موضوع سطح آلفا پرداختن به عرفان های نوظهور و مدرن است

به گزارش وبلاگ سفر، به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، غلامحسین صدیقی نویسنده و منتقد ادبی در نشست چهل و چهارمین عصرانه داستان که عصر سه شنبه در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار گردید، درباره رمان سطح آلفا، گفت: سطح آلفا امواجی است که در هنگام بیان رابطه فکر و مغز اهمیت پیدا می نماید و امواج آلفا و عوارض بحث از آن با فراواقع در ارتباط است.

موضوع سطح آلفا پرداختن به عرفان های نوظهور و مدرن است

وی اضافه نمود: ما در این رمان با ماورا سروکار داریم و نویسنده به درستی رئالیسم جادویی را برای بیان مضمون خود انتخاب نموده است، چرا که رئالیسم جادویی با فرض امکان حضور ماوراء در متن واقعیت متعارف بنیاد گذاشته شده است که به نظرم انتخاب خوبی بوده تا بتواند از ابزارهای آن استفاده کردند.

صدیقی با اشاره به ابزارهای این سبک اشاره نمود و گفت: در رئالیسم جادویی می خواهیم واقع و فراواقع را واقعی نشان دهیم آنچنانکه واقعی هستند، مثل زندگی و مکاشفات عرفا اما در عین حال در دام سوررئالیسم نمی افتیم و به سمت وهم نمی رویم بلکه در دو سطح ظاهر و باطن با واقع سروکار داریم.

این منتقد ادبی در ادامه بیان نمود: برای باورپذیر کردن داستان های رئالیسم جادویی، نویسندگان از فکریت راوی یا از یک زاویه دیدی بدون شخصیت مرکزی استفاده می نمایند، این موضوع باعث می گردد که خواننده درباره اصل اتفاق افتادن موضوع دچار شک و تردید نگردد.

مهمان چهل و چهارمین عصرانه داستان بیان نمود: موضوع داستان عرفان است و به نوعی عرفان های نوظهور و مدرن است که در قیاس با عرفان سنتی مطرح می گردد. در پیرنگ و توالی صحنه ها کوشش نویسنده قابل تقدیر است و فصل ها کشمکش ها را می سازد و داستان جلو می رود. در واقع ما در این رمان با دو تبار عرفای اسلامی و عرفان های نوظهور روبرو هستیم.

صدیقی یادآور شد: با توجه به اینکه تغییر اساسی برای شخصیت برهان اتفاق می افتد، و هدف ها و تصمیم های او داستان را پیش می برد، برهان کارکتر اصلی داستان است.

وی بیان نمود: لحن، حاصل نگرش نویسنده به موضوع است. در عین حال لحن شخصیت ها در داستان سازگار است با نگرشی که به موضوع دیالوگ دارند. در عین حال فضاسازی خوبی رخ داده است و لحن و فضاسازی با مضمون رمان هم خوان و همراه است.

در بخش دیگری از این نشست سفانه الهی، نویسنده کتاب به روند نگارش اثر اشاره نمود و گفت: چند دهه است اقبال مخاطب نسبت به داستان با موضوع گرایش معنویت های نو بیشتر شده است که موضوعشان رسیدن به آرامش درون است.

نویسنده رمان سطح آلفا ادامه داد: سال ها پیش برای من این موضوع ها مجذوب کننده بود و در ادامه موضوعاتی همانند تفکر مثبت و قدرت فکر فکر و در کنار این ها فیلمی به نام راز من را درگیر کرد، من سعی کردم در این باره مطالعاتی انجام دهم، بنابراین کلاس رفتم، مربی دیدم و به این نتیجه رسیدم که به وسیله بینش دینی به راحتی می توانستیم مسیر را طی کنیم و به آرامش برسیم اما زاویه پیدا کردیم و از راه اصلی دور شدیم.

وی توضیح داد: طرح رمان سطح آلفا برای 10 سال پیش بود اما در جلسات داستانی تغییراتی در روند داستان ایجاد شد و مورد قبول افتاد. دوباره تحقیقات عمیق تری شروع کردم که بتوانم این داستان را بنویسم.

به گزارش ایبنا؛ نقد و آنالیز رمام سطح آلفا با حضور غلامحسین صدیقی منتقد ادبی، سفانه الهی نویسنده سطح آلفا به میزبانی رویا حسینی مجری کارشناس جلسه و جمعی از علاقه مندان به ادبیات داستانی در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "موضوع سطح آلفا پرداختن به عرفان های نوظهور و مدرن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضوع سطح آلفا پرداختن به عرفان های نوظهور و مدرن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید