مفاهیم: جنگ غیرمتعارف چیست؟

به گزارش وبلاگ سفر، جنگ غیر متعارف (Unconventional warfare یا UW) به طور کلی به عنوان عملیات نظامی و شبه نظامی غیر از جنگ متعارف تعریف می گردد و ممکن است از نیروهای مخفی، براندازی یا جنگ چریکی استفاده کند.این واژه معمولاً برای جلوگیری از تشدید جنگ های متعارف و بعلاوه رعایت کنوانسیون های بین المللی استفاده می گردد.

مفاهیم: جنگ غیرمتعارف چیست؟

به گزارش وبلاگ سفر، در مقابل جنگ کلاسیک یا متعارف در جنگ غیرمتعارف، جنگ به وسیله چریک ها، براندازان وشورشیان بصورت جنگ با کمین به جای جنگ رودر رو، با نفوذ به جای تهاجم، پیروزی با فرسودگی و خسته کردن دشمن به جای درگیر شدن با اوتعریف می گردد.

با اینهمه باید این نکته را در نظر داشت که جنگ غیرمتعارف و جنگ نامنظم در تعریف علم نظام با یکدیگر تفاوت دارند و جنگ غیرمتعارف به وسیله ارتش های منظم و نیروهای ویژه یا یگان های ویژه در این ارتش ها صورت می گیرد.

جنگ های غیر متعارف از نظر روانی جمعیت غیرنظامی را هدف قرار می دهد و می خواهد قدرت نظامی دشمن را بی ربط جلوه دهد.

در جنگ غیرمتعارف نیروهای ویژه، مستقر در اعماق خطوط دشمن، به طور غیر متعارف برای آموزش، تجهیز و مشاوره به مردم محلی مخالف دولتشان استفاده می شوند. آنها بعلاوه می توانند عملیات براندازی و تبلیغات انجام دهند و در عین حال به مبارزان مقاومت محلی یاری نمایند تا در نهایت دولت متخاصم را تسلیم نمایند. در این راستا تاکتیک ها بر نابودی اهداف نظامی و در عین حال آسیب رساندن به زیرساخت های غیرنظامی و مسدود کردن تدارکات نظامی برای تضعیف روحیه نیروهای دولتی متمرکز است.

وزارت دفاع ایالات متحده، جنگ غیر متعارف را به عنوان فعالیت هایی تعریف می نماید که برای فعال کردن یک جنبش مقاومت یا شورش برای وادار کردن، مختل کردن یا سرنگونی یک دولت سرو شکل گرفته اند.

آخرین بروزرسانی Feb 4, 2023 - شنبه 15 بهمن 1401

منبع: همشهری آنلاین

به "مفاهیم: جنگ غیرمتعارف چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفاهیم: جنگ غیرمتعارف چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید