خودروی داخلی صفر کمیاب شد ، چرا خودروی 33 میلیونی 600 میلیون تومان شد؟

به گزارش وبلاگ سفر، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص شرایط بازار خودرو در روزهای آینده گفت: تنها در صورتی که عرضه خودرو افزایش پیدا کند و شاهد محدودیت در عرضه نباشیم، قیمت در بازار خودرو کنترل خواهد شد.

خودروی داخلی صفر کمیاب شد ، چرا خودروی 33 میلیونی 600 میلیون تومان شد؟

وبلاگ سفر- مرضیه ثمره حسینی: دیروز در پی تصمیم مشترک وزارت صمت وشورای رقابت،قیمت نو خودروها در درب کارخانه اعلام شد. بر این اساس، به طور میانگین افزایش قیمت محصولات دو خودروساز اصلی کشور 29 درصد اعلام شد.

افزایش عجیب قیمت ها در بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران درباره اینکه واکنش بازار به خبر نو افزایش قیمت کارخانه ای خودروها چه خواهد بود؟ گفت: دیروز که قیمت های نو اعلام شد افزایش عجیب قیمت ها در بازار رخ داد و قیمت ها خیلی بالا رفت اما امروز بازار کمی عقب نشینی کرد ولی نسبت به 28 اسفندماه 1401 حدود 5 تا 6 درصد افزایش قیمت را در بیشتر خودروها شاهد بودیم.

سعید موتمنی در خصوص دلایل افزایش قیمت ها از روزهای آخر سال گذشته گفت: دلیل اصلی گرانی های اخیر به عرضه کم خودرو برمی گردد.

موتمنی شرح داد: اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه باعث شده است در حال حاضر خرید خودروی داخلی صفر به سختی انجام می گردد و کسی که خریدار است مجبور گردد به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه کند البته با قیمت بالاتر که دلیل اصلی آن هم این است که فعلا عرضه خودرو به آن صورت در بازار انجام نمی گردد و خودرو کم است.

خودروی صفر 300 میلیونی آرزو شد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: از فروردین 97 تا امروز خودروهای داخلی تقریبا 18 تا 19 برابر شده است که یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، محدودیت عرضه است.

موتمنی ادامه داد: در حالی الان ماشین صفر 300 میلیونی در بازار نمی بینیم که در فروردین 97 خودرویی مانند 206 تیپ 2 با قیمت 33 میلیون تومان فاکتور می شد و در بازار 34 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شد و خودروهای مونتاژی مثل جک و هایما هم 115 میلیون تومان بود اما الان قیمت 206 به 635 میلیون تومان رسیده و خودروهای جک و هایما هم نزدیک یک میلیارد و 900 میلیون تومان قیمت دارند که دلیل افزایش نجومی قیمت ها به محدودیت عرضه و پاسخ ندادن به احتیاج بازار برمی گردد.

بازار به یک میلیون و 600 هزار خودرو احتیاج دارد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه احتیاج فعلی بازار به یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 600 هزار خودرو است، بیان نمود: اگر به آرشیو خودروسازان قبل از سال 97 برگردیم در سال 96 حدود یک میلیون و 550 هزار خودرو فراوری نموده اند در حالی که در 4 سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار خودرو بیشتر فراوری ننموده اند؛ یعنی حدود 50 درصد کمتر از احتیاج بازار. در این شرایط امر مسلم است که وقتی کالایی در بازار کم باشد واسطه گری و سوداگری زیاد می گردد و ارزش آن چندین برابر قیمت واقعی آن افزایش پیدا می نماید.

بازار خودرو چگونه کنترل می گردد؟

از رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران پرسیدیم که در شرایط فعلی چه عواملی می تواند منجر به کنترل قیمت ها در بازار خودرو گردد و بازار به آرامش برسد؟ موتمنی پاسخ داد: اگر بخواهند بازار خودرو به تعادل برسد و آرام گردد باید اجازه دهند خودروی کارنموده با تعرفه صفر وارد کشور گردد، آن زمان است که التهابات بازار خودرو فروکش می نماید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اضافه کرد: بر این اساس، باید احتیاج بازار سنجیده گردد و بر اساس آن خودروی کارنموده وارد گردد چون اگر خودروی کارنموده وارد گردد قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی هم شکسته خواهد شد. برای مثال، الان خودروهای صفر مونتاژی 4 تا 5 برابر قیمت فروخته می شوند اما اگر خودرویی که 5 میلیارد است وارد گردد و گمرک 100 درصدی هم پرداخت کند قیمت آن خودرو حدود 2 تا 3 میلیارد تومان درمی آید. آن زمان ماشین های چینی هم که در بازار 2 تا 3 میلیارد تومان و اخیرا 4 میلیاردی شده اند خود به خود ریزش می نماید.

موتمنی بعلاوه بیان نمود: اما اگر واردات خودرو انجام نگردد و اندازه عرضه ای که الان انجام می گردد به همین روال ادامه پیدا کند در شرایط بازار تغییری ایجاد نمی گردد البته در صورتی که نوسانات ارزی نداشته باشیم و نرخ تورم هم همین نرخ فعلی بماند قیمت ها در همین حد و حدود فعلی باقی خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "خودروی داخلی صفر کمیاب شد ، چرا خودروی 33 میلیونی 600 میلیون تومان شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی داخلی صفر کمیاب شد ، چرا خودروی 33 میلیونی 600 میلیون تومان شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید