BMW XM سریعترین و قوی ترین شاسی بلند دنیا خواهد بود؟
به گزارش وبلاگ سفر، BMW XM فعلاً یک خودرو مفهومی یا کانسپت است. اما ب ام و می گوید این خودرو تا سال آینده وارد بازار خواهد شد. اگر در نگاه اول طراحی غیر معمول آن را کنار بگذاریم، باید گفت نام آن را شنیده بودیم. بلی؛ درست است، سیتروئن سال ها پیش از نام XM برای یکی از محصولات خود استفاده نموده بود!
وبلاگ سفر - محمد فتح اللهی: زمانی که سیتروئن در سال 1989 مدل XM را فراوری کرد، طراحی بدنه عجیب و غریبی داشت. از این نظر می توانیم بگوییم که BMW و سیتروئن اگر یک وجه اشتراک داشته باشند، آن طراحی بدنه سوال برانگیزشان است. کمی از سیتروئن XM فاصله بگیریم و برگردیم به موضوع اصلی مان یعنی BMW XM. اینکه ب ام و با معرفی این کانسپت چه هدفی را در سر دارد و چرا این خودرو قرار است به فراوری برسد، پرسش هایی است که در ادامه به پاسخ آنها خواهیم رسید.
سیتروئن XM که در سال 1989 فراوری شده بود.
BMW XM چه ویژگی های خاصی دارد؟
مهمترین نکته ای که درباره XM وجود دارد این است که ما با طراحی این خودرو کاملاً غریبه هستیم. در حقیقت BMW XM شبیه هیچ کدام از خودروهایی نیست که ب ام و قبلاً به ما معرفی نموده بود.
این خودرو را می توان یک شاسی بلند کوپه نامید. ترکیب خطوط شارپ و تیزی که در این خودرو مفهومی بکار رفته بیانگر این است که با یک SUV Coupe تهاجمی رو به رو هستیم.
BMW XM
نکته مهمی که در این بین وجود دارد آن است که XM کانسپت از رنگ بدنه دوگانه استفاده می نماید. این رنگ دوگانه به وسیله خطی سیاه رنگ از همدیگر متمایز می شوند و این خط؛ دستگیره های درب را نیز مخفی نگهداشته است.
اگر دقیق تر بخواهیم طراحی این خودرو را آنالیز کنیم باید گفت که با یک شاسی بلند کاملاً بزرگ رو به رو هستیم. XM را می توان خودرویی در حد و مقدار X7 دانست. اما باید گفت که جلوپنجره آن از X7 بزرگ تر است!
BMW XM کانسپت
در این میان نباید رینگ های 23 اینچی XM را فراموش کرد که احتمالاً در نسخه تجاری شده نیز وجود خواهند داشت. مطابق متد نو BMW لوگوی این خودروساز آلمانی در وسط رینگ در زمان حرکت هم ثابت خواهد بود. مشابه آن چیزی که در محصولات رولزرویس وجود دارد.
لوگوی ب ام و در میان رینگ های 23 اینچی این خودرو همیشه ثابت است.
قوی ترین پیشرانه فراوری شده به وسیله ب ام و
ب ام و می گوید که این خودرو یک شاسی بلند هایبریدی کاملاً نو است. اما XM یک هایبرید حوصله سر بر نیست. موتوری که BMW برای این خودرو در نظر گرفته است همان انجین هشت سیلندر V شکلی است که پیش تر در سایر مدل های M این کمپانی دیده بودیم. این خودرو مستقیماً آئودی RSQ8، پورش کایین توربو و حتی لامبورگینی Urus را نشانه گرفته است.
BMW XM قوی ترین شاسی بلند دنیا خواهد بود.
ب ام و می گوید XM نخستین خودروی پلاگین هایبریدی است که با نشان M به بازار راه خواهد یافت. همان طور که در سطور بالاتر گفته شده این خودروساز آلمانی همچنان از موتور V8 مشهور خود برای این خودرو استفاده نموده است. البته هنوز این نکته از سوی BMW تأیید یا تکذیب نشده است. اما احتمال آن بسیار زیاد است که موتور 4/4 لیتری که در مدل های M5 و M8 دیده بودیم در BMW XM هم وجود داشته باشد.
البته برخلاف مدل های M5 و M8 این خودرو از موتورهای برقی نیز برای به حرکت درآوردن چرخ های خود استفاده می نماید. پیش بینی می گردد قدرت خروجی این پیشرانه در مجموع به رقمی در حدود 750 اسب بخار برسد. یعنی 150 اسب بخار بیشتر از مدل M5 CS!
اگر این رقم برای شما خیره کننده نیست، باید بدانید که BMW XM نزدیک به 70 اسب بخار از پورشه کاین توربو S هایبرید قوی تر است. کافیست این نکته را بدانیم که BMW XM با گشتاور 1000 نیوتن متری خود نه تنها قوی ترین شاسی بلند دنیا خواهد بود، بلکه احتمالاً سریعترین SUV نیز لقب خواهد گرفت.
چرا BMW این شاسی بلند را فراوری می کند؟
کمپانی ب ام و اکنون در طی گذار از یک دوران بسیار مهم است. دورانی که خودروهای برقی از سوی این برند به بازار معرفی می شوند و در آینده دیگر خبری از خودروهایی با موتورهای درون سوز نخواهد بود.
این خودروساز آلمانی در سال 2022 پنجاهمین سالگرد فراوری محصولات M را جشن خواهد گرفت. در حقیقت مدل XM کیک تولدی برای این جشن پنجاه سالگی خواهد بود.
لوگوی دوگانه ب ام و که در دو خودرو XM و M1 استفاده شده است.
این خودرو تأثیر گذار را در واقع می توان دومین مدل M خاص و ویژه در تاریخ این برند نامید. نخستین خودرو خاص M مدل M1 بود که در دهه هفتاد میلادی به فراوری رسیده بود. از همین رو ب ام و نقطه اتصال ویژه ای برای این دو مدل در نظر گرفته است. این نقطه اتصال همان دو لوگوی BMW در گوشه های درب صندوق عقب است. مشابه چیزی که پیش تر در M1 دیده بودیم.
چراغ های منحصر به فرد
این روزها در بحث طراحی چراغ های خودرو دوران عجیبی را پشت سر می گذاریم. خودروهایی این روزها به فراوری می رسند که در زمینه طراحی چراغ های جلو و عقب به هیچ عنوان مشابه نمونه قبلی خود نیستند.
برای نمونه کافیست نگاهی به فولکس واگن گلف نو کنید. این خودروساز آلمانی برای گلف نو چراغ های جلوی کاملاً غیر معمولی را در نظر گرفته است. علاوه بر چراغ های اصلی خودرو، خطی نورانی دو چراغ جلو را به یکدیگر متصل می نماید.
اما BMW XM یک مرحله طراحی غیر معمول چراغ ها را بالاتر برده است. اگر تصور می کنید چراغ های اصلی این خودرو همان نقطه های نورانی کوچکی هستند که در کنار جلو پنجره بزرگ آن می بینیم باید بگوییم که در اشتباه هستید.
چراغ های اصلی BMW XM
چراغ های اصلی XM در حقیقت در سپر جلوی این خودرو مخفی شده اند. ب ام و می گوید آینده طراحی چراغ های جلو به سمتی رفته است که چراغ های روشنایی روز و چراغ های اصلی از یکدیگر متمایز شده اند.
چراغ های جلو ب ام و سری هفت نو هم مانند XM دوگانه خواهند بود.
این مورد را در تصاویر جاسوسی که از ب ام و سری هفت نو منتشر شده بود نیز دیده بودیم. سری هفت نو هم از چراغ های جدا شده در قسمت جلو خودرو استفاده می نماید.
ترکیب تکنولوژی روز و کلاسیک
همانطور که در مدل iX دیده بودیم، XM هم از یک صفحه نمایش یکپارچه برای نمایش اطلاعات به راننده و سرنشین کناری استفاده می نماید. البته ب ام و اعلام نموده است که گرافیک های این صفحه نمایش در مقایسه با مدل iX نوتر و به روز تر هستند.
طراحی داخلی BMW XM
داشبورد این خودرو تماماً از فیبر کربن ساخته شده است. البته یک بافت قدیمی نیز در بالای داشبورد دیده می گردد تا دیزان آن را کمی کلاسیک جلوه دهد.
البته نباید از کنار خروجی های هوا که میانه کنسول طراحی شده است نیز گذشت. این خروجی های هوا برای نمایش دادن لوگوی M به رنگ های این کمپانی درآمده اند.
خروجی های سیستم تهویه در BMW XM
اگر چرم قهوه ای جایگاه های جلو نظر شما رو جلب نمی نماید باید نگاهی به جایگاه های عقب کنید! اگر شما ارتباطی بین چرم قهوه ای جایگاه های جلو و روکش آبی رنگ جایگاه های عقب و زیر پایی سبز رنگ جایگاه های عقب یافتید خواهشمندیم در بخش کامنت ها نظر خود را اعلام کنید!
شعاع حرکتی ایکس ام چقدر است؟
فراموش نکنیم که BMW XM قرار است با عملکرد پیشرانه اش ما را تحت تأثیر قرار دهد. پس نباید انتظار شعاع حرکتی چند صد کیلومتری و… از این خودرو داشته باشیم. در حقیقت سامانه هایبریدی در این خودرو برای آن وجود دارند که عملکرد پیشرانه را بهبود بخشند؛ نه بیشتر!
ب ام و هنوز درباره اندازه گنچایش باتری های این خودرو صحبت ننموده است. اما اعلام شد که XM می تواند پنجاه کیلومتر را با استفاده از نیروی ذخیره شده در باتری هایش طی کند.
منبع: بیت ران