جزئیات قیمت نو بلیت سینما ، افزایش روزهای نیم بها و طرح بلیت شناور

به گزارش وبلاگ سفر، شورای صنفی نمایش طی روزهای آینده، قیمت بلیت سینماها برای سال آینده را مشخص خواهد نمود؛ اتفاقی که قطعا بر مقدار استقبال سینمادوستان تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

جزئیات قیمت نو بلیت سینما ، افزایش روزهای نیم بها و طرح بلیت شناور

به گزارش وبلاگ سفر، بلیت سینماها در امسال، بسته به درجه 1، ممتاز و مدرن بودن، از 25 تا 45 هزار تومان مشخص شد. قیمتی که اگرچه 50درصد افزایش به نسبت سال گذشته را شاهد بود اما باز هم سینما و فیلم تماشا را در زمره مقرون به صرفه ترین تفریح و تفریح ایرانی ها قرار داد.

برای سال آینده اما قیمت بلیت با افزایش همراه خواهد بود. اینکه این افزایش به چه اندازه خواهد بود، هنوز اعلام رسانه ای نشده است اما بعضی حدس ها، خبر از بلیت های 60 یا 70 هزار تومانی برای سال آینده می دهند که اگرچه هم چنان سینما را در تراز مقرون به صرفه ترین تفریح قرار می دهد اما با توجه به قدرت مالی مردم و اینکه سینماها برای سال های اخیر، تاحدودی از سبد خانوارها خارج شده، باید مشوق هایی را برای مخاطبان در نظر گرفت تا ضرب بلیت 60 یا 70 هزار تومانی، آمار مخاطبان سینما را با کاهش روبرو نکند.

البته که در این بین، نمی توان ایراد یا انتقادی را به افزایش قیمت بلیت بیان کرد. قیمت تمامی مواد و موارد مربوط به سینما با افزایش روبرو بوده و در این شرایط، حامل های مربوط به بخش های فراوری، توزیع و نمایش نیز با افزایش توام شده است.

در ادامه، به 5 پیشنهادی می رسیم که سبب خواهد شد تا سینماها با وجود افزایش قیمت بلیت برای سال آینده، با خطر کاهش مخاطب روبرو نشوند.

1.افزایش روزهای نیم بها

یکی از برترین پارادایم های حفظ مخاطب سینما، افزایش تعداد روزهایی است که طی آن بلیت به صورت نیم بها عرضه می گردد. هم اکنون هم آمار برترین روزهای سینمایی کشور، متعلق به سه شنبه ها است. سه شنبه هایی که بی توجه به شرایط جوی، فصل امتحانات، فصل فوتبال و هر نابسمانی مترقیه و غیرمترقبه دیگر، برترین روز سینمایی کشور در طول یک هفته در تمام 4 فصل سال است. بنابراین کاملا طبیعی است که تکثر روزهایی با بلیت نیم بها، قطعا به افزایش مخاطب سینما خواهد انجامید.

در حال حاضر، سه شنبه ها، پنج شنبه ها و آدینه ها، 3 روز خوب سینمایی کشور هستند. با اضافه شدن یک روز نیم بهای دیگر، تعداد این روزها، به 4 روز در هفته افزایش خواهد یافت و جریانی که در اثر این استقبال پدید خواهد آمد، قطعا بر روی 3 روز دیگر هفته، تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت و سینما را بیش از ماه های اخیر، به دغدغه ای برای مخاطبان آن تبدیل خواهد کرد.

بنابراین یکی از موثرترین و مهم ترین مسیرهایی که سبب افزایش تعداد مخاطبان سینما، ولو با افزایش قیمت بلیت خواهد شد، تعدد روزهای نیم بها به 2 روز در هفته است.

2. عملیاتی شدن طرح بلیت شناور

طرح بلیت شناور، طرحی استاندارد و جهانی است که دهه ها در سینماهای کشورهای صاحب این صنعت به کار گرفته شده و اثرات فوق العاده مثبتی بر گیشه جهانی داشته است. طرحی که در تابستان نیز در خصوص چند فیلم عملیاتی شد و علیرغم تاثیرات خوب و رشد اندازه فروشی که داشت، متاسفانه تداوم نیافت.

حالا اما و با گران شدن قیمت بلیت، لزوم اجرایی شدن این طرح، بیش از هر زمان دیگری احساس می گردد. ربطی هم به تعداد روزهای نیم بها ندارد. بر پایه این طرح، قیمت بلیت سینماها، در روزها و سانس های مختلف، متغیر خواهد ماند و اقشار بیشتری می توانند در ساعات مختلف یک هفته، از فیلم های روی پرده استقبال به عمل بیاورند.

این یک توفیق اجباری برای سینمای ایران است که از ابتدای سال 1402 که قیمت بلیت ها افزایش پیدا می نماید، این طرح بین المللی نیز در ایران اجرایی شده تا علاوه بر عدم ریزش مخاطب، یک طرح استاندارد در سینمای ایران، عملیاتی و نهادینه گردد.

3. رونق اکران های مردمی

اکران های مردمی، شاید بر روی کاغذ، یک طرح فانتزی و سرگرم کننده باشند اما همین طرح، تاثیرات شگرفی بر گیشه سالیانه سینمای کشور دارد. نخست آن که گیشه آن روز فیلم، تحت تاثیر این اکران مردمی، با افزایش چشم گیری روبرو خواهد شد. تجربه نشان داده که در بعضی موارد، گیشه روزانه بعضی فیلم ها بر اثر چنین ابتکارعملی، تا بیش از 1 میلیارد تومان نیز رسیده است.

نکته مهم بعدی، جریان سازی موثری است که آن فیلم از بابت این اکران مردمی، به دست خواهد آورد. این جریان سازی که ابعاد متنوع تبلیغاتی دارد، سبب می گردد تا شبکه های مجازی از تصاویر این اتفاق پر شده و یک موج رسانه ای موثر برای آن فیلم به راه بیفتد که سبب برجسته شدن آن اثر نزد مخاطبان شده و به این واسطه، استقبال خوبی از فیلم به عمل می آید.

در روزگار گرانی مفرط ابزارهای تبلیغاتی، اکران های مردمی، موثرترین روش تبلیغاتی برای یک فیلم محسوب می شوند که تا انتها تابستان، به صورتی جدی برای تمام آثار روی پرده اعمال می شد. بنابراین با مهیا شدن شرایط این مدل اکران برای تمامی آثار، مخاطبان سینما نیز با رشد خوبی روبرو خواهند شد.

4. تمدید مشوق ها در مسیر اکران

یکی از تدابیری که سبب شد تا سینما، از رخوت پائیزی خود جدا شده و به رونق خوبی طی 2 ماه اخیر برسد، مشوق هایی بود که از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش برای آثار پرمخاطب در نظر گرفته شد. این مشوق ها که سرفصل های مالی و حمایتی خوبی دارد، صاحبان بعضی از آثار پرمخاطب را ترغیب کرد تا اثر خود را به روی پرده بفرستند. اتفاقی که البته بی جواب نماند و سبب شد تا مخاطبان سینما طی 2 ماه اخیر، با رشد قابل توجهی همراه شوند.

این سیاست، قطعا برای سال آینده نیز باید با قدرت تداوم پیدا کند. سینمای ایران در هر فصل، باید فیلم های پرمخاطبی به روی پرده داشته باشد تا بتواند تعداد مخاطبان بیشتری را به سمت سینماها گسیل دارد. ترفندی که قطعا با ارائه مشوق های درست و هوشمندانه، شتاب بیشتری به خود گرفته و تمام طرف ها را راضی نگه می دارد.

5. تمرکز بر تبلیغات بهینه تلویزیونی

یکی از پارامترهای مهم افزایش مخاطبان سینما، استفاده از ظرفیت های تبلیغاتی تلویزیون است. تجربه نشان داده که هر زمان تلویزیون، نسبت به تبلیغ فراوریات سینمایی، همت بیشتری به خرج داده، تعداد مخاطبان سینما، در هر دوره ای، با رشد خیره کننده ای روبرو شده اند.

ریاست سازمان سینمایی طی ماه های اخیر، توافق خوبی با مدیریت سازمان صداوسیما در جهت تبلیغات متکثر فراوریات سینمایی داشته است اما بعضی سنگ اندازی های تلویزیون در مسیر این نوع تبلیغات، با نارضایتی صاحبان آثار سینمایی همراه شده است. درنتیجه، صاحبان آثار عنوان نموده اند که این شکل تبلیغات نتوانسته آن تاثیرات بهینه و مطلوب را در مسیر دیده شدن بیشتر فیلم داشته باشد.

بنابراین باید با تعریف سازوکاری تازه، زمینه را به سمتی پیش برد که تلویزیون به عنوان یک بال کمکی موثر، تعداد مخاطبان آثار سینمایی را با افزایش روبرو نماید. ظرفیت های پیدا و پنهان تلویزیون، این قابلیت را دارند که تعداد مخاطبان یک فیلم را با یک تبلیغات موثر، به چندبرابر افزایش دهند بنابراین باید از این بستر، نهایت استفاده را به عمل آورد و از آن در جهت رونق سینما استفاده کرد.

این 5 پارامتر، قطعا مخاطبان سینما را با رشد مطلوبی روبرو خواهند کرد. 5 پارامتری که تمامی خلاهای کنونی روند استقبال را پر نموده و سبب خواهند شد تا سینمای ملی، حداقل در بحث مخاطب، به یک ساحل امن برسد و مسیر صنعتی شدن آن، بسیار هموارتر و امیدبخش تر از آن چه تا به امروز بوده، طی گردد.

  • پروانه ساخت خط استوا در دولت قبلی صادر شده بود
  • جزئیات ماجرای فروش موزه سینما
منبع: همشهری آنلاین

به "جزئیات قیمت نو بلیت سینما ، افزایش روزهای نیم بها و طرح بلیت شناور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات قیمت نو بلیت سینما ، افزایش روزهای نیم بها و طرح بلیت شناور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید