قیمت پوشک بچه افزایش می یابد؟، روی آوردن مردم به روش های سنتی
به گزارش وبلاگ سفر، قیمت پوشک بچه طی دو ماه اخیر به طور میانگین رشد حدود 33 درصدی را تجربه کرد. به نظر می رسد افزایش هزینه های تولید، ازجمله رشد جهانی نرخ خمیر فلاف (ماده اولیه پوشک) در این اتفاق تاثیر بسزایی داشت.
بررسی ها نشان می دهد در حالی که پوشک مای بیبی سایز 6 بسته 24 عددی در اواخر بهمن به طور میانگین 128 هزار تومان قیمت داشت، اکنون در محدوده 172 هزار تومان به فروش می رسد. یعنی رشد حدود 33 درصدی قیمت پوشک طی حدود دو ماه.
در این بین برخی از فعالان بازار از احتمال ادامه افزایش قیمت پوشک در بازار سخن به میان می آورند.
قیمت پوشک باز هم تغییر می کند؟
یک عضو هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران گفت: ما تمام تلاش خود را در پیش گرفتیم تا قیمت پوشک در رنج قبلی حفظ شود. تا امروز نیز نرخ این محصول تغییر چندانی نداشت، اما احتمالا به زودی قیمت ها دچار نوسان شود.
نیما بصیری طهرانی در گفتگو با وبلاگ سفر اظهار کرد: تعداد پوشک های موجود در هر بسته با قیمت آن رابطه مستقیم دارد. اگر هم گرانی اتفاق افتاده، سازمان حمایت و سایر نهادهای ذی ربط دولتی باید پاسخگو باشند.
او افزود: یک نکته در تمام بازارهای دنیا وجود دارد که قیمت گذاری دستوری بی معناست. اگر تولید کالایی بدون صرفه اقتصادی باشد، تولیدکننده یا باید تولید خود را متوقف کند و یا قیمت کالا را افزایش دهد.
وی توضیح داد: افزایش قیمت پوشک یا هر محصول دیگری با افزایش دستمزد کارگران رابطه مستقیم دارد. بالابردن 57 درصدی دستمزد نیروی کار را نباید لطف دولت به کارگران دانست. چراکه در نهایت تولیدکنندگان چاره ای جز تعدیل نیرو ندارند. موضوعی که منجر به رشد نرخ بیکاری در کشور می شود.
روی آوردن به روش های سنتی
بصیری طهرانی به یک نکته مهم اشاره و اعلام کرد: با این شرایط این امکان وجود دارد که مردم به روش های سنتی و قدیمی روی آورند. اما از آن جایی که آموزش صحیحی وجود ندارد، می توان پیش بینی کرد که بیماری های ناشی از عدم موارد بهداشتی گریبان گیر جامعه شود.
او در این باره افزود: به عنوان مثال افراد به ازای 10 پوشکی که در گذشته استفاده می کردند، اکنون هشت پوشک مصرف می کنند. این موضوع نیز منجر به از دست رفتن بازار برای تولیدکننده می شود.
وی درباره دلیل افزایش قیمت پوشک خاطرنشان کرد: از چندی پیش قیمت دنیای خمیر فلاف افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر بازار ایران ثبات ارزی ندارد. افزایش هزینه های حمل و نقل و دستمزد را هم باید روی این موارد بگذاریم. در چنین شرایطی قیمت کدام کالا در بازار حفظ می شود؟
بصیری طهرانی در انتها یادآور شد: تولیدکننده خواهان ثبات اقتصادی است. سرمایه تولیدکننده و کارخانه دار در واقع روی زمین مانده است. مسلما تولیدکننده علاقه ای به گران شدن محصول ندارد. چراکه در وهله نخست سهم بازار خود را از دست می دهد. اکنون نیز آن ها دیگر سرمایه ای برای بازارسازی و تبلیغات ندارند.
برای مطالعه بیشتر خبر حذف دستمال کاغذی از سبد خانوار را بخوانید.
منبع: تجارت نیوز