اولین پمپ بنزین تهران کجا بود؟

به گزارش وبلاگ سفر، در تهران نخستین پمپ بنزین در محله اعیان نشین امیریه راه اندازی شد؛ انتخاب این مکان برای ساخت پمپ بنزین، بیشتر به علت سکونت رجال مملکتی در این محله بود و بعد پمپ های دیگری از راه رسیدند.

اولین پمپ بنزین تهران کجا بود؟

نخستین تلمبه های بنزین در ایران از انواع اوری هاردل انگلیسی و ساتم فرانسوی بودند و به علت کمبود پمپ بنزین بعضی از این تلمبه ها در کنار خیابان ها نصب می شدند تا دسترسی به سوخت آسان تر باشد. تا دهه30 شمسی نیز تعداد پمپ بنزین در تهران و شهرهای بزرگ جوابگوی افزایش دائمی تعداد خودرو ها نبود.

به نقل از کتاب های این اتولی که من می گم و تاریخچه اتومبیل در ایران؛ در تهران نخستین پمپ بنزین در محله اعیان نشین امیریه راه اندازی شد؛ انتخاب این مکان برای ساخت پمپ بنزین، بیشتر به علت سکونت رجال مملکتی در این محله بود و بعد پمپ های دیگری از راه رسیدند.

دومین پمپ بنزین در خیابان بوذرجمهری، ایستگاه درخوانگاه، سومی در خیابان سعدی دروازه دولت، چهارمی در میدان بهارستان مقابل مطبعه (چاپخانه) مجلس و پنجمی در خیابان سی متری نظامی (کارگر فعلی) نزدیک چهارراه لشگر بود و به همین ترتیب تا سال 1330 تعداد 10 پمپ در تهران مشغول به کار شدند و شرکت نفت اقدام به شماره گذاری آنان کرد. جالب اینکه آن زمان قیمت بنزین لیتری یک و نیم ریال بود!

جایگاه سوخت شماره 6 یا همان پمپ بنزین دروازه دولت در سال 1319 به وسیله شرکت نفت انگلیس و ایران با هدف توزیع فرآورده های نفتی همانند نفت سفید، بنزین و امشی راه اندازی شد و تنها جایگاهی در تهران بود که تا به امروز نمای سنتی آن به شکل اولیه به جای مانده است. کاربرد این پمپ بنزین و از همه مهم تر موقعیت آن در شهر باعث شد این مکان شاهد بسیاری از حوادث تاریخی معاصر هم باشد که از آن جمله می توان به دوران ملی شدن صنعت نفت اشاره نمود.

در سال 1330 خورشیدی عده ای از مردم در حمایت از دکتر مصدق و قانون ملی شدن صنعت نفت، به جایگاه پمپ بنزین دروازه دولت رفتند و پرچم سه رنگ ایران را بالا بردند و با حذف کلمه شرکت نفت انگلیس از تابلو، کلمه نفت ایران را باقی گذاشتند. جایگاه پمپ بنزین دروازه دولت در سال 96 با شماره 31711 در لیست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید

به "اولین پمپ بنزین تهران کجا بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین پمپ بنزین تهران کجا بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید