ثبت اولین تصویرِ کاوشگر اماراتی از مریخ

به گزارش وبلاگ سفر، مطالعه جو مریخ و سیستم اقلیمی این سیاره محور ماموریت کاوشگر امید است و انتظار می رود تصاویر زیادی از مریخ به زمین ارسال کند.

ثبت اولین تصویرِ کاوشگر اماراتی از مریخ

اولین عکس ارسالی کاوشگر امید از مریخ

کاوشگر امل (امید) امارات متحده عربی اولین عکسی را که از سیاره مریخ گرفته، به زمین فرستاد. این کاوشگر که سه شنبه هفته گذشته وارد مدار مریخ شد، اولین ماموریت فضایی کشوری از دنیا عرب است.

کاوشگر امید که هفت ماه پیش از ژاپن به فضا پرتاب شد بعد از طی سفر 500 میلیون کیلومتری در مدار مریخ نهاده شد تا درباره سیاره سرخ تحقیق کند.

مطالعه جو مریخ و سیستم اقلیمی این سیاره محور ماموریت این کاوشگر است و انتظار می رود تصاویر زیادی از مریخ به زمین ارسال کند. اولین عکس ارسالی امید یک روز بعد از قرار دریافت این کاوشگر در مدار و از فاصله 24 هزار و 700 کیلومتری سطح سیاره مریخ گرفته شده است.

قطب شمال مریخ سمت چپ بالای تصویر (بالای صفحه) دیده می گردد. در مرکز عکس درست روی خط تلاقی شب و روز، کوه المپوس (المپ)، بزرگترین آتشفشان کل منظومه شمسی، قابل رویت است. سمت راست آن سه آتش فشان هم خط دیده می شوند که آسکریوس، پاوونیس و آریسیا نام دارند.

دره ژرف و وسیع مارینر هم در لبه سمت راست مریخ در این تصویر دیده می گردد که بخشی از آن زیر ابر نهاده شده است.

توییتر رسمی ماموریت کاوشگر امید، توییت محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی را بازنشر نموده که در آن نوشته است: ارسال اولین تصویر کاوشگر امل لحظه ای معین کننده در تاریخ ماست و نشانگر پیوستن امارات به کشور های پیشرفته ای که در اکتشافات فضایی حضور دارند. امیدواریم این ماموریت به کشف های تازه ای از مریخ منجر گردد که بشریت از آن سود ببرد.

امارات اولین بار در سال 2014 برنامه های فضایی خود برای رسیدن به مریخ را اظهار داشت. کاوشگر 1350 کیلوگرمی امید با راکت H-2 A به فضا پرتاب شد و برای خروج از جو زمین و سفر 500 میلیون کیلومتری خود به سرعتی معادل 40 هزار کیلومتر در ساعت رسید.

تنها آمریکا، روسیه، اروپا و هند چنین پروژه ای را با موفقیت انجام داده اند. کاوشگر امید در امارات و زیر نظر کارشناسان آمریکایی طی شش سال فراوری و آماده پرتاب شد. این پروژه یکی از برنامه هایی است که دولت امارات می گوید با هدف دور کردن این کشور از وابستگی به نفت و گاز، و تحقق آینده ای بر اساس اقتصاد دانش بنیان در دست دارد.

منبع: فرادید

به "ثبت اولین تصویرِ کاوشگر اماراتی از مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت اولین تصویرِ کاوشگر اماراتی از مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید