مشخصات مکانیکی و برندهای اینسرت تراشکاری

به گزارش وبلاگ سفر، اینسرت یا الماس تراشکاری Insert یک قطعه مکانیکی می باشد که از آلیاژ های بسیار سخت فلزی یا سرامیکی فراوری شده و در شکل های هندسی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از اینسرت تراشکاری به منظور براده برداری در قالب سازی و یا تراشکاری قطعات استفاده می گردد. اینسرت ابزار برش می تواند هندسه های مختلفی داشته باشد. اینسرت های گرد یا دایره ای در کاربردهایی مانند فرز دکمه ای یا در تراشکاری شیار شعاعی استفاده می گردد. بعضی از انواع اینسرت قابل تنظیم هستند تا زمانی که بخشی از لبه فرسوده گردد، از قسمت های لبه استفاده نشده استفاده گردد.

مشخصات مکانیکی و برندهای اینسرت تراشکاری

اینسرت های تراشکاری تحت تنش های شدید اغلب از نوع سایشی قرار می گیرند. از این رو آنالیز قابلیت های مکانیکی اینسرت تراشکاری می تواند به انتخاب بهتر این ابزار در قالب سازی بالاخص در تماس و براده برداری از فلز هایی با سختی بالاتر یاری قابل توجهی نماید. مهمترین تعیینه مکانیکی اینسرت های تراشکاری سختی سطحی Hardness می باشد که با دیمانسیون های راکول، برینل و ویکرز تعیین می گردد. الماس که کربن خالص می باشد دارای بیشترین سطح از سختی سطحی می باشد. آلیاژ های فلزی بکار گرفته شده در فراوری اینسرت نیز برای جلوگیری از سایش و افزایش طول عمر این قطعه تراشکاری می بایست دارای سختی بالایی باشند.

اینسرت تراشکاری معمولاً از کاربید، کاربید میکروگرین، CBN، سرامیک، سرم، کبالت، PCD الماس، فولاد با سختی بالا و نیترید سیلیکون ساخته می گردد. پوشش ها به افزایش مقاومت در برابر سایش و طول عمر اینسرت تراشکاری یاری می نمایند. پوشش های اینسرت تراشکاری شامل نیترید تیتانیوم، کربنی ترید تیتانیوم، نیترید آلومینیوم تیتانیوم، نیترید تیتانیوم آلومینیوم، اکسید آلومینیوم، نیترید کروم، نیترید زیرکونیوم و DLC الماس است.

اشکال هندسی اینسرت تراشکاری

اینسرت های تراشکاری با اشکال هندسی مختلفی فراوری می گردد که هر یک برای عملکرد با آلیاژ خاص و در سرعت دورانی خاصی از قطعه مناسب هستند. اینسرت های سه وجهی شامل اشکال مثلثی هستند. سه ضلع مساوی و سه نوک با زوایای گنجانده شده 60 درجه در طراحی اینسرت بکار گرفته شده اند.. اینسرت مثلثی یک اینسرت سه گوشه شبیه مثلث است، اما با شکل مثلثی اصلاح شده، مانند اضلاع کمان یا زوایای میانی در اضلاع، برای ایجاد زوایای گنجانده شده بالاتر در نوک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اشکال اینسرت تراشکاری چهار وجهی شامل الماس، مربع، مستطیل و لوزی است. اینسرت الماس یک اینسرت چهار طرفه با دو زاویه حاد است که برای حذف مواد استفاده می گردد. نوک برش مربع دارای چهار ضلع مساوی است. اینسرت های مستطیلی چهار ضلع دارند که دو ضلع آن از دو ضلع دیگر بلندتر است. این اینسرت ها اغلب برای شیار زدن استفاده می شوند، جایی که کناره های کوتاه حاوی لبه برش واقعی هستند. اینسرت های لوزی یا متوازی الاضلاع چهار طرفه هستند و در طرفین زاویه برای فاصله نقطه برش دارند.

علاوه بر اینسرت هایی که با هندسه آنها تعیین می گردد، تعدادی از انواع آن ها با زوایای نوک متمایز می شوند. اینسرت با نوک ساچمه ای با یک نوک نیمکره ای فراوری شده است که شعاع آن نصف قطر کاتر است و برای ماشینکاری نیم دایره ها، شیارها یا شعاع های ماده مورد استفاده قرار می گیرد. در یک فرز با اینسرت نوک پخ، طرف یا خاتمهی اینسرت شامل یک بخش زاویه دار در نوک است تا یک برش زاویه دار یا یک لبه پخ روی قطعه کار ایجاد گردد که معمولاً به نگهدارنده های فرز متصل می گردد. Dogbone یک اینسرت دو لبه با یک مرکز نصب باریک است و همانطور که از نامش پیداست، یک ویژگی برش گسترده تر در هر دو خاتمه است که اغلب برای شیار زدن استفاده می گردد. زوایای شامل نوک می تواند 35، 50، 55، 60، 75، 80، 85، 90، 108، 120 و 135 اینسرته باشد.

معرفی برند های معتبر فراوری نماینده اینسرت تراشکاری

تعیینات مکانیکی اینسرت تراشکاری مانند سختی سطحی، تنسایل، عمق لایه سخت و مقاومت حرارتی از جمله فاکتور های بسیار موثر در عملکرد و طول عمر این قطعه صنعتی محسوب می شوند. اطلاعات فنی اینسرت های مختلف یا در دسترس نبوده و یا عملا مقایسه این تعیینات فنی احتیاج به دانش بالایی از علم مکانیک داشته که عملا برای هر کاربری میسر نیست. از این رو اولین و ساده ترین راه حل کاربران برای خرید اینسرت تراشکاری با کاربری و طول عمر مناسب انتخاب بر حسب برند می باشد که البته تصور اشتباهی نیز نمی باشد. بعضی از شناخته شده ترین برند های فراوری نماینده اینسرت تراشکاری در ایران به قرار زیر هستند.

  • اینسرت تراشکاری تکیم ساش TAKIMSAS: برند ترکیه ای تکیم ساش یکی از شناخته شده ترین برند های فراوری نماینده ابزار آلات تراشکاری و براده برداری از جمله اینسرت های تراشکاری است. اینسرت تکیمساش دارای استاندارد های کیفی اتحادیه اروپا از جمله استاندارد BV کشور فرانسه است.
  • اینسرت تراشکاری سندویک SANDVIC: برند سوئدی سندویک فعالیت خود در زمینه فراوری ابزار آلات تراشکاری، حفاریو معدنی را از سال 1952 شروع نموده است. اینسرت تراشکاری سندویک سوئد با قابلیت های سایشی و حرارتی بسیار ایده آل و طول عمر کاری بسیار بالا به بازار عرضه می گردد. اینسرت سندویک بصورت قطعه OE بر روی بسیاری از دستگاه های تراشکاری و CNC اتصال پیدا نموده است.
  • اینسرت تراشکاری تانگلوی TUNGALOY: برند ژاپنی تاگلوی فراوری نماینده یکی از ماندگار ترین و با دوام ترین نوع اینسرت های تراشکاری می باشد که با مقاومت سایشی بسیار بالایی فراوری می شوند.

اطلاعات فنی قطعات صنعتی

منبع: فوت و فن

به "مشخصات مکانیکی و برندهای اینسرت تراشکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات مکانیکی و برندهای اینسرت تراشکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید