اگر الان ترامپ بمیرد، چه کسی رئیس جمهور آمریکا می گردد؟، تکلیف انتخابات با مرگ نامزد ریاست جمهوری چه می گردد؟

به گزارش وبلاگ سفر، فارن پالیسی نوشت: پزشک ترامپ پس از مثبت شدن آزمایش ویروس کرونا، در خصوص سلامتی رئیس جمهور ابراز خوش بینی کرد. اما بستری شدن وی در بیمارستان سوالاتی را به وجود آورد.

اگر الان ترامپ بمیرد، چه کسی رئیس جمهور آمریکا می گردد؟، تکلیف انتخابات با مرگ نامزد ریاست جمهوری چه می گردد؟

گروه سیاسی وبلاگ سفر؛ مجلّه فارن پالیسی آمریکا، نزدیک به جناح محافظه کار ایالات متحده، در گزارشی با عنوان چه اتفاقی می افتد اگر نامزد ریاست جمهوری آمریکا قبل از روز انتخابات بمیرد؟ نوشت: به نظر می رسد جدال دونالد ترامپ با کرونا شدت گرفته. گزارش ها حاکی از آن است که فرمانده کلّ قوای ایالات متحده قبل از بستری شدن در بیمارستان، زیر دستگاه اکسیژن رفته بود. منبعی ناشناس و نزدیک به کاخ سفید در باب همین موضوع بیان نمود که ترامپ وارد مرحله ای حیاتی از فرایند معالجه شده است. اطلاعات اندکی که از مرکز پزشکی Walter Reed (وابسته به ارتش آمریکا و محلّ بستری ترامپ) به بیرون درز می نماید باعث شده سوالات بسیاری در میان مقامات آمریکا، متحدان سیاسی و مخالفان پیرامون شرایط رئیس جمهور آمریکا 74 ساله آمریکا به وجود بیاید و این مطلب که چه اتقافی می افتد اگر ترامپ ناتوان از ادامه کار باشد.

اگر حال ترامپ وخیم تر گردد، چه اتفاقی می افتد؟

درک فرآیند انتخابات آمریکا در صورتی که شرایط رئیس جمهور تشدید ویا ناتوان گردد مهم است. متمم بیست و پنجم (25) قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور اجازه می دهد که درصورتی به دلیل ناتوانی و یا بیماری شدید نتواند وظایف خود را انجام دهد، موقتاً قدرت خود را به معاون رئیس جمهور واگذار کند.

تست کرونای مایک پنس معاون رئیس جمهور برخلاف دیگر مشاوران کاخ سفید منفی شده است. اگر معاون رئیس جمهور نیز به نوعی ناتوان در انجام خدمت شد، قدرت ریاست جمهوری به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان می رسد. سوّمین صندلی در این چرخه انتقال قدرت، رئیس موقت مجلس سنا است که هم اکنون سناتور چاک گرسلی عهده دار این سمت است. نفر چهارم، مایک پامپئو وزیر امورخارجه آمریکا است.

با این اوصاف امّا، به صورت تاریخی، عدم توانائی موقت رئیس جمهور آمریکا برای اداره کشور معضلاتی را برای کاخ سفید ایجاد نموده است. بعد از سوءقصد سال 1981 به رئیس جمهور وقت و بستری شدن رونالد ریگان، الکساندر هایگ، وزیر وقت امورخارجه ایالات متحده در جلسه مطبوعاتی به غلط عنوان نمود که او مسئول موقت کشور است.

اگر یکی از نامزد ها قبل از انتخابات ناتوان گردد و یا بمیرد چه اتفاقی می افتد؟

این شرایط حتی اگر بعید باشد، جایی است که اوضاع پیچیده می گردد. قانون اساسی مسیری را پیش بینی نموده است، ولی برای هر حالتی صادق نیست. در صورتی که نامزد ریاست جمهوری در انتخابات پیروز گردد، ولی قبل از مراسم تحلیف در ماه ژانویه/دی بمیرد، با توجه به متمم بیستم قانون اساسی، یک پاسخ ساده برای این شرایط وجود دارد: معاون رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور می گردد (در این انتخابات مایک پنس یا کاملا هریس است). اگر نامزد ریاست جمهوری قبل از انتخابات بمیرد، مجمع ملی حزب (جمهوری خواه یا دمکرات) نامزد جدیدی را برای برگزاری انتخابات بر می گزیند.

شرایط ترامپ چقدر جدی است؟

از عصر شنبه، تقریباً خبر های ضد و نقیضی از کاخ سفید بیرون می آید. در جلسه مطبوعاتی شنبه، شان کانلی، پزشک کاخ سفیددر تشریح شرایط رئیس جمهور آمریکا گفت که حال ترامپ خوب است. [ترامپ نیز در توئیتی ضمن قدردانی از کادر پزشکی، گفت که حالش مساعد است. ترامپ همچنین با وجود بیش از 200 هزار کشته بر اثر کرونا در آمریکا که از این حیث رتبه نخست دنیا را دارد، گفت که ظرف شش ماه گذشته پیشرفت چشم گیری در مبارزه با کرونا در آمریکا حاصل شده است!]

امّا بلافاصله بعد از جلسه مطبوعاتی، وبلاگ سفر حوزه کاخ سفید بیانیه ای به نقل از یک منبع مطلع از شرایط رئیس جمهور آمریکا منتشر کردند: شرایط رئیس جمهور در سوال 24 ساعت گذشته بسیار نگران کننده بود و 48 ساعت آینده در فرایند درمانی وی بسیار مهم است. هنوز در مسیری روشنی جهت بهبودی کامل قرار نگرفتیم. (گزارشات بعدی اشاره نمود که منبع ناشناس در واقع مارک میدوز-رئیس کارکنان کاخ سفید است.)

فارن پالیسی در ادامه نوشت: از دونالد ترامپ آزمایش آنتی بادی کرونا گرفته شده است و هنوز تحت آزمایشات بالینی واقع شده است. بیشتر مبتلایان به کرونا بهبود می یابند و نرخ مرگ ومیر بر اثر ویروس کرونا سه درصد موارد قطعی ابتلاء است. امّا ترامپ با توجه به سن بالا و چاقی در شرایط پر خطر واقع شده است.

بایدن در چه حالی است؟

فارن پالیسی درباره شرایط نامزد دیگر انتخابات آمریکا نوشت: جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور اوباما، روز آدینه گفت که تست کرونا وی منفی است. در رابطه با کامالا هریس، سناتور کالیفرنیا نیز اعلام شده که تست وی منفی است. اما بسیاری از کارشناسان سلامت گفته اند که بایدن باید در روز های آینده برای تأیید تست منفی، آزمایشات بیشتری انجام دهد.

ترجمه: ایلیا فروزش

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اگر الان ترامپ بمیرد، چه کسی رئیس جمهور آمریکا می گردد؟، تکلیف انتخابات با مرگ نامزد ریاست جمهوری چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر الان ترامپ بمیرد، چه کسی رئیس جمهور آمریکا می گردد؟، تکلیف انتخابات با مرگ نامزد ریاست جمهوری چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید