قهرمان دیروز ، خانه باصفای آقای نویسنده و داستان تولد ری باستان

به گزارش وبلاگ سفر، ساکن ری نبود، اما با نوشتن کتاب ری باستان نقش مهمی در جمع آوری هویت فراموش شده ری از گذشته های دور داشته و برای همواره ری را مدیون خودش نموده است.

قهرمان دیروز ، خانه باصفای آقای نویسنده و داستان تولد ری باستان

وبلاگ سفر - زهرا بلندی: حسین کریمان متولد روستای آهار است و خانه پدری اش در کوچه پسکوچه های پرپیچ و خم این روستا نهاده شده است، اما سرنخ حکایت پژوهش های او درباره پیشینه شهرری از کجا سرچشمه می گیرد؟ این محقق علوم انسانی وقتی مشغول نوشتن کتاب طبرسی و مجمع البیان بود، می خواست شرایط شیعیان ایرانی در عهد شیخ طبرسی را بیان کند، اما تحقیقاتش را از هر جا آغاز می کرد، به نام شهر شیعه نشین ری می رسید. استاد در مطالعاتش متوجه شد شهر کهن ری که حتی برای پژوهشگرانی مانند او غریب و ناشناخته مانده، بر گردن تهران پرآوازه حقی بزرگ دارد.

خواندنی های بیشتر را در اینجا دنبال کنید

همه آنچه باید درباره ری بدانید

کریمان اطلاعاتی را که از عظمت ری جمع آوری نموده بود، به صورت مختصر در کتاب طبرسی و مجمع البیان ذکر کرد. پس از انتشار کتاب این مطالب به میزان ای مورد توجه صاحب نظران نهاده شد که کریمان مصمم شد درباره ری کتاب مستقلی بنویسد. او برای پیدا کردن اجزای تاریخ 8 هزارساله ری روزها و شب های بسیاری را به مطالعه کتاب های تاریخی مورخان و شرق شناسان ایرانی، عربی و یونانی گذراند و کوچه پسکوچه های ری و مکان های تاریخی آن را وجب به وجب جست وجو کرد. حاصل این کوشش ها کتاب دوجلدی و کم نظیر ری باستان بود که در آن به صورت مفصل و مستند به موضوعاتی مانند تاریخچه ری در دوران پیش از ظهور اسلام، ری در دوران اسلامی، حوادث تاریخی و طبیعی ری، رجال و افراد مدفون در ری، ظرایف و ضرب المثل هایی که بر مبنای شرایط اجتماعی ری شکل گرفته، آبادی ها و روستاهای ری و... پرداخته است.

تهران در گذشته و حال

او در هر پژوهش خود به مواردی برخورد می کرد که با طرح پژوهشی او مرتبط نبود، اما جرقه فعالیت مطالعاتی تازه ای را در ذهنش روشن می کرد که تا به ثمر نمی نشست، نمی توانست آرام بگیرد. در جریان نگارش کتاب ری باستان، سنگ بنای کتاب های قصران و تهران در گذشته و حال گذاشته شد. بسیاری از اطلاعاتی که در منابع تاریخی پیشینه ری به دست می آمد، با تاریخچه طهران و قصران بی ارتباط نبودند و استاد با نظم و وسواس خاصی آنها را طبقه بندی و مرتب می کرد تا با تکمیل هریک دایره المعارف تاریخی تازه ای پدید آورد. در این آثار، کریمان هنرمندانه پیشینه پرافتخار ری را روایت نموده و سایر تاریخ شناسان را به جست وجو در سابقه غنی این شهر ترغیب می نماید. مرحوم کریمان بزرگ ترین و ارزشمندترین اثر پژوهشی و تاریخی خود را مجموعه ری باستان می دانست، اما سایر آثارش هم هریک گنجینه ای ارزشمند هستند که در زمینه تاریخ، علوم دینی، ادبیات و... نگارش شده اند.

ماندگاران شهر ما

دکتر حسین کریمان از مؤلفان دایره المعارف تشیع بوده است. کتاب های دوجلدی طبرسی و مجمع البیان، ری باستان، قصران از آثار این نویسنده بزرگ به شمار می آیند. از دیگر تألیفات مرحوم کریمان می توان به کتاب های آثار به جامانده از ری باستان، تهران در گذشته و حال، سیره و قیام زیدبن علی(ع)، فرهنگ نویسی در ایران، جغرافیای دره رودبار، جغرافیای شهرستان قم و پژوهشی در شاهنامه اشاره نمود. بیش از 80 مقاله و رساله در موضوعات دینی و علمی و ادبی و تاریخی از مرحوم کریمان به جا مانده و کتاب سیره و قیام زیدبن علی(ع) عنوان برگزیده چهارمین دوره کتاب سال کشور را دریافت نموده است.

کریمان که 20 آذر سال 1372 در 80 سالگی بر اثر سکته قلبی از جهان رفت و در شهر قم به خاک سپرده شد، هیچ وقت در ری سکونت نداشت اما شیفته ری بود و به پاس کوشش های این شخصیت علمی برای یادآوری و معرفی هویت فراموش شده ری، در تیر سال1400، مدیریت شهری منطقه 20، خیابانی حدفاصل میدان شهدای شاملوی شهرری تا پل شهید آوینی را به نام دکتر حسین کریمان نامگذاری کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "قهرمان دیروز ، خانه باصفای آقای نویسنده و داستان تولد ری باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان دیروز ، خانه باصفای آقای نویسنده و داستان تولد ری باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید