موزه پارینه سنگی در رودبار افتتاح می گردد

به گزارش وبلاگ سفر، ولی جهانی امروز در جشنواره چهارمین سالروز ثبت جهانی جنگل های هیرکانی که در سایت رودبار برگزار گردید، با اشاره به ثبت جهانی سه سایت از جنگلهای هیرکانی استان گیلان، اظهار کرد: جنگلهای هیرکانی گیلان قدمت بیش از 52 میلیون سال دارد.

موزه پارینه سنگی در رودبار افتتاح می گردد

وی با بیان اینکه نخستین پایگاه میراث جهانی جنگل های هیرکانی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان راه اندازی شده است، اضافه کرد: جنگل های سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار فومن ثبت جهانی شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ها و همایش های معرفی جنگل های هیرکانی، اضافه کرد: در امسال اعتبار 350 میلیون تومانی به پایگاه میراث جهانی جنگل های هیرکانی در گیلان تخصیص یافته تا اقدام به نصب نماد هیرکانی در سطح جنگل های استان کنیم.

جهانی، شهرستان رودبار را دارای بیش از 700 اثر تاریخی شناسایی شده دانست و اعلام کرد: آثار تاریخی و فرهنگی موجود در رودبار مدیون جنگل های هیرکانی و رودخانه سفیدرود است.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین سکونتگاه بشر اولیه در ایران در رودبار وجود دارد، اعلام کرد: غار دربند رشی رودبار پس از ماسوله و قلعه رودخان دارای بیشترین بازدیدکننده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، از راه اندازی موزه پارینه سنگی رودبار در آینده نزدیک اطلاع داد و گفت: داده های فرهنگی و تاریخی مربوط در این موزه جانمایی شده و می خواهیم غار دربند را به عنوان یک غاز سرپوشیده در این موزه بازسازی کنیم.

جهانی، بعلاوه از افتتاح موزه زلزله در رودبار اطلاع داد و اعلام کرد: زلزله سال 69 رودبار دارای آثار و اسناد تاریخی بوده و لذا می خواهیم موزه رودبار را احیا کنیم و کلیه اسناد مربوط به زلزله را از موزه رشت به این مکان انتقال دهیم.

منبع: گردشبان

به "موزه پارینه سنگی در رودبار افتتاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه پارینه سنگی در رودبار افتتاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید