علت عرق نکردن هنگام ورزش چیست؛ آیا علامت خطرناکی است؟

به گزارش وبلاگ سفر، تعریق یکی از عملکردهای طبیعی و حیاتی بدن است. وقتی دمای مرکزی بدن بیش از حد افزایش می یابد، مقداری آب روی سطح پوست جمع می گردد که با تبخیر آن ها خنک می شوید. اگر این اتفاق رخ ندهد، دمای بدن به حدی بالا می رود که برای سلول ها مضر است. فعالیت بدنی تعریق را افزایش می دهد، اما برخی از افراد در حین ورزش عرق نمی نمایند. در مقاله امروز خبرنگاران مگ علت عرق نکردن هنگام ورزش را با هم آنالیز می کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

علت عرق نکردن هنگام ورزش چیست؛ آیا علامت خطرناکی است؟

دلیل عرق نکردن هنگام ورزش چیست؟

از همان ابتدا، ژنتیک معین می نماید که چقدر عرق کنید. برخی از افراد با ژن هایی به جهان می آیند که باعث می شوند آن ها بیشتر از دیگران عرق نمایند. با این حال، در برخی موارد، تعریق بیش از حد کم یا زیاد ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی تشخیص داده نشده باشد.

هیپوهیدروزیس (hypohidrosis) یا آنهیدروزیس (anhidrosis) زمانی اتفاق می افتد که غدد عرق به درستی کار نمی نمایند و توانایی شما برای تعریق کاهش می یابد. جامعه علمی اطلاعات محدودی در خصوص شیوع واقعی آنهیدروزیس دارد، چون به نظر می رسد که بسیاری از موارد خفیف آن تشخیص داده نمی شوند.

تعریق ناکافی می تواند خطرات بالقوه جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. اگر آنهیدروزیس بخش بزرگی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد و از خنک شدن مناسب آن جلوگیری کند، ورزش شدید، کار فیزیکی سخت یا هوای گرم باعث خستگی گرمایی و گرمازدگی می گردد که در موارد شدید ممکن است به مرگ منجر گردد.

در بسیاری از موارد عرق نکردن هنگام ورزش دلیل ساده ای دارد، اما گاهی اوقات به آنهیدروزیس ناشی از بیماری یا مصرف دارو مربوط می گردد. از مهم ترین دلایل عرق نکردن هنگام ورزش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. پایین بودن شدت ورزش

اگر با دوچرخه ثابت فقط با سرعت 3 کیلومتر در ساعت رکاب می زنید، نباید از عرق نکردن خود تعجب کنید. بعلاوه اگر از وزنه هایی استفاده می کنید که شما را به چالش نمی کشند، نباید انتظار داشته باشید که در حین تمرین عرق کنید. اندازه کوشش شما برای ورزش کردن به طور مستقیم روی متابولیسم، ضربان قلب و اندازه عرق فراوری شده تاثیر دارد. فعالیت بدنی به عرق کردن منجر می گردد و فعالیت شدیدتر به معنی تعریق بیشتر است.

تبخیر شدن عرق از روی پوست دقیقا همان چیزی است که بدن شما را خنک می نماید. عرق نکردن غیرطبیعی و خطرناک است، اما به یاد داشته باشید که به طور طبیعی برخی از افراد در حین انجام یک فعالیت مشابه بیشتر از دیگران عرق می نمایند و شدت تعریق در افرادی که بدن بزرگ تری دارند، برای مثال مردان، بیشتر است.

نکته

یک راه خوب برای ارزیابی شدت ورزش این است که نبض خود را در طول تمرین میزان بگیرید. ضربان قلب هدف شما باید تقریبا 50 تا 70 درصد حدبیشتر ضربان قلب تان باشد (برای معین حدبیشتر ضربان قلب باید سن خود را از 220 کم کنید). اگر ضربان قلب کمتر از این محدوده باشد، می توان دلیل عرق نکردن هنگام ورزش را به پایین بودن شدت تمرین نسبت داد.

2. سرد و خشک بودن محیط

بیشتر افراد در محیط های گرم و مرطوب زیاد عرق می نمایند و در محیط های سرد و خشک کمتر دچار تعریق می شوند.

3. کم آبی بدن

کم آبی بدن یکی از مهم ترین دلایل عرق نکردن هنگام ورزش است، به خصوص در فصل تابستان. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که شما در بدنتان آب کافی برای انجام عملکردهای طبیعی ندارید. هنگامی که در هوای گرم با نوشیدن مایعات آب از دست رفته به وسیله تعریق را جایگزین نمی کنید، به سرعت کم آب می شوید. استفراغ و اسهال مداوم هم می تواند باعث کم آبی بدن گردد.

علائم کم آبی بدن عبارتند از: تشنگی، ضعف و گیجی. کم آبی شدید می تواند کشنده باشد، به ویژه در سالمندان و بچه ها. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که قبل، حین و بعد از ورزش به میزان کافی مایعات می نوشید. کارشناسان نوشیدن آب در مقادیر زیر را توصیه می نمایند:

  • دو تا سه ساعت قبل از تمرین؛ 500 تا 600 میلی لیتر
  • نیم ساعت قبل از تمرین؛ 240 میلی لیتر
  • در طول ورزش؛ 200 تا 300 میلی لیتر هر 10 تا 20 دقیقه یک بار
  • نیم ساعت بعد از تمرین؛ 240 میلی لیتر

4. مصرف برخی از داروها

گاهی اوقات داروها دلیل عرق نکردن هنگام ورزش هستند، چرا که باعث کم آبی بدن می شوند. این داروها عبارت اند از:

  • دیورتیک ها (ادرارآورها)
  • مورفین و سایر مُسکن های اپیوئیدی
  • سم بوتولینوم نوع A (در درمان اسپاسم عضلانی و سایر مسائل کاربرد دارد.)
  • داروهای آنتی کولینرژیک (برای درمان انواع اختلالات از جمله پارکینسون، بی اختیاری ادرار و بیماری قلبی استفاده می شوند.)
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای
  • برخی از داروهای ضدروان پریشی
  • برخی از داروهای ضدصرع، مانند توپیرامات
  • برخی از داروهای فشار خون بالا

5. ابتلا به مسائل پوستی

جراحت، عفونت و سوختگی پوست (از جمله در اثر پرتودرمانی) و حتی نیش حشرات می تواند به آنهیدروزیس در حین ورزش منجر گردد. علاوه بر این، بیماری هایی هم که منافذ پوست را مسدود می نمایند، مانند پسوریازیس، ممکن است دلیل عرق نکردن در ورزش باشند.

در پوست حدود 2/6 میلیون غده عرق اکرین (eccrine) وجود دارد. وقتی بدن شما گرم می گردد (به دلیل ورزش یا عوامل دیگر)، سیستم عصبی خودمختار به این غدد اعلام می نماید که آغاز به تعریق نمایند. مسائل پوستی می توانند غدد عرق و توانایی آن ها را تحت تاثیر قرار دهند.

6. ابتلا به سایر بیماری ها

از آنجا که سیستم عصبی خودمختار فرآیند تعریق را کنترل می نماید، بیماری هایی که به اعصاب آسیب می رسانند، مانند دیابت، اعتیاد به الکل، سندرم گیلن-باره و سندرم هورنر، همگی می توانند باعث آنهیدروزیس شوند. سایر بیماری هایی که ممکن است دلیل عرق نکردن هنگام ورزش باشند عبارتند از:

  • بیماری تیروئید (غده تیروئید شما نمی تواند برای یاری به تنظیم دمای بدن اندازه مناسبی هورمون فراوری کند.)
  • برخی از بیمار ی های خودایمنی و بیماری های بافت همبند، مانند یا لوپوس
  • بیماری های ارثی، از جمله که بر سیستم متابولیک تاثیر می گذارد
  • اختلالات سیستم عصبی مرکزی، مانند بیماری پارکینسون و سکته مغزی

چگونه بدون عرق کردن ورزش کنید؟

اگر آنهیدروزیس خفیف دارید، تا زمانی که از دستورالعمل های تمرینی زیر پیروی می کنید احتمالا به مشکل خاصی دچار نمی شوید:

  • هیدراته بمانید؛ صرف نظر از اینکه آنهیدروزیس دارید یا خیر، مراقب اندازه مایعات بدنتان باشید و قبل، حین و بعد از فعالیت بدنی از آب یا بهره ببرید.
  • فعالیت و لباس خود را عاقلانه انتخاب کنید؛ آنهیدروزیس خفیف با دلیل ناشناخته را می توان با پرهیز از فعالیت هایی که سرد کردن بدن را سخت می نمایند و پوشیدن لباس های سبک و گشاد کنترل کرد.
  • برای مدت طولانی در زیر نور مستقیم خورشید یا در مجاورت گرما قرار نگیرید؛ در صورت امکان، در محیطی که دمای آن قابل کنترل است (برای مثال، در داخل خانه) ورزش کنید. چنانچه در خارج از منزل ورزش می کنید، مدت زمان تمرین را کاهش دهید، به خصوص اگر هوا گرم است.
  • از چیزهایی که باعث کم آبی بدن می شوند دوری کنید؛ در معرض گرمای شدید قرار نگیرید و از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

اگر آنهیدروزیس روی قسمت های زیادی از بدنتان تاثیر گذاشته است، باید بیشتر احتیاط کنید و حتی ممکن است لازم باشد فعالیت های شدید را به طور کامل کنار بگذارید. بعلاوه توصیه می گردد برای معین دلیل آنهیدروزیس و پیدا کردن یک راه حل درمانی مناسب، به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

چنانچه متوجه تغییراتی در نحوه عرق کردن خود شدید، به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر علیرغم ورزش شدید عرق نمی کنید. بعلاوه در صورت مشاهده علائم گرمازدگی، یعنی رسیدن دمای بدن به 103 درجه فارنهایت (39/4 درجه سانتی گراد) یا بالاتر، فورا از پزشک یاری بگیرید.

گرمازدگی علاوه بر افزایش دمان بدن، علائم دیگری هم دارد، مثل: گرم، خشک یا قرمز بودن پوست، گیجی و از دست دادن هوشیاری. در حالی که منتظر یاری پزشکی هستید، سعی کنید دما را با استفاده از آب سرد یا تهویه مطبوع کاهش دهید. این کار می تواند زندگی شما را نجات دهد.

کلام پایانی

عرق نکردن هنگام ورزش لزوما به معنی آنهیدروزیس نیست. در افراد مختلف تعداد غدد عرق و ساختار ژنتیکی فرق دارد. بنابراین، تا زمانی که این موضوع در برنامه روزانه شما تداخل ایجاد نکند، احتمالا جای نگرانی ندارد. اما اگر علائم آنهیدروزیس را تجربه می کنید (مانند برافروختگی پوست و سریع خسته شدن)، به دلیل نگرانی در خصوص کمبود عرق ورزش را کنار گذاشته اید یا چند بار دچار گرمازدگی شده اید، با پزشک مشورت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ سفر مگ را بخوانید.

منابع: livestrong, everydayhealth

منبع: دیجیکالا مگ

به "علت عرق نکردن هنگام ورزش چیست؛ آیا علامت خطرناکی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت عرق نکردن هنگام ورزش چیست؛ آیا علامت خطرناکی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید