رازگشایی از یک واقعیت علمی درباره درختان جنگل!

به گزارش وبلاگ سفر، آیا واقعا درختان جنگل به وسیله قارچ های زیرزمینی با یکدیگر صحبت می نمایند؟

رازگشایی از یک واقعیت علمی درباره درختان جنگل!

پریسا عباسی- این نظریه که درختان جنگل می توانند به وسیله یک شبکه زیرزمینی که شامل رشته های قارچ های( Fungi ) ظریف هستند با یکدیگر صحبت نمایند و منابع را در اختیار نهال های خود قرار داده و یا حتی از آنها محافظت نمایند، انسان را شگفت زده می نماید.

بیشتر بخوانید:

عکس | رنو با این شاسی بلند احتمالا دو میلیارد تومانی بعد از 4 سال به ایران بر می گردد؟

عکس | این مار شکارش را زنده زنده می بلعد

جاستین کارست، کارشناس دانشگاه آلبرتا هشدار می دهد: اگر چه این مفهوم بسیار مجذوب کننده است و در رسانه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته، و حتی در برنامه تلویزیونی محبوب Apple TV show Ted Lasso نیز از آن به عنوان شبکه گسترده چوبی یاد شده است، اما ریشه علمی ندارد و اثبات نشده است.

در مقاله ای که درNature Ecology &Evolution منتشر شده است، کارست و دو همکار دیگرش، دیدگاه های شخصی خود را به اشتراک می گذارند و سه ادعای رایج در خصوص قابلیت قارچ های زیرزمینی که به نام شبکه های میکوریزا رایج یا CMN(همزیستی مسالمت آمیز قارچ با ریشه های یک گیاه) شناخته می شوند را به چالش کشیدند. قارچ ها همچون کپک ها و مخمرها موجوداتی زنده هستند.

کارست، دانشیار دانشکده کشاورزی و علوم زندگی و محیط زیست، می گوید: این خیلی خوب است که تحقیقات CMN باعث ایجاد علاقه به قارچ های جنگلی شده است، اما مهم است که همه بدانند بسیاری از ایده های محبوب مطرح شده، جلوتر از علم هستند.

محققان می گویند اگرچه وجود CMNها از نظر علمی ثابت شده است، اما هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که آنها برای درختان و نهال ها سود و مزیتی داشته باشند.

برای ارزیابی این ادعاهای محبوب، کارست و نویسنده گان همکار او، ملانی جونز از دانشگاه بریتیش کلمبیا اوکاناگان، و جیسون هوکسما از دانشگاه می سی سی پی شواهد مطالعات میدانی موجود را آنالیز کردند.

آنها دریافتند که برای یکی از این ادعاها که عنوان می نماید: این CMNها در سرتاسر جنگل گسترده هستند، شواهد علمی کافی وجود ندارد. در خصوص ساختار CMNها و عملکردشان اطلاعات کافی وجود ندارد و نقشه گستردگی آنها در جنگل های بسیاری کمی وجود دارد.

ادعای دوم که می گوید منابع غذایی به وسیله CMNها از درختان بالغ به نهال ها منتقل می گردد و رشد آنها را افزایش داده و باعث بقاء آنها می گردد نیز جای سوال دارد.

مروری بر 26 مطالعه صورت گرفته، از جمله مطالعه ای که کارست در آن شرکت دارد، نشان داد در حالیکه منابع می توانند به وسیله درختان در زیر زمین منتقل شوند، این کار لزوما به وسیله CMNها انجام نمی گردد و نهال ها معمولا از تماس با آنها بهره ای نمی برند. به طور کلی، آنالیز آنها شواهد تقریبا یکسانی را نشان داد که اتصال یک نهال به CMN اثری خنثی بر روی آنها دارد. یعنی نه باعث بهبود رشد آنها می گردد، و نه از رشدشان جلوگیری می نماید.

کارست و همکارانش خاطر نشان کردند که ادعای سوم که بیان می نماید: درختان بالغ به خواسته خود، به وسیله CMN برای درختان جوان منابع غذایی یا سیگنال های هشدار در برابر آسیب حشرات می فرستند، به وسیله هیچ مطالعه میدانی منتشر شده ای تایید و پشتیبانی نمی گردد.

محققان می گویند که اطلاعات بی پایه و اساس و بیش از میزان می تواند تصویر عموم مردم در خصوص CMN ها را شکل داده و آن را تحریف کند و این می تواند به نوعی در نحوه مدیریت جنگل ها اثر بگذارد.

تحریف علمی در خصوص CMNها در جنگل، می تواند در تصمیم گیری نادرست در خصوص نحوه مدیریت جنگل ها نقش مهمی داشته باشد. این که سیاست ها و تصمیم گیری ها در خصوص جنگل ها را بر مبنای شواهدی قرار دهیم که مبنای علمی ندارند، می تواند اعتماد عمومی را نسبت به علم از بین ببرد.

منبع: phys

227227

منبع: خبرآنلاین

به "رازگشایی از یک واقعیت علمی درباره درختان جنگل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازگشایی از یک واقعیت علمی درباره درختان جنگل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید