این سرطان در سن زیر 50 سال، قربانی می گیرد

به گزارش وبلاگ سفر، به گفته محققان، سریع ترین افزایش در سه دهه گذشته در تعداد موارد ابتلا به سرطان نای و پروستات ثبت شده، در حالی که تعداد ابتلا به سرطان های کبد ثبت شده در افراد زیر 50 سال کمتر از 3 درصد کاهش یافته است.

این سرطان در سن زیر 50 سال، قربانی می گیرد

به گزارش ایسنا، گروهی به رهبری ژو لی از دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ چین در بریتانیا برای تجزیه و تحلیل خود، از نسخه 2019 مجموعه مطالعاتی بار دنیای بیماری استفاده کردند که شامل داده های جمع آوری شده بین سال های 1990 تا 2019 برای 29 نوع سرطان در 204 کشور متمرکز بر افراد 14 تا 49 ساله بود. بر اساس این گزارش، در مجموع 3.26 میلیون تشخیص سرطان تازه در سال 2019 در میان این افراد ایجاد شده که نسبت به سال 1990 افزایش 79 درصدی داشته است.

بهبود تشخیص زود هنگام

محققان حدس می زنند که افزایش مشاهده شده می تواند با بهبود تشخیص زودهنگام در کشور های صنعتی مرتبط باشد، اما مهمتر از همه، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، ورزش نکردن، چاقی و قند خون بالا است که علاوه بر عوامل ژنتیکی نقش داشتند.

پزشکان بر اساس تجزیه و تحلیل خود پیش بینی کردند که تعداد موارد تازه سرطان و مرگ و میر های مرتبط با آن در میان افراد زیر 50 سال در سراسر دنیا تا سال 2030 به مقدار 31 درصد در تشخیص و 20 درصد منجر به مرگ افزایش خواهد یافت و افراد بالای 40 سال بیشترین مقدار را خواهند داشت.

تنها نگاهی به توسعه بین سال های 1990 و 2019 نشان می دهد که در گروه سنی مورد مطالعه، عمدتا افراد 40 تا 49 ساله تحت تاثیر قرار می گیرند. محققان اشلی همیلتون و هلن کولمن از دانشگاه کوئینز بلفاست در تفسیر ضمیمه ای، معرفی اقدامات تشخیص زودهنگام هدفمند برای این گروه سنی را پیشنهاد نموده اند.

برای همیلتون و کلمن، نتایج مطالعه درک سرطان های تشخیص داده شده در گروه های سنی جوان تر چالش برانگیز بود. آنان نوشتند که اقدامات پیشگیری و تشخیص زودهنگام بعلاوه شناسایی راهبرد های درمانی بهینه لازم است و بیماران جوان احتیاج های مراقبت و حمایت متفاوتی دارند.

مرگ و میر زیر 50 سال

به طور کلی، بیش از یک میلیون نفر زیر 50 سال بر اثر سرطان در سال 2019 جان خود را از دست دادند که تقریبا این رقم نسبت به سال 1990 به مقدار 28 درصد افزایش یافته است؛ سرطان های سینه، نای، ریه، کولورکتال و معده بیشترین مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند و مرگ و میر ناشی از سرطان کلیه و تخمدان بیشترین افزایش را داشته است.

از نظر جغرافیایی، بالاترین مقدار سرطان در آمریکای شمالی، استرالیا و اروپای غربی مشاهده شده است، اما کشور های با عایدی پایین تا میانه نیز شاهد افزایش تعداد موارد، به ویژه در میان زنان بودند.

به گفته محققان به علت کیفیت متفاوت داده های ثبت سرطان در کشور های مختلف، ممکن است موارد سرطان ثبت نشده یا تشخیص داده نشده وجود داشته باشد. این یافته ها بعلاوه برای همه کشور های دنیا به طور یکسان قابل اجرا نیست و ولکر آرنت از مرکز تحقیقات سرطان آلمان (DKFZ) که در این تحقیق شرکت ندارد، می گوید: هیچ افزایشی در تعداد موارد تازه سرطان در افراد زیر 50 سال در آلمان در 20 سال گذشته مشاهده نشده است.

آرندت با اشاره به افزایش تشخیص ها می گوید حتی در کشوری که تعداد موارد ابتلا به سرطان به طور کلی افزایش نمی یابد، تعداد انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان پوست، سینه، پروستات و تیروئید در گروه سنی بین 15 تا 49 سال در حال افزایش است.

منبع: فرارو

به "این سرطان در سن زیر 50 سال، قربانی می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سرطان در سن زیر 50 سال، قربانی می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید