راهنمای گذراندن تعطیلات تابستانی عالی همراه با بچه ها در 11 مرحله

به گزارش وبلاگ سفر، این روزها امتحانات سرانجام سال تحصیلی در حال اجرا است و همین می تواند برترین نشانه نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی باشد. همواره بچه ها از اینکه تابستان آغاز می گردد خشنود هستند اما معمولا والدین به مقدار آن ها خشنود نمی شوند. چون قرار است 3 ماه بچه ها در خانه باشند و اگر اوقات فراغتشان را پر نکنند، هم خودشان کلافه می شوند و هم والدین اذیت می شوند. اما سال جاری تابستان می تواند متفاوت باشد.

راهنمای گذراندن تعطیلات تابستانی عالی همراه با بچه ها در 11 مرحله

اگر فرزند شما درگیر اضطراب، اختلالات طیف اوتیسم و ADHD باشد کار کمی سخت تر هم می گردد. تمام شدن مدرسه یک روتین طولانی مدت را از آن ها گرفته و به همین علت می تواند مقدار اضطرابشان را بیشتر کند. پیشنهاد ما این است که تابستان سال جاری را به عنوان زمانی برای ایجاد چالش های نو و رشد عاطفی و ذهنی خانواده در نظر بگیرید.

در این مطلب از وبلاگ سفر مگ می خواهیم چند نکته و راه چاره برای نگه داشتن بچه ها در مسیر درست و استفاده از تمام امکانات خانواده برای گذراندن تعطیلات تابستانی را به شما آموزش دهیم.

1. برنامه خود را حفظ کنید

هیچ وقت نمی توانید ساختار مدرسه را در طول تابستان حفظ کنید اما برای خارج نشدن بچه ها از روتینی که 9 ماه آن را رعایت نموده اند می توانید زمان خواب و صرف غذا را تا حد امکان مثل قبل حفظ کنید. بیدار ماندن تا دیروقت، دیر بیدار شدن و غذا خوردن در ساعت هایی متفاوت از روزهای مدرسه خیلی مجذوب نماینده و وسوسه انگیز است اما در طولانی مدت می تواند کار را سخت کند. پس بهتر است روتین همیشگی را در طول هفته حفظ کنید و فقط آخر هفته ها را خارج از قوانین همیشگی بگذرانید.

2. برنامه روزانه را بنویسید

بچه های که مستعد اضطراب هستند، مثل بچه های که در طیف اوتیسم قرار دارند، با برنامه هایی که به خوبی قابل مشاهده و درک هستند استقبال می نمایند. شما می توانید با نقاشی تصاویری همراه با کودکتان، برنامه روزانه را به شکل بصری آماده کنید. از قلم نیاندازید که جزئیات این برنامه باید معین باشد مثلا معین کنید که فرزندتان ساعت 7 صبح بیدار می گردد، به دستشویی می رود، صورت خود را می شوید و 8 صبح سر میز صبحانه می نشیند.

3. برای همه چیز برنامه ریزی کنید

سعی کنید قبل از انجام کارها برای همه چیز برنامه ریزی کنید و فرزندتان را در جریان برنامه قرار دهید. این یعنی ساده ترین و بزرگ ترین کارها را هم باید در این برنامه بنویسید. مثلا پنجشنبه ساعت 5 عصر به خانه خاله می رویم و برای شام آنجا هستیم یا فردا صبح ساعت 10 به استخر می رویم و ساعت 12 برمی گردیم.

این کار به بچه ها یاری می نماید بتوانند برای بازی، استراحت یا تماشای برنامه مورد علاقه شان بر اساس آن تصمیم بگیرند. البته باید گفت که مشخص ساعت بازی بچه ها با دوستانشان کمی سخت است. پس بهتر است با والدین آن ها در ارتباط باشید و با هم در این مورد برنامه ریزی کنید.

4. از خانه بیرون بروید

خانه می تواند به راحتی به حاشیه امن بچه ها تبدیل گردد. این موضوع در بچه های که مسائل حسی دارند و با صداها و منظره ها اضافی اذیت می شوند، یا بچه های که در ایجاد ارتباطات اجتماعی مشکل دارند بیشتر هم دیده گردد. از قلم نیاندازید که به هیچ وجه نباید در تعطیلات تابستانی فرزندتان ساعت ها جلوی تلویزیون یا مانیتور بنشیند و بازی کند یا کارتون نگاه کند.

حتما برنامه ای برای وقت گذراندن خارج از خانه داشته باشید. اگر نمی توانید او را به اردوهای تابستانی بفرستید با هم برنامه پیاده روی، دوچرخه سواری و بازی در پارک بچینید. سعی کنید آخر هفته ها همراه با خانواده به شهربازی، پارک آبی، استخر یا پیک نیک بروید.

5. چند رفتار خوب را پرورش دهید

کودک یا نوجوان فرقی نمی نماید، آن ها همواره دوست دارند نشان دهند که می دانند باید چه کارهایی انجام دهند و چطور رفتار نمایند. اما حقیقت این است که واقعا نمی دانند و اگر بدانند چه انتظاری از آن ها دارید احساس امنیت بیشتری می نمایند.

این ایجاد انتظار نباید به صورت دستوری و اجباری باشد، چون تجربه ثابت نموده است که نتیجه برعکس می دهد. شما می توانید برای تابستان سال جاری 2 یا 3 رفتار خوب و مثبت را به روشی محبت آمیز و همراه با سیستم پاداش مناسب در آن ها پرورش دهید.

وقتی در مسیر یادگیری و اجرا قرار گرفتند تا حد امکان از رفتارهای منفی چشم پوشی کنید، در زمان های مناسب به آن ها پاداش بدهید و تشویقشان کنید که در همین مسیر باقی بمانند. فقط از قلم نیاندازید که پاداش باید چیزی به آن ها بدهد، پس بازی های کامپیوتری پاداش به حساب نمی آیند.

برای اینکه نتیجه این کار را بهتر و سریع تر ببینید بهتر است یک نمودار درست کنید و عملکرد کودک را در زمان های معین آنالیز کنید، سپس نتیجه را روی نمودار یادداشت کنید. این کار به معنای واقعی معجزه می نماید چون کودک با علاقه کوشش می نماید که روند نمودار صعودی باقی بماند.

این نکته را هم از قلم نیاندازید که اگر محدودیتی برای آن ها قرار می دهید حتما به آن پایبند باشید. یعنی اگر در روز فقط 30 دقیقه اجازه استفاده از کامپیوتر را دارند باید از آن اطلاع داشته باشند و شما هم حتما به آن پایبند باشید.

6. خودتان را از قلم نیاندازید

اگر قرار است در طول تعطیلات تابستانی به فرزندتان خوب رسیدگی کنید و آن ها را شادمان نگه دارید باید روحیه خوبی داشته باشید. سر و کله زدن دائمی با بچه ها و غرق شدن در دنیای آن ها می تواندن خسته نماینده باشد. پس بهتر است برای خودتان وقت بگذارید و به اصطلاح یک پشتیبانی قوی از خودتان انجام دهید.

مثلا می توانید گاهی بچه ها را به اردوی تابستانی بفرستید تا زمان بیشتری برای خودتان داشته باشید، یا یک پرستار بچه استخدام کنید که روزهای خاصی از بچه هاتان نگهداری کند تا شما بتوانید با دوستان خود وقت بگذرانید.

اگر به هر علتی امکان استخدام پرستار ندارید هم نباید نگران باشید. می توانید از همسرتان بخواهید که چند ساعت از بچه ها نگهداری کند یا حتی بچه ها را به یکی از اقوام نزدیک بسپارید تا بتوانید با همسر و دوستانتان وقت بگذرانید.

وقتی روحیه شما خوب باشد مطمئنا فرزند شما هم با اشتیاق بیشتری با شما ارتباط برقرار می نماید، قوانین مربوط به برنامه ریزی تابستانی را رعایت می نماید و دیگر نیازی نیست برای حفظ نظم روزانه کوشش فراوانی بکنید.

7. روتین روزانه را از قلم نیاندازید، حتی در سفر

اگر روتین روزانه را در سفر هم رعایت کنید هم خودتان هم فرزندتان احساس بهتری خواهید داشت. درست است که اقامت در هتل و استفاده از خدمات آن لذت بخش است اما زمان خالی زیادی خواهید و قطعا حوصله تان سر می رود. ضمن اینکه خارج شدن از روتین روزانه می تواند به صورت پنهانی شما یا فرزندتان را دچار اضطراب کند.

پس بهتر است وقتی به سفر می روید یک سوئیت یا آپارتمان اجاره کنید، چند وعده غذایی که از قبل پخته اید را به همراه داشته باشید و حتما برای خرید مواد غذایی تازه، مثل شیر و میوه، به فروشگاه های محلی سر بزنید. با این کار هم از تعطیلات و سفر لذت می برید و هم از روتین روزانه تان خارج نشده اید.

8. روی نقاط قوت و علایق فرزندتان کار کنید

آنالیز کنید که فرزند شما به چه چیزی علاقه دارد و نقاط قوت او چیست. مثلا ورزش و بازی مورد علاقه او را پیدا کنید، ببینید در طبیعت شادمان است یا از کلنجار رفتن با کیت رباتیک شادمان می گردد. سپس بر اساس نقطه قوت ها و علاقه فرزندتان برای پرورش خلاقیت او برنامه ریزی کنید.

9. ترس ها و نگرانی های فرزندتان را بشناسید

تابستان به همان میزان که می تواند سرگرم نماینده باشد، همانقدر هم می تواند باعث ایجاد اضطراب در بچه ها گردد. دکتر کلارک گلدشتاین (Clark Goldstein)، روانشناس، می گوید: قبل از اینکه فعالیت خاصی را برای فرزندتان برنامه ریزی کنید، ابتدا ترس ها و نگرانی های او را بشناسید. فرقی ندارد این ترس به علت دور شدن از شما باشد یا بازی در تیم فوتبال، بالاخره باعث نگرانی او می گردد.

اگر برای شناسایی ترس ها مشکل دارید از کودکتان سوالاتی بپرسید که به او احساس ترس را منتقل نمی نماید اما می توانید متوجه مسائلی که او را نگران می نماید بشوید. سوالاتی مثل:

  • برای رفتن به اردو نگرانی خاصی داری؟
  • از اینکه قرار است به اردوی مخصوص تعطیلات تابستانی بروی چه احساسی داری؟

وقتی متوجه ترس ها بشوید می توانید او را به روبه رو شدن با آن ها تشویق کنید. در واقع هدف از انجام این کار این است که به فرزندتان یاد بدهید درست است که احساس اضطراب ناراحت نماینده است اما اگر از آن عبور کنید کم می گردد و حتی ممکن است از بین هم برود.

10. برای سازگار شدن به کودکتان زمان بدهید

یک روش مناسب برای تسکین اضطراب کودک در خصوص یک تجربه نو، مواجهه تدریجی است. دکتر گلدشتاین می گوید: اگر فرزند شما اضطراب جدایی یا اضطراب اجتماعی دارد ممکن است به علت خجالت از حضور در جمع یا ترس از دوست داشته نشدن باشد. مثلا اگر در بازی فوتبال شرکت نمی نماید ابتدا با او به تماشای بازی در مدرسه فوتبال محله بروید. سپس در دفعات بعدی کمی عقب تر بایستید و اجازه دهید تنهای ببازی را ببیند. بعد از مدتی محل را ترک کنید. حالا او برای حضور در آن جمع راحت است. بعلاوه می توانید به مربی یا شخصی که سرپرست جمع بچه ها است موضوع را بگویید تا او هم بتواند از حضور کودکتان در آن جمع حمایت کند.

11. خود را برای روزهای سخت آماده کنید

حتی اگر برترین و دقیق ترین برنامه ریزی را داشته باشید ممکن است در طول تعطیلات کمی از آن عقب بمانید و حتی پسرفت داشته باشید. پس بهتر است به جای نگرانی و فشار آوردن به خود و فرزندتان، کمی استراحت کنید. با این کار آماده می شوید دوباره، و بدون اضطراب و عجله، برنامه روزانه را از سر بگیرید.

از قلم نیاندازید که وقتی از برنامه عقب می مانید نباید به فرزندتان استرس وارد کنید، سر او فریاد بکشید و او را ناکارآمد بدانید. این کار می تواند به اعتماد به نفس او آسیب رسانده، باعث اضطراب هم بگردد.

مرور کلی

تابستان فصل تعطیلی مدارس و آغاز اوقات فراغت بچه ها است. همانقدر که بچه ها از این موضوع شادمان هستند والدین می توانند ناراحت باشند چون باید 3 ماه وقت آن ها را پر نمایند تا حوصله شان سر نرود. در این مطلب راه چاره گذراندن تعطیلات تابستانی مفید برای بچه ها را در 11 مرحله آموزش دادیم. اگر شما هم ایده خاصی برای بهتر گذراندن تعطیلات تابستانی برای بچه ها دارید، در قسمت کامنت ها بنویسید.

منبع: childmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای گذراندن تعطیلات تابستانی عالی همراه با بچه ها در 11 مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گذراندن تعطیلات تابستانی عالی همراه با بچه ها در 11 مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید