و رفت و آمد در اصفهان را خیلی راحت تر از قبل کرده است. اگر به سایت اصفهان ترافیک سر بزنید، می توانید در تمام راستاها روش های مختلف برای رفت و آمد را ببینید.

[irp posts=483″ name= عوارض جسمانیِ سفر با هواپیما؛ پرواز با آدامس و آب نبات]

اصفهان کجا اقامت کنیم؟

اصفهان یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است. بنابراین همه جور هتل و اقامتگاه و متناسب با هر سلیقه و بودجه ای پیدا می گردد. اگر برای سفر اصفهان بودجه زیادی کنار گذاشته اید و می توانید برای اقامت خود هزینه خوبی بکنید، هتل های 5 ستاره و 4 ستاره مانند هتل شاه عباس اصفهان، هتل کوثر و هتل آسمان گزینه های عالی هستند.

اما اگر در پی هتل های باکیفیت و ارزان قیمت فکر می کنید، هتل جلفا (با موقعیت مکانی عالی و فاصله کمتر از 5 دقیقه با کلیسای وانک)، هتل طوطیا، هتل ایران در آمادگاه و هتل ویانا (که با اینکه یک ستاره است، بسیاری از کاربران از تمیزی و برخورد خوب کارکنان آن تعریف کرده اند).

یک انتخاب دیکر برای اقامت در اصفهان، اقامت در اقامتگاه هایی است که از قضا در اصفهان هم کم نیستند. معروف ترین اقامتگاه های اصفهان، اقامتگاه رگراگ، آریو و پاسارگاد است.

گوشه ای از حیاط هتل عباسی اصفهان

هزینه های سفر به اصفهان

من هزینه های سفر به اصفهان را به چند بخش مجزا تقسیم می کنم تا شما به تفکیک هزینه های سفر به اصفهان را ببینید.

1- هزینه بلیط سفر به اصفهان

بسته به اینکه بخواهید با هواپیما، اتوبوس یا قطار بخواهید به اصفهان سفر کنید، هزینه ها تغییر می کند. برای اینکه از آخرین قیمت ها مطلع باشید و بر اساس مقصدتان هزینه ها را ببینید، کافی است روی لینک های زیر کلیک کنید، تا در هر تاریخی که می خواهید سفر کنید، قیمت بلیط اصفهان را ببینید.

بخشی از فرودگاه اصفهان

2- هزینه اقامت در اصفهان

هزینه اقامت در اصفهان به جایی که شما قرار است ساکن باشید، خیلی بستگی دارد. اما به طور کلی می توانم اینطور بگویم که شما از شبی 50 هزار تومن می توانید در اصفهان اقامت داشته باشید تا شبی 400 هزار تومن. (این رنج قیمت مربوط به تابستان 98 است). می توانید تمام هتل ها و اقامتگاه های اصفهان در جاباما را ببینید، امکاناتش را بسنجید، موقعیت مکانی شان را ببینید، نظرات کاربران را بخوانید و بر اساس تمام این موارد تصمیم بگیرید که کدام هتل یا اقامتگاه برایتان مناسب تر است. اگر تعدادتان زیاد است و یا خانوادگی سفر می کنید، هزینه های اقامتگاه برای شما کمتر از هزینه هتل می گردد.

بوفه هتل پارسیان کوثر اصفهان

جستجو و رزرو هتل ها و اقامتگاه های اصفهان در جاباما

هزینه رفت و آمد در اصفهان

اگر به پیاده روی و استفاهد از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی عادت داشته باشید، که هزینه رفت و آمد در اصفهان اصلا زیاد نیست. حتی هزینه اسنپ (به خصوص اگر بیش از یکنفر باشید) هم به نسبت تهران خیلی به صرفه تر است. اتوبوس، تاکسی و مترو هم تقریبا در بیشتر راستاهای اصفهان وجود دارد و بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان به هم نزدیک هستند و راستاهای زیادی را می توان پیاده طی کرد.

می دانستید…

متروی اصفهان پروژه ای بود که در سال 1380 استارت خورد. اما بافت تاریخی اصفهان داستانها و ماجراهای زیادی برای آن به وجود آورد و فرایند پروژه را به شدت کند کرد. فونداسیون سی و سه پل در راستا مترو قرار گرفت و کلی دردسرهای دیگر. اما متروی اصفهان به راه افتاد و یکی از قشنگ ترین متروهای ایران کار خود را شروع کرد.

بهترین زمان سفر به اصفهان

از آنجاییکه اصفهان شهری کویری است، زمستان ها و تابستان های آن هوای خشکی دارد و این خشکی هوا سرما یا گرما را شدیدتر نشان می دهد، به همین دلیل بهترین زمان سفر به اصفهان پاییز و بهار است. بهترین ماه اصفهان هم اردیبهشت است. من به شما پیشنهاد می کنم که هرگز عید را برای سفر به اصفهان امتحان نکنید؛ چراکه اینقدر شلوغ است که بیشتر زمان شما در ترافیک و صف های طویل بلیط مکان های دیدنی اصفهان می گذرد. میدان نقش جهان هم آنقدر شلوغ می گردد که نمی توانید قدم از قدم بردارید. بنابراین اگر بخواهم حرف هایم را خلاصه کنم:

  • ایام عید و تعطیلات بیش از دو روز اصفهان خیلی خیلی شلوغ است و از آنجایی که چراغ قرمزهای زیادی دارد، بخش زیادی از زمان شما در ترافیک، صفوف طولانی و ازدحام آدم ها می گذرد. در این زمان مسافرت اصفهان چندان توصیه نمی گردد.
  • تابستان های اصفهان خیلی گرم است، بارندگی آن بسیار اندک و گرمای آن گرمای خشکی است. پس اگر گرما اذیتتان می کند و به اصطلاح آدم گرمایی هستید، اصفهان در تابستان به شما توصیه نمی گردد.
  • زمستان های اصفهان، زمستان های سردی است و این سرما عموما تا مغز استخوان شما نفوذ می کند، چراکه بارندگی اصفهان کم است، اما شهرهای اطراف آن مانند شهرکرد و اطرافش بارش های سنگین برف دارند و در سرمای زمستان اصفهان هم تاثیر می گذارد. علاوه بر این زمستان اصفهان سرشار از سوزهای سرد زمستانی است که همین ممکن است، اذیتتان کند. البته اگر به سرما عادت دارید می توانید از زمستان اصفهان لذت ببرید. اما اگر با اولین وزش باد سرد به بخاری و شوفاژ پناه می برید و به لرزش می افتید، زمستان اصفهان چندان خاطره خوشایندی برایتان نخواهد بود.
پاییز زیبای اصفهان در کنار پل خواجو

بهترین مراکز خرید اصفهان

برای خیلی از افراد، خرید جزء جدانشدنی از سفر است و اصلا سفر بدون خرید معنا ندارد. خب اگر که جزو این دسته هستید، از سفر به اصفهان بی نهایت لذت خواهید برد، چراکه یکی از بزرگ ترین، شیک ترین و مجذوب کننده ترین مراکز خرید ایران، یعنی سیتی سنتر در اصفهان قرار گرفته. به سیتی سنتر مفصل تر خواهیم پرداخت. اما برویم ببینیم که بهترین مراکز خرید اصفهان کدام موارد هستند. در این مقاله هم پاساژهای لوکس و مدرن و هم بازارهای بزرگ و سنتی را معرفی خواهم کرد.

1- مجموعه سیتی سنتر اصفهان

از آنجایی که من عاشق سیتی سنتر و فضاهای ریز و درشت اطرافش هستم، اول از هرچیز سیتی سنتر را به شما معرفی می کنم. معرفی سیتی سنتر در یک پاراگراف نمی گنجد. اما چاره چیست؟ دوربین را روی دور تند باید بگذارم.

سیتی سنتر فقط یک مرکز خرید نیست، بلکه یکی از بهترین مراکز فرهنگی و تفریحی اصفهان است. پردیس سینمایی سیتی سنتر، شهربازی، فودکورت و انواع اقسام رستوران ها، نگارخانه سیتی سنتر و موزه تنها بخشی از بخش های سیتی سنتر است. از طرف دیگر روز به روز بخش های مختلف آن در حال توسعه هستند.

فضای داخلی سیتی سنتر اصفهان

بیشتر برندهای مطرح چه در بخش پوشاک چه در بخش های دیگر در سیتی سنتر شعبه دارند. علاوه بر این در فروشگاه های دیگر (به ویژه در زمان های حراج) اجناس باکیفیت و قیمت مناسب می توانید پیدا کنید.

دو رستوران مهم اصفهان که در سیتی سنتر هم شعبه دارند، خان گستر و هرمس هستند، که فضای بسیار مناسبی هم دارند.

رستوران خوان گستر سیتی سنتر

خلاصه که کلا چه بخواهید بخرید و چه نخواهید، حتما حتما سیتی سنتر را ببینید.

2- مجتمع پارک اصفهان

مجتمع پارک اصفهان در خیابان چهارباغ بالا، یکی از قدیمی ترین و مهم ترین خیابان های اصفهان قرار گرفته. اگر هوا خوب باشد، پیاده روی در میان درختان روبه آسمان چهارباغ بالا خیلی باصفاست و می توانید پیاده به مجتمع پارک بروید. مجتمع پارک یکی از مجموعه تجاری های روباز اصفهان است.

زمانی که من بچه بودم (حدود بیست، بیست و پنج سال پیش)، مجتمع پارک اصفهان یکی از اصلی ترین مراکز خرید اصفهان بود و پاتوق بسیاری از جوان ها. آن موقع ها مجتمع پارک رفتن، حس و حال کاملا متفاوتی داشت. اما با توسعه مراکز خرید و روی کار آمدن مراکز خرید تازه، مجتمع پارک دیگر آن شور و حال سابق خود را از دست داد. البته هنوز هم فروشگاه های زیادی در مجتمع پارک هستند و هنوز هم می توانید چیزهای زیادی بخرید. اما در کل انتظار زیادی نداشته باشید.

3- مرکز خرید جلفا و خیابان خاقانی

مرکزر خرید جلفا یکی از مراکز خرید تازه اصفهان است که در خیابان خاقانی کوچه فلان قرار گرفته. مرکز خرید جلفا از آن مراکز خرید خیلی بزرگ نیست، یک پاساژ کوچک، جمع وجور و دو طبقه است. این پاساژ را از این جهت معرفی کردم که در خیابان خاقانی قرار گرفته و اگر اجناس دلخواهتان را نتوانستید، پیدا کنید، می توانید به خیلی از فروشگاه های دیگر که در همین خیابان قرار گرفته اند سر بزنید. سرتاسر خیابان خاقانی پر از فروشگاه های رنگارنگ است که انواع اقسام فروشگاه ها (از لباس فروشی گرفته تا وسایل خانه، تزئینی و چیزهای دیگر) در آن وجود دارد. خاقانی و جلفا از منطقه ها ارمنی نشین اصفهان است، به همین دلیل خیلی از فروشنده ها ارمنی هستند و حتما در این خیابان چیزهای خوبی برای خرید پیدا می کنید.

مرکز خرید جلفا اصفهان

در مورد قیمت های خاقانی اینطور می توانم بگویم که شما با همه جور قیمتی می توانید خرید کنید. اما به طور کلی قیمت ها در این منطقه از میانه کمی بالاتر است. اما حتما می توانید اجناس باکیفیت و به درد بخور در این خیابان پیدا کنید.

هر زمان هم که گرسنه شدید و خواستید چیزی بخورید، رستوران های زیادی در این خیابان وجود دارند، اما مهم ترین این رستوران ها ساندویچ آنا (که پیشنهاد می کنم، حتما سیب زمینی هایش را امتحان کنید) و پیتزا نمی دونم چی چی و البته پیشنهاد صددرصد من به شما رستوران آرابو است که در محله جلفا قرار گرفته و تا خاقانی حدود 10 دقیقه پیاده روی فاصله دارد.

3- بازار بزرگ قیصریه

بازار قیصریه در ضلع شمالی میدان نقش جهان قرار گرفته و میدان نقش جهان را به میدان عتیق متصل می کند. برای من یکی از مهم ترین مجذوب کنندهیت های بازار صفویه حفره های نوری که در سقف قوس ها تعبیه شده و با یک خط راست و مستقیم نور روز را به فضای نیمه تاریک بازار هدایت می کند و رد نورها را به زمین می کشاند.

شاید براتون جالب باشه بدونید…

میدان عتیق اصفهان در زمان سلجوقیان مهم ترین میدان اصفهان بوده و میدان نقش جهان در زمان صفویان. بازار قیصریه انگار که نوعی گذر تاریخی است، که ما را از عهد صفوی به عهد سلجوقی می برد. گذر جالبی است نه؟ پس گشتن در این بازار مجذوب کنندهیت های تاریخی مخصوص به خود را دارد.

جاهای تاریخی اصفهان

معروفترین دیدنی های اصفهان جاهای تاریخی آن هستند. اما چرا؟ در ادامه بخوانید.

1- میدان نقش جهان؛ دومین میدان بزرگ جهان

بله میدان نقش جهان که با نام های میدان شاه و میدان امام هم شناخته می گردد، دومین میدان بزرگ جهان است. نیمی از بار نصف جهان بودن اصفهان را میدان نقش جهان به دوش می کشد. میدان شاه 560 متر طول و 160 متر عرض دارد. از لذت قدم زدن و راه رفتن در طلوغ و غروب این میدان هرچقدر بگویم کم گفته ام. می توانید ساعت ها در این میدان، کوچه های حوالی آن و سوراخ سنبه هایش بگردید و خسته نشوید. پیشنهاد من به شما این است که حتما زمانی که سرحالید به میدان امام بیایید، چراکه بیشترین دیدنیهای اصفهان را همینجا می توانید ببینید. اگر از درشکه سواری و بالا پایین شدن روی اسب هم لذت می برید، یک دور میدان را در جوار اسب ها بگردید.

میدان نقش جهان در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد؛ درست زمانی که شاه عباس مرکز را از قزوین به اصفهان منتقل کرد، شهر اصفهان را از نو ساخت و بهترین شاهکارهای معماری جهان را خلق کرد. میدان نقش جهان شامل فضاهای زیر است.

  • مسجد شیخ لطف الله که در ضلع شرقی قرار گرفته است.
  • مسجد شاه یا مسجد امام که در جنوب میدان قرار گرفته.
  • بازار قیصریه که در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته.
  • عمارت عالی قاپو که در ضلع غربی قرار گرفته است.
میدان نقش جهان و نقش و نگار ریز و درشتش

2- مسجد جامع اصفهان، تجربۀ قرن ها مسجدسازی

اگر اصفهان، تنها یک بیابانِ خشکِ خشک بود و هیچ برای دیدن نداشت، به جز مسجد جامع، دیدن مسجد جامع اصفهان دلیلی کافی برای سفر به اصفهان بود. مسجد جامع اصفهان که با نام های مسجد عتیق و مسجد جمعه هم شناخته می گردد. مسجدی که داستان ساخت آن به قرن دوم هجری برمی گردد و از اولین مساجد اسلام به شمار می آید. الگوی اولیه این مسجد الگوی عربی بود، بعدها سلجوقیان آن را به یک مسجد چهارایوانی بدل کردند، ایلخانان، تیموریان، صفویان و قاجار هر کدام یک بخش این مسجد را تکمیل کردند. حالا در گوشه گوشۀ مسجد که قدم بزنید، هر گل و خشت و آجر یادبودی از یکی از پادشاهانی است که بر ایران حکومت می کردند و البته که شاهکاری شگرف و بزرگ است.

می دانستید…

مسجد جامع اصفهان از سال 2012 در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شد. بنای اولیه این مسجد (که در قرن 2 ساخته شده بود، یک قرن بعد از ساخت آن تخریب شد و به جای آن مسجدی با ابعاد وسیع تر ساخته شد. به مرور با توسعه شهر اصفهان و زیاد شدن جمعیت، دیگر مسجد جامع سابق جوابگوی نیازهای مردم نبود؛ بنابراین بسیاری از خانه ها و زمین های اطراف مسجد خریداری شد و سبک ان هم به سبک مساجد شبستانی تغییر کرد.

ایوان شرقی مسجد جامع معروف به ایوان شاگرد

همانطور که بالاتر گفتم، مسجد جامع اصفهان در دوره های تاریخی مختلف تغییرات متنوعی داشته، اما بیشترین تغییرات آن در زمان سلجوقیان انجام شد که این مسجد را به یک مسجد چهارایوانی تبدیل کردند. چهار جهت جغرافیایی این مسجد هر کدام داستان یک سلسله و یک تاریخ است.

  • ضلع شمالی مسجد که ایوان درویش و گنبد تاج الملک در آن قرار گرفته. ضلع شمالی مسجد پر از کتیبه هایی از دوران صفوی و سلجوقی است.
  • ضلع جنوبی مسجد که ایوان شاه در آن قرار گرفته. ساختمان اصلی مسجد به سبک عربی در این قسمت قرار داشت. گنبد نظام الملک هم دقیقا همینجا روبروی گنبد تاج الملک قرار گرفته. در این بخش هم کتیبه های زیادی می بینید، معروف ترین این کتیبه ها کتیبه شاه طهماسب برای بخشش مالیات و توبه نامه اوست.
  • ضلع غربی مسجد که ایوان استاد در آن قرار گرفته، میزبان یکی از دیدنی ترین محراب های جهان است؛ محراب سنگی اولجایتو. اگر مسافرت اصفهان را در پیش دارید، به چشمان خود قول یکی از دیدنی ترین مساجد جهان را بدهید.
  • ضلع شرقی میدان که ایوان شاگرد در آن قرار گرفته و در تصویر بالا می توانید آن را ببنید. بیشتر این بخش میدان از طریق سلجوقیان ساخته شده.

آدرس دقیق مسجد جامع اصفهان

اگر در میدان نقش جهان هستید، کافی است که محور جنوبی را ادامه دهید و از میان دهانه های قیصریه راه میدان عتیق را در بگیرید. در کمتر از 20 دقیقه به مسجد جامع عتیق می رسید. آدرس دقیق مسجد جامع عتیق در میدان عتیق (سبزه میدان یا میدان کهنه) در خیابان علامه مجلسی قرار گرفته. برای دسترسی راحت تر شما لینک دسترسی مسجد جامع اصفهان از طریق گوگل مپ را اینجا برایتان قرار داده ایم.

3- پل خواجو؛ هارمونی بی همتای قوس های آجری

پل خواجو تنها شاهکار اصفهان نیست. شاهکار معماری سازه ها و پل ها در تمام جهان است. این شاهکار معماری که روی آب های زاینده رود بنا شده، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد. خیلی از کسانی که مسافرت به اصفهان می آیند، پل خواجو و سی وسه پل را با هم اشتباه می گیرند، راحت ترین راه برای تمایز این دو پل، ساختمانی است که در میانه پل خواجو قرار گرفته و بیگربیگی نام دارد. این فضای دل انگیز برای اقامت موقت شاه عباس و خاندان او تعبیه شده بود.

طول این پل 133 متر و عرضش 12 متر است. سفر اصفهان بدون گذشتن از پل خواجو بی معناست و حتما یک چیزی کم دارد. یک طرف پل خواجو بلوار آینه خانه و خیابان ابشار قرار گرفته است. در سمت دیگر آن خیابان کمال اسماعیل و مشتاق قرار دارند. آدرس دقیق تر پل خواجو را می توانید در این نقشه ببینید.

می دانستید…

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که زاینده رود برای اصفهان فقط یک رودخانه نیست. زاینده رود به نوعی شهر را به دو قسمت تقسیم کرده و اهالی اصفهان گاهی محله های مختلف اصفهان را با اینور آب و آنور آب می شناسند.

4- سی و سه پل، ضرباهنگ شهر اصفهان

سی و سه پل با سی و سه دهانه خود و طول 295 متر (بیش از 2 برابر طول پل خواجو) که روی زاینده رود قرار گرفته، طولانیترین پل اصفهان است. در حقیقت در این بخش رودخانه از همه نقاط دیگر پهن تر است، پس با این اوضاف سی وسه پل هم طولانی ترین پل اصفهان محسوب می گردد. سی و سه پل اصفهان به دستور الله وردی خان در زمان صفویه ساخته شد. سازه این پل تاریخی یکی از پیشرفته ترین و هوشمندانه ترین سازه های پلی جهان است؛ چراکه این سازه هرچقدر بیشتر رطوبت جذب کند، قویتر و مستحکم تر خواهد بود. (می توانید تصور کنید که خشک شدن آب زاینده رود چه تهدید جدی برای سی و سه پل، پل خواجو و تمام خاطراتی است که روی این پل ها گذشته است).

سی و سه پل اصفهان، خیابان چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی متصل می کند. بنابراین این پل در تقاطع خیابان چهارباغ و زاینده رود واقع شده است. آدرس دقیق تر این پل را در گوگل مپ می توانید ببینید.

سوغاتی های اصفهان کدام هستند؟

شهر اصفهان سوغات زیادی دارد، ما در مقاله های دیگری در وبلاگ سفر هم به سوغات اصفهان و هم به سوغات سایر شهرهای ایران پرداخته ایم. در این بخش تنها مختصری به این موارد می پردازیم.

خوراکی های مخصوص اصفهان

1- بریان: بیشتر قریب به اتفاق مسافران اصفهان، این غذا را با نام بریانی می شناسند که اشتباه است. من به عنوان یک اصفهانی ارجمند از شما تقاضا دارم که این غذا را درست تلفظ کنید. این غذا از گوشت گوسفند تهیه می گردد، عموما چرب است و با نان و پیاز و سبزی سرو می گردد. بریان یکی از محبوب ترین غذاهای اصفهان است. بهترین بریانی های اصفهان، بریانی اعظم در کمال اسماعیل، بریانی حاج محمود (که دو شعبه دارد، یکی در بازار قیصریه و دیگری در هتل کوثر است)، بریانی ریحون در خیابان بوستان ملت است.

2- خورشت ماست: البته که خورش ماست خورشت نیست و یک دسر است که از ماست، زعفران و گوشت گردن تهیه شده و بی اندازه خوشمزه است. یکی از بهترین جاهایی که در اصفهان می توانید خورشت ماسا بخورید، رستوران شهرزاد در چهارباغ عباسی است.

3- گز و پولکی: گز و پولکی 2 تا از خوشمزه ترین و محبوب ترین سوغاتی های اصفهان هستند، آنقدر محبوبیت این دو عزیز زیاد است که من هر طرف تهران که می روم، از من پولکی و گز می خواهند. گز یک شیرینی آردی است که مغز آن پسته یا بادام است. پولگی هم تقریبا شبیه آب نبات است که در طعم های متنوعی قرار گرفته است و با چای حسابی می چسبد. معروفترین برندهای گز اصفهان، گز مظفری، گز شیرین و گز بولداجی است.

صنایع دستی مخصوص اصفهان

بله قطعا که سوغاتی های اصفهان به خوردنیجات محدود نمی گردد. اگر عاشق هنر و صنایع دستی هستید، حتما یک روز کامل را به میدان نقش جهان اختصاص بدهید تا با انواع هنرها و صنایع دستی اصفهان آشنا شوید. اما مهم ترین صنایع دستی اصفهان موارد زیر هستند:

1- قلم زنی؛ هنر دقت و ظرافت

هنر قلم زنی هنر کندن و تزئین نقش و نگارهای مختلف روی فلز (به خصوص مس) است. و قلمزنی اصفهان معروفیت جهانی دارد. قلم زنی به روش های مختلف انجام می گردد. اگر به دیدن و اجرای زنده فرآیند قلم زنی علاقه دارید، میدان نقش جهان بهترین جا برای شماست. در حجره های مختلف میدان بسیاری از استادکاران را در حین اجرای قلم زنی خواهید دید و می توانید برای خودتان، رفقا، خانواده و هرکه اراده کنید، یکی از بهترین سوغات های ایران را بیاورید.

2- خاتم کاری؛ وحدت در کثرت، کثرت در وحدت

الحق که خاتم کاری یکی از هنرمندانه ترینِ هنرهاست. در مورد خواستگاه خاتم کاری بین علما اختلاف است و برخی شیراز را منشا این هنر زیبا می دانند. (ما اصفهانی ها که بدمان نمی اید نقطه شروع این هنر را به اصفهان نسبت دهیم، اما به هرحال اطلاعات دقیقی در دستمان نیست). به طور کلی خاتم کاری از کنار هم گذاشتن چندضلعی های منتظم کنار یکدیگر ساخته می گردد. مشهورترین محصول خاتم کاری قلمدان است که اتفاقا برای سوغاتی هم بسیار مناسب است.

معروفترین رستوران های اصفهان

اصفهان رستوران های زیادی دارد و انتخاب 5 رستوران به عنوان بهترین رستوران ها واقعا راحت نیست. اما به هرحال من تلاش خودم را می کنم که مطرح ترین و پرطرفدارترین رستوران های اصفهان را به شما معرفی کنم.

1- رستوران شهرزاد اصفهان، غذاهای خوش عطر ایرانی زیر چتر قاجار

شهرزاد یکی از باکیفیت ترین رستوران ها در تمام ایران است. بیشتر غذاهای شهرزاد کیفیت فوق العاده ای دارند و قطعا از آن طعم های به یاد ماندنی عمرتان خواهد بود. خورشت ماست رستوران شهرزاد یکی از خوش طعم ترین خورشت ماست هایی است که در تمام اصفهان می توانید پیدا کنید. دکور رستوران به سبک قاجار طراحی شده و به نوعی قهوه خانه های قدیمی را به یادتان می آورد. اما اگر از ایرادات این رستوران بخواهیم بگویم، مدت زمان انظار است؛ در روزهای غیر تعطیل عموما این انتظار چندان آزاردهنده نیست. اما در روزهای تعطیل عموما شما باید در فضای بیرون رستوران منتظر بمانید تا نوبتتان بگردد. اگر افراد پیر و ناتوان همراه شما باشند، ممکن است اذیت شوند. تنها ایراد رستوران شهرزاد همین است و من امیدوارم که در آینده نزدیک شهرزاد فکری به حال این مشکل بکند.

فضای داخلی رستوران شهرزاد اصفهان

راستی موقع ترک رستوران شهرزاد شما را به یک عدد گز خوشمزه اصفهانی مهمان خواهد کرد. این رستوران در خیابان چهارباغ عباسی قرار گرفته، آدرس دقیق تر رستوران شهرزاد را در نقشه زیر می توانید ببینید.

2- کافه رستوران هرمس؛ یک طراحی متفاوت و منحصربه فرد

اگر معمار، طراح داخلی و یا گرافیست هستید، حتما از هرمس خوشتان خواهد آمد؛ به خصوص شعبه میدان جلفا. کافه رستوران هرمس دو شعبه دارد، یکی حوالی میدان جلفا و دیگری سیتی سنتر اصفهان است. رستوران هرمس جلفا دکور و طراحی بسیار مجذوب کنندهی دارد. سالاد سزار و پاستاهای آن یکی از محبوب ترین غذاهای هرمس هستند. اما چیزی که در مورد هرمس وجود دارد این است که مدیریت و آشپزهای آن چندین مرتبه تغییر کرده اند و خود من به شخصه تا به حال با چند کیفیت مختلف در آنجا سالاد سزار خورده ام. به همین دلیل نمی توانم در این رابطه نظر قطعی بدهم. اما در اینکه یکی از بهترین رستوران های حوالی جلفاست شکی نیست و قطعا تجربه مجذوب کنندهی خواهد بود.

هرمس سیتی سنتر یک بالکن بزرگ هم دارد که میز و جایگاه چیده اند و اگر عاشق فضاهای خارجی هستید، هرمس انتخاب خوبی است.

3- رستوران خوان گستر، خوشمزه و لاکچری

خوان گستر از محبوب ترین رستوران ها هم در میان اصفهانی ها و هم مسافران است و از رستوران های گران اصفهان به شمار می رود. و بوفه سالاد و دسر این رستوران به صورت سلف سرویس است. خوان گستر 3 شعبه دارد، یکی لابی هتل جلفا و دیگری در خیابان آتشضگاه که کمی تا مرکز شهر فاصله دارد و دیگری در سیتی سنتر.

و در سرانجام

اگر به اصفهان رفته اید، که قطعا جاهایی از اصفهان هست که ندیده اید و باید باز هم ببینید (این هیچ ارتباطی به اصفهانی بودن من ندارد). اما اگر به اصفهان نرفته اید، در اولین فرصت حتی دو روز هم که شده به این شهر خوش آب و هوا بروید و لذت ببرید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "راهنمای سفر به اصفهان از زبان یک اصفهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به اصفهان از زبان یک اصفهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید