چهارراه شیبویا در توکیو، یکی از شلوغ ترین چهارراه های دنیا

به گزارش وبلاگ سفر، چهارراه شیبویا | Shibuya

امروز می خواهیم شما را به یکی از شلوغ ترین خیابان های دنیا در قاره آسیا ببریم، که دارای معروفیت دنیای بسیار زیادی است. این خیابان چهارراهی در شهر توکیو مرکز کشور ژاپن است که چهارراه شیبویا (Shibuya) نام دارد. به احتمال زیاد شما تا به حال عکس این خیابان را بر روی کارت پستال و یا صفحات پوستر و تقویم های دیواری و رومیزی و خلاصه هزار جای دیگر دیده اید؛ ولی خب، طبیعتا شاید ندانید که این عکس متعلق به کجاست. به همین دلیل ما امروز در خبرنگاران به اتفاق شما می خواهیم تا همه چیز درباره چهارراه شیبویا در توکیو که یکی از شلوغ ترین چهاراه های دنیا هم هست، آنالیز نماییم پس، با ما تا به پایان همراه باشید.

چهارراه شیبویا در توکیو، یکی از شلوغ ترین چهارراه های دنیا

قبل از هر مطلبی باید این چهارراه معروف در توکیو را به عنوان یکی از شلوغ ترین و پر ترددترین منطقه ها دنیا و ژاپن به شما معرفی کنیم زیرا، عمده معروفیت شیبویا به خاطر شلوغی آن است. چهار راه شیبویا در شهر توکیو از شلوغ ترین گذرگاه های عابران پیاده در سرتاسر دنیا است و نکته جالب در خصوص آن این است که، چراغ های قرمز این تقاطع به شیوه ای زمان بندی شده اند که در هر بار جمعیتی حدود 3 هزار نفر به طور همزمان از آن می توانند عبور نمایند.

منطقه شیبویا، یکی از 23 منطقه شهر توکیو مرکز کشور ژاپن است. حال ممکن است تا برایتان این سوال پیش بیاید که چرا این خیابان و علی الخصوص چهارراهش باید آن قدر شلوغ باشد که به معروفیت دنیای برسند؟

نام شیبویا در بیشتر اوقات به منطقه ای نزدیک ایستگاهی در این خیابان اطلاق می گردد که مراکز خرید و تفریح در آن قرار دارند و اوج شلوغی آن به چهارراه شیبویا می رسد و علاوه بر آن، شیبویا دارای یکی از رنگارنگ ترین و شلوغ ترین منطقه ها برای خرید و غذا خوردن در توکیو است که افراد زیادی را روزانه به سمت خود جذب می نماید و همین علت می تواند علت خوبی برای توجیه شلوغی بی حد و حصر این چهارراه باشد.

بر اساس تخمین ها و داده های آماری در هر روز هفته بیش از 3 میلیون نفر از این تقاطع عبور می نمایند که این خود عدد بسیار بزرگی برای یک چهارراه است. در شیبویا، علاوه بر بخش تجاری آن و چهارراه معروف، ایستگاه راه آهنش نیز یکی از شلوغ ترین ایستگاه های توکیو شناخته می گردد. علاوه بر این ها، این منطقه به همراه بخش روپونگی در منطقه میناتو هر ساله میزبان جشنواره فیلم توکیو نیز می باشد.

دفتر مرکزی ان اچ کی که نام اختصاری رادیو و تلویزیون ملی ژاپن است نیز در این منطقه جای گرفته است. شاید باورتان نگردد اما، روزانه صد ها جهانگرد برای بازدید و گرفتن عکس در لحظه روشن شدن چراغ سبز از این چهارراه دیدن می نمایند! یکی دیگر از جالب انگیزهای چهارراه شیبویا این است که تا به حال اتفاق ناگوار رانندگی در این خیابان رخ نداده است.

در واقع تا به حال فرایند عبور و مرور بین عابرین پیاده و وسایل نقلیه به این صورت بوده است که در طی عبور از چهارراه هیچ برخوردی بین عابران با هم و با راننده ها ایجاد نمی گردد و مردم به راحتی به طرف مقابل خیابان می فرایند.

اگر بخواهیم تصوری از چهارراه شیبویا به شما بدهیم باید بگوییم که، این چهراراه به خودی ِ خود مثل هر کدام از خیابان ها و چهارراه هایی است که دیده اید اما، زمانی که چراغ ها قرمز می شوند، این خیابان تمامی جذابیت های خود را عیان می نماید.

مانند بسیاری از تقاطع های توکیو در زمانی که چراغ راهنما قرمز می گردد، ترافیک خودروها کاملا متوقف می گردد و جمعیت بزرگ عابران پیاده منتظر در گوشه های تقاطع از همه طرف وارد آن می شوند.

وقتی از زاویه ای بالاتر و دورتر به جمعیت نگاه می کنید، مردم همانند تیله هایی که از یک جعبه ریخته شده باشند در میانه تقاطع باهم روبرو می شوند اما به جای برخورد و ضربه زدن به هم، به طرز ماهرانه ای در هم پیچ می خورند و بدون این که باهم برخوردی داشته باشند تنها از کنار هم به سرعت عبور می نمایند.

البته دیدن این صحنه در هر جای ژاپن می تواند میسر باشد زیرا، این رفتار نشان دهنده ادب سازمان یافته و مردمی ژاپن است که هر فرد غیر ژاپنی را جذب خود می نماید. شیبویا در واقع یک مرکز فرهنگی برای جوانان است و خیابان های آن محلی برای تولد مدهای تازه به حساب می آید. و اما نام شیبویا همانطور که یک بار دیگر نیز در این متن به اشاره کردیم تنها به خاطر شلوغیش معروف نشده و به خاطر جاذبه ها و ایونت های متعدد و مشهورش نیز معروفیت پیدا است. بیش از صدها شعبه فروشگاهی در این منطقه پیدا می گردد که از مهمانان خود پذیرایی می نمایند و برگزار نماینده نمایش های برندهای مختلف هستند.

اغلب فروشگاه های بزرگ این منطقه متعلق به دو شرکت بزرگ توکیو (Tokyu) و سِیبو (Seibu) هستند. با تمام این اوصاف، چهارراه شیبویا و منطقه ها اطرافش باز هم در حال توسعه مجدد هستند. در سمت چپ این ایستگاه در بهار 2012 میلادی یک مرکز تجاری و فرهنگی بزرگ با نام شیبویا هیکاریه (Shibuya Hikarie) ساخته و افتتاح شد.

در یک سال بعد شرکت توکیو خط متروی شهری خود را به زیرزمین منتقل کرد و با این کار ترافیک به خط متروی فوکوتشین (Fukutoshin) منتقل گشت. جدای از این موارد نیز یک بازسازی بزرگ دیگر هم در چهارراه صورت گرفت و یک برج به ارتفاع 230 متر نیز که همچنان در حال ساخت است و در سال 2020 میلادی افتتاح خواهد شد نیز به این چهارراه و شگفتی هایش اضافه خواهد شد. ساخت این برج باعث شده است تا ایستگاه سایکیو (Saikyo) به کنار ایستگاه یامانوته (Yamanote) منتقل گردد و این خود یکی دیگر از عاملین شلوغی این منطقه خواهد شد. همین طور محل خطوط عابر پیاده در غرب ایستگاه هم بزرگ تر خواهند شد و برای عبور عابران بهبود پیدا می نمایند.

ایستگاه های اتوبوس و تاکسی نیز جا به جا می شوند و بر طبق برنامه ریزی ها تمام ساخت و سازهای این خیابان در سال 2027 به سرانجام خواهد رسید. از ساخت و سازهای جاری در چهارراه شیبویا که بگذریم، یک چشم انداز بسیار زیبا و برجسته در تقاطع شیبویا قرار گرفته است که دقیقا در رو به روی خروجی هاچیکو (Hachiko) قرار گرفته است. این تقاطع با تابلو های نئون و تلویزیونی بزرگ پوشیده شده اند.

در این منطقه هر زمان که چراغ چهارراه سبز می گردد، جمعیت بسیار زیادی از خطوط عابر پیاده عبور می نمایند که این چشم انداز حتی در بعضی از سکانس ها و صحنه های فیلم های هالیوودی همانند سریع و خشمگین نیز خودنمایی می نماید.

از میدان هاچیکو در نزدیکی چهارراه شیبویا صحبت کردیم و شرح کوچکی درباره این میدان به شما می دهیم. میدان هاچیکو در جلوی ایستگاه شیبویا قرار گرفته است. هاچیکو را به نام یک سگ مشهور می شناسند که در این منطقه تبدیل به افسانه شده است.

این سگ هر روز به این منطقه می آمده و منتظر مالک خودش می شده تا از ایستگاه مترو بازگردد. اما یک روز که دیگر صاحبش بازنگشت، هاچیکو وفادارانه به این محل می آمد و منتظر او می شد. به همین دلیل این سگ وفادار معروفیت بسیار زیادی پیدا کرد و مردم توکیو هم یاد او را با ساختن مجسمه ای در این محل گرامی داشتند و امروزه این مجسمه تبدیل به سمبلی از چهارراه شیبویا شده است.

اما می رسیم به جاذبه های موجود در چهارراه شیبویا. در این منطقه پیشنهاد می کنیم که حتما از موزه های شیبویا دیدن کنید تا با هنر متعالی این منطقه و مردم ژاپن آشنا شوید. البته چندین گالری در این منطقه وجود دارند که فاصله خیلی کمی با چهارراه شیبویا دارند. در سمت شمال این محل، گالری هنری دیزل (Diesel) قرار گرفته است که میزبان آثار هنرمندان ژاپنی و بین المللی است.

در طبقه 8 مرکز خرید هیکاریه در شیبویا نیز یک گالری هنری رایگان قرار گرفته است که هنرهای مدرن و معاصر و صنایع دستی ژاپن را به نمایش گذاشته است. در ساختمان پارکو (Parco) نیز گالری پارکو قرار گرفته است که در آن آثار هنرمندان معاصر ژاپنی را می توان دیدن کرد. البته پارک یویوگی (Yoyogi) را در این منطقه از قلم نیاندازید.

شما در پارک یویوگی که حاشیه آن به شیبویا منتهی می گردد همواره می توانید به دیدنی جشنواره ها و اجرای هنرمندان بنشینید و از آفتاب آن نهایت لذت و استفاده را ببرید. این منطقه در آخر هفته ها بسیار شلوغ است و ورزشکاران نیز در حال فوتبال بازی کردن، یوگا یا ورزش رزمی و مخصوص تای چی هستند.

شما بعلاوه می توانید از پارک میاشیتا (Miyashita) نیز دیدن نمایید که خیلی به نسبت به پارک یویوتو به چهارراه شیبویا نزدیک تر هستند. این پارک کوچک با سنگ های مخصوص و برش خورده، فرش شده اند. شما در اینجا می توانید به میدان اسکیت سواری و دیوار صخره نوردی دسترسی داشته باشید.

منبع: الی گشت

به "چهارراه شیبویا در توکیو، یکی از شلوغ ترین چهارراه های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارراه شیبویا در توکیو، یکی از شلوغ ترین چهارراه های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید