ایران در بالاترین جایگاه خطر مرگ و میر ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در خاورمیانه

به گزارش وبلاگ سفر، طبق نتیجه مطالعه اجرا شده که به وسیله متخصصان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن صورت گرفته در سناریوی بالاترین اندازه انتشار آلاینده های کربنی بدون کاهش آن در حدود 123 نفر بازای هر 100 هزار نفر در منطقه تا خاتمه قرن جاری به علت گرما جان شان را از دست خواهند داد.

ایران در بالاترین جایگاه خطر مرگ و میر ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در خاورمیانه

به گزارش وبلاگ سفر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دانشمندان روز سه شنبه اعلام کردند که دستیابی به اهداف دنیای به منظور محدود کردن تغییرات اقلیمی از صدها هزار مرگ ناشی از گرما در خاورمیانه و شمال آفریقا جلوگیری می نماید و از کشورهای منطقه خواستند تا در تنظیم و اجرای قوانین خود را با این موضوع سازگار و هماهنگ سازند.

نتیجه یک مطالعه مدل سازی منتشر شده در نشریه The Lancet Planetary Health نشان داد که کاهش انتشار آلاینده های کربنی به منظور محدود کردن افزایش میانگین دمای زمین به دو درجه سانتی گراد مرگ و میر ناشی از گرما را در خاورمیانه تا 80 درصد در مقایسه با سناریوی انتشار بالای آلاینده های کربنی کاهش خواهد داد.

تمرکز منطقه ای بر روی خطر گرما در حالی است که دبی برای میزبانی از نشست آب و هوای سازمان ملل متحد COP28 در ماه نوامبر آماده می گردد.

کشورها متعهد شده اند که گرمایش زمین را به 1.5 درجه سانتیگراد بر اساس توافق نامه آب و هوای پاریس محدود نمایند و کوشش هایی را برای روی آوردن به منابع انرژی با اندازه آلایندگی کربنی پایین انجام دهند.

طبق نتیجه مطالعه اجرا شده که به وسیله متخصصان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن صورت گرفته در سناریوی بالاترین اندازه انتشار آلاینده های کربنی بدون کاهش آن در حدود 123 نفر بازای هر 100 هزار نفر در منطقه تا سرانجام قرن جاری به علت گرما جان شان را از دست خواهند داد. این اندازه 60 برابر بیش از نرخ فعلی مرگ و میر ناشی از گرما و بسیار بیش تر از مرگ و میر در سایر منطقه ها دنیا خواهد بود.

از 19 کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته انتظار می رفت که ایران بالاترین اندازه مرگ و میر سالانه را در سناریوی با انتشار بالای آلاینده های کربنی داشته باشد: 423 مرگ بازای هر 100 هزار نفر.

شکور حاجت نویسنده اصلی مقاله مرتبط با مطالعه اجرا شده به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش بینی می گردد دمای هوا در بخش هایی از ایران بسیار بالا باشد. هم چنین، پیری جمعیت نیز در آن کشور با سرعت بیش تری نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر منطقه رخ خواهد داد.

او گفته است که اگر دستیابی به هدف دمای 2 درجه سانتی گراد صورت نگیرد پیامدهای بهداشتی فاجعه باری در پیش خواهد بود. او اضافه کرد: حتی با اقدامات قوی تر نیز کشورهای منطقه باید راه هایی غیر از تهویه مطبوع برای محافظت از شهروندان شان در برابر خطرات ناشی گرمای شدید ایجاد نمایند. در این زمینه اقدامات بهداشت عمومی مانند طرح های ملی حفاظت از گرما و سیستم های هشدار گرما می تواند معرفی گردد.

این اقدامات در کشورهای اروپایی و شمال امریکا و بخش هایی از آسیا صورت پذیرفته اند اما در خاورمیانه اثری از اجرای آن نمی بینیم. بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز باید سیستم های بهداشت و سلامت موجود خود را تقویت نمایند تا برای مواجهه بهتر با تاثیرات ناشی تغییرات آب و هوایی آماده شوند.

منبع: فرارو

به "ایران در بالاترین جایگاه خطر مرگ و میر ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در بالاترین جایگاه خطر مرگ و میر ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید