کامبیز دیرباز از عشق موتور تا مسابقه دست فرمون
به گزارش وبلاگ سفر، کامبیز دیرباز که اجرای برنامه دست فرمون از شبکه نسیم را بر عهده دارد ضمن شرح رویکرد ها و اهداف این برنامه تلویزیونی، درباره علایق شخصی خود در زمینه رانندگی و موتورسواری سخن گفت.

به گزارش، برنامه دست فرمون از تازه ترین برنامه های شاخص در کنداکتور فصل پاییز شبکه نسیم بود. برنامه ای با محور اتومبیلرانی که کامبیز دیرباز آن را اجرا می نماید و در یک پیست حدوداً 11 هزار متری شرکت نماینده ها به شکل یک نفره به وسیله ثبت رکورد به رقابت می پردازند. مسابقه ای که برای بخشی از هواداران مسابقات سرعتی می تواند جذاب باشد؛ مخصوصاً اگر علاقمند به رکورد زدن و عشق ماشین باشند.
کامبیز دیرباز در گفتگویی از علاقه خود به ماشین و موتور و همچنین اجرای این مسابقه می گوید.
البته هنوز خیلی نتوانسته ایم فیدبک ها را به دست بیاوریم، چون پخش این برنامه همراه با کمی بدشانسی بود و دقیقاً آغاز پخش آن آدینه شبی بود که بنزین گران شد! برنامه هر بار خواست پا بگیرد اتفاقاتی پیش آمد که تلویزیون کمتر بیننده داشت. برنامه وقتی نوپاست احتیاج دارد در فضای مجازی حمایت گردد، اما در همان اوایل پخش اینترنت هم قطع شد و مزیدی بر علت شد!
من همواره سعی کردم خود را جای مخاطب بگذارم چه در مواجهه با فیلمنامه یک سریال و چه برنامه های عادی. این درست است که هیجان برنامه کم است و بخش زیادی به دلیل سبک چنین مسابقاتی است که به شیوه تک نفره پیش می رود. فرض کنید آدینه ها بروید به میدان آزادی و چنین مسابقه ای را تماشا کنید در این مسابقه ساختار به این شکل است که عدد ها رقابت دارند. شاید اگر من از روز اول نحوه مسابقه را می دانستم، پیشنهاد می دادم که پیست را به گونه دیگری طراحی نمایند.
البته پیش بینی هم نمی کردیم که تک نفره بودن ماشین هیجان را کم می نماید و ما کوشش کردیم با آیتم ها و چالش های مختلف هیجان را به مسابقه تزریق کنیم، الان هم صحبت هایی شده و موافقت شبکه هم گرفته شده است.
بله حتماً. ما برنامه داریم پیست را تا 2 برابر یا سه برابر عریض تر کنیم تا همزمان دو ماشین با یکدیگر مسابقه دهند.
بله تمام مشکل همین است و اگر منابع اقتصادی تأمین گردد به نظرم در سه یا چهار شب بتوان فضای جدید را آماده سازی کرد، چون آسفالت کاری پیست هم در دو شب انجام شد.
حضور من در این پیست شاید یک بار جذاب باشد و اگر قرار باشد هر شب باشد، احتمالاً هم برای خودم و هم مخاطب خسته نماینده می گردد و من آن یک بار را هم نگه داشته ام که با چند تن از دوستانم شرکت نماینده های یک ویژه برنامه باشیم و چنین رقابتی را برگزار کنیم.
پیست برای موتور کوتاه است، چون موتور شتاب بیشتری دارد و پیچ های آن به لحاظ فنی متفاوت است بنابراین سخت افزار جدیدی احتیاج دارد اگر این امکان باشد خیلی هم خوب است، چون کلی عشق موتور هستند که به برنامه اضافه می شوند.
بله این اولین بار است و چند نفر هم به مرحله بعد راه پیدا کردند.
هیچ محدودیتی وجود ندارد و اصلاً یکی از علت های این سبک از مسابقه همین بود که هرکسی با هر ماشینی بتواند شرکت کند و حجم و قدرت موتور ماشین چندان ملاک نیست بلکه فقط مهارت راننده است. البته ما یک استاندارد اولیه را رعایت کردیم، ولی منظور از اینکه همه می توانند شرکت نمایند افراد صفر کیلومتر نبودند.
مجروح و چپ کردن نداشتیم، ولی تا دلتان بخواهد انحراف به چپ، خرابی ماشین و… داشتیم، چون بعضی خیلی وارد نبودند. در تمرین ها فشار می آوردند و ماشین دچار نقص فنی می شد.
هیچ ارتباطی ندارد. ما در پیست هم پراید داشتیم و بی. ام؛ و داشتیم و اتفاقاً بی. ام؛ و اوت و راننده پراید اول شد! چون صددرصد به مهارت راننده بستگی دارد. اصلاً سیاست برنامه این است که ما به چنین جهانیی ورود نکنیم که بخواهیم فقط ماشین های لاکچری را راه بدهیم. این برنامه برای مردم کف خیابان است و برای همین هم بازخورد داشته ایم که خیلی ها می گویند از ثبت نام جا مانده اند. ما در دور اول حتی برای چند نفری که ماشین نداشتند، اما ثبت نام نموده بودند، ماشین در اختیار گذاشتیم.
محور اصلی تخت گاز مقایسه ماشین ها و برند ها بود که البته ما اصلاً در تلویزیون نمی توانیم به آن ورود کنیم و ما مجبور هستیم به مردم بگوییم روی ماشین هایشان اسم بگذارند که بتوانیم با اسم صدایشان کنیم من به طور مثال نمی توانم بگویم علی با بنزش آمده است و باید بگویم علی به طور مثال با پسرش آمده است!
امیدوارم. من البته اصلاً قصد مقایسه ندارم، چون ساختار برنامه ها متفاوت است، ولی برنامه های شاخص امروز شبکه نسیم که برند هم شده اند، در ابتدا آزمون و خطا داشتند و براساس بازخورد ها فرایند خود را اصلاح کردند. به تعبیری به تدریج گرفت تا به 2 برند شاخص تلویزیون و شبکه نسیم تبدیل شدند.
به نظرم با تغییرات جدید این برنامه هم می تواند برند گردد، چون طیفی از مخاطبان را دارد که جایش در تلویزیون خالی بوده است. با این حال باید منطقی بود در همان مقیاس بهترین برنامه در جهان که تخت گاز است باز هم نمی توانید آن را با امریکاز گات تلنت که مخاطب عمومی تری دارد مقایسه کنید و شما حتماً باید عشق ماشین باشید تا تخت گاز یا دست فرمون را ببینید، چون تخصصی است، ولی با هر علاقه ای می توان عصر جدید یا همان امریکاز گات تلنت را دید.
من امیدوارم خداوند اگر پدر و مادرتان زنده هستند آن ها را برایتان نگه دارد، ولی ما آنجا در استدیوی بزرگ برنامه که حدودا هزار متر وسعت دارد، 2 بخاری احتیاج داریم که از سرما نلرزیم خلأ که دیگر هیچ! قطعاً هرچقدر پول بدهید آش می خورید. حتی مدتی آب ما ناشی از اتفاقات اقتصادی قطع بود و ما حتی برای بدیهی ترین چیز ها هم چالش داشتیم. البته بخشی از این مسائل درون خانوادگی است، اما همین قدر می گویم که خوانندگانتان بدانند که با حجمی از مسائل برنامه ساخته می گردد.
من به ضرس قاطع می گویم از شوخی هایم کسی ناراحت نشده است، چون در این 44 سال سنی که از خدا گرفته ام می دانم با چه کسی شوخی کنم و یا حتی با چه کسی شوخی نکنم. ولی بیننده ها سلایق مختلفی دارند و شاید بعضی حس نمایند مهمان برنامه از شوخی من ناراحت شده باشند با این حال اگر برنامه را خیلی جدی برگزار کنیم دیگر جذابیتی ندارد، شوخی ها نمک و فلفل برنامه است.
من در زندگی شخص هم همین شکلی هستم هم شوخی می کنم و خودم هم برای خودم جفت پا می گیرم و اتفاقاً از زاویه بالا به پایین نگاه نمی کنم. فرهنگ شوفری هم کاملاً عامدانه است؛ فضای دیزل و گاراژطور است که فضای خودش را می طلبد من هم اصلاً نمی خواستم ادای مجری ای را در بیاورم. می خواستم خودم باشم.
من در هیجانی که وجود دارد با شرکت نماینده ها شریک می شوم و برایم جذاب است مخصوصاً وقتی بین شرکت نماینده ها نوعی کل کل صورت می گیرد یا شوفر هایی که خیلی دست فرمانشان خوب است و برای هم کری می خوانند، این هیجان به من هم غلبه می نماید و بعد هی به خودم یادآوری می کنم که نباید هیجان زده شوم و باید کارم را انجام دهم. این هم به دلیل همان علاقه شخصی من به موتورسواری و مسابقه است و به لحاظ هیجان بیرونی هم باید گفت در چند سفری که به شهر های مختلف داشتیم آدم های بسیاری را دیدم که رکورد ها و تایم های مختلف شرکت نمایندگان مسابقه را حفظ بودند و این برای من جالب بود.
من زمانی که حضور در این مسابقه را پذیرفتم با بعضی از نویسندگان مشورت کردم تا واژه هایی را برای من ابداع نمایند که سمت بعضی از واژه های دیزلی برویم تا مدل خودم باشد و آن را بازی جدیدی مختص خودم می دانم. زمان پخش برنامه عصر جدید یک شب مهمان آن ها شدم که شما آن نوع بیان را در دست فرمون نمی بینید، من هم آنجا و هم اینجا دارم بازی می کنم.
به هر حال اسمش را بازی هم می گردد گذاشت مثل شما که با پدر، مادر، دوست و… به نوعی حرف می زنید و می توان گفت نقش های مختلفی را بازی می کنید. در عین حال در جهان چهره های مختلفی هستند که اجرا می نمایند مثل مورگان فریمن یا دیگر چهره های بازیگری.
بله این برنامه هم سبکی دارد که لایف استایل من است. من همواره روی موتور بوده ام و هستم و در این برنامه هم نوعی میزبانی دارم.
تصادف داشته ام، اما قاطعانه می توان گفت هیچیک به خاطر سرعت نبوده است، چون اگر با موتور تصادف می کردم الان در خدمت شما نبودم! چون با موتور با سرعت بالا تصادف کنید دیگر چیزی از شما باقی نمی ماند.
بله یک ضرب می روید آن جهان (می خندد). اما آن اوایل که موتور خریداری کردم یک بار تصادف ناجوری داشتم و تجربه ای شد که بعداً با احتیاط بیشتر موتورسواری می کردم.
نه خودش می بیند که من بدون رعایت نکات ایمنی پشت موتور نمی نشینم. مخصوصاً در این چند سالی که پدر شده ام حتی برای رفتن تا سر کوچه هم بدون کلاه، موتورسواری ننموده ام.
بله اصلاً نمی توانم سوار نشوم و بدون موتور اموراتم نمی گذرد. نوعی حس رهایی دارد. من روز های برفی سعی می کنم سوار موتور نشوم، اما در همین ایام شب ها به پارکینگ می روم به موتورم سر بزنم موتورم را روشن می کنم کمی گاز می دهم و بعد به خواب بروم.
منبع: مهر
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان