مخالفت ایرلاین های خارجی با افزایش قیمت بلیت هواپیما
به گزارش وبلاگ سفر، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مخالفت ایرلاین های خارجی با افزایش قیمت بلیت هواپیما صورت پذیرفت.
جلسه نمایندگان کمیسیون عمران مجلس، اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و نمایندگان ایرلاین های خارجی فعال در حوزه کشور ایران در محل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران برگزار گشت.
در این جلسه، حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: به نظر می رسد کلمه حمل و نقل هوایی که در گذشته بوده سهواً در این قانون حذف شده است. این قانون تبعات خوبی را برای ما نداشت بعلاوه برای صنعت هوایی و مردمی که از ایرلاین های خارجی استفاده می نمایند. از طرف دیگر ایرلاین های خارجی قائل به این نیستند که این موضوع اتفاق خوبی باشد. آنها معتقدند این اتفاق مغایر با قوانین بین المللی است در جهان چنین ارزش افزوده ای به پرواز تعلق نمی گیرد چون ارزش افزوده در صنعت حمل و نقل هوایی نداریم محصول به وسیله ایرلاین ها فراوری می گردد و مردم مصرف نماینده آن هستند. همان نرخی که فراوری نماینده در اختیار مصرف نماینده قرار می دهد در بلیت نیز لحاظ می گردد بنابراین اصلاً نباید ارزش افزوده ای وجود داشته باشد.
وی پیرامون مخالفت ایرلاین های خارجی با افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: این موضوع هیچ منافعی برای دفاتر خدمات مسافرتی نیز ندارد. زمانی که مردم بلیت را از داخل ایران گرانتر از خارج از کشور بخرند، خرید داخلی را حذف نموده و از شرکت های خارجی بلیت می گیرند بنابراین این قانون موجب خروج ارز از کشور می گردد. بعلاوه اجرای مصوبات موجب می گردد ما با ایرلاین ها دچار چالش شده و فضای عمومی ملتهب گردد بنابراین از دوستانی که در این جلسه حضور دارند می خواهیم پیشنهاد نمایند تا این چالش ها به وجود نیاید ضمن این که پس از این قانون، اتحادیه های دیگری نیز درخواست افزایش قیمت داده اند پس افزایش نرخ بلیت هواپیما منجر به افزایش بقیه کالاها نیز خواهد شد.
در ادامه این نشست اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان نمود: ناوگان هوایی در ایران یکی از مهمترین حوزه های حمل و نقلی است که از طرف دولت و مجلس حمایت می گردد و در حال توسعه و توسعه و ارتباطات بیشتر برای افزایش خطوط هوایی در جهانست. بعلاوه موضوع بلیت از مسائلی است که در کشور دنبال می کنیم. کمیسیون تخصصی عمران نیز این موضوع را به صورت مستمر پایش می نماید. قانونی که جدیداً ابلاغ شده سهوی نبوده است اما برای آنالیز تبعات آن میتوان جلسات تخصصی برگزار کرد هم اکنون بودجه 1401 در مجلس مورد آنالیز قرار گرفته است برترین فرصت است که ایرلاین ها درباره این موضوع مصاحبه نمایند تا اگر ضروری است در بودجه 1401 اصلاحاتی انجام گیرد.
در ادامه جلسه رحمت الله فیروزی پوربادی، رئیس کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: این قوانین نباید به مردم فشار وارد کند و از طرفی نباید خطوط هواپیمایی متضرر شوند بنابراین دوستان در مجموعه خطوط هوایی داخلی و خارجی و دفاتر مسافرتی می بایست نقد و آنالیز خود را درباره این موضوع داشته باشند و پیشنهادشان را به متولیان سازمان هوایی و ما ارائه نمایند.
قانون افزایش نرخ در حال حاضر خلاف مقررات یاتاست
در ادامه این نشست بهزادی، مشاور اقتصادی خطوط هوایی کشور ترکیه نیز گفت: اقتصادیات بر ارزش افزوده که به صورت آزمایشی در سال 87 به تصویب رسید برمبنای مقصد طراحی شد که در قانون فعلی نیز اجرایی است اما صادراتی که از ایران انجام می گردد معاف از اقتصادیات است. بعلاوه مقصد خدماتی که مسافران استفاده می نمایند در داخل ایران نیست و اجرای اقتصادیات روی پروازهای خارجی مغایر با اصل اقتصادیات بر ارزش افزوده است.
سازمان بین المللی صنعت هوایی یاتا نیز صراحتاً اعلام می نماید هواپیمایی های خارجی مشمول نرخ صفر اقتصادیاتی هر کشوری هستند چون بخش عمده خطوط هوایی خارج از قلمرو اقتصادیاتی هر کشوری به مسافر ارائه می گردد فرض کنید مسافری بلیت تهران به استرالیا را می گیرد در این صورت اگر با خطوط هوایی ترکیه سفر کند تنها 2 هزار کیلومتر از سفرش در داخل ایران و 18 هزار کیلومتر دیگر آن خارج از قلمروی اقتصادیاتی ایران است. بنابراین بلیت های خارجی نرخ های متفاوتی دارند اما در پروازهای داخلی مقصد و مبدا داخل ایران است.
بهزادی گفت: تا دو روز پیش سازمان هواپیمایی کشوری هیچ نامه ای به یاتا اعلام ننموده و ایرلاین های خارجی نمی توانند این قانون را اجرا نمایند آنها زمانی قبول می نمایند که نامه ای از سازمان هواپیمایی به یاتا برود و یاتا نیز به آنها اعلام کند که می توانند قانون را اجرا نمایند بنابراین خطوط هوایی بین المللی قادر به اعمال افزایش نرخ نیستند چون هنوز مجوز افزایش نرخ را ندارد.
باسل حیدر، مدیر کشور ایران در یکی از ایرلاین های بین المللی کشور قطر بیان نمود: هر زمان که قیمت افزایش پیدا کند روی همه صنعت هوایی تأثیر می گذارد و در نهایت مصرف نماینده مجبور می گردد مبالغ بیشتری را پرداخت کند یکی از مهمترین مسائل این است که اگر اقتصادیات فقط برای خطوط هوایی ایرانی باشد ایرانی ها باید هزینه بیشتری بپردازند از آن طرف ایرانی هایی که خارج از کشور هستند وقتی به ایران می آید اقتصادیات نمی دهند در حال حاضر اجرایی شدن این کار امکان پذیر نیست چون کدهای لازم برای ما تعریف نشده است بنابراین برای اجرایی شدن آن منصفانه است که زمان بیشتری بدهند تا بتوان این قانون را به صورت واضح و مشخص قابل اجرا کرد.
نماینده یکی دیگر از خطوط هوایی خارجی نیز در این جلسه گفت: نگرانی ما برای خانواده هایی است که ناچار به افزایش قیمت هستند و معنای آن عایدی کمتر برای آژانس های ایرانی است.
راشد، به نمایندگی از خطوط هوایی کشور امارات نیز بیان نمود: این افزایش نرخ روی بلیت کلاس اکونومی و بیزینس تأثیر زیادی خواهد داشت ما نظرات خود را اعلام می کنیم امیدواریم صنعت هواپیمایی از این قانون اقتصادیاتی مستثنی گردد.
منبع: همگردی