لنز هوشمندی که می تواند آب سیاه را تشخیص دهد

به گزارش وبلاگ سفر، پژوهشگران آمریکایی، فناوری چشمی جدیدی را برای نظارت راحت تر و دقیق تر بر فشار داخل چشم بیماران ابداع نموده اند.

لنز هوشمندی که می تواند آب سیاه را تشخیص دهد

این فناوری به عنوان گزینه دیگری برای متخصصان چشم در شناسایی آب سیاه عمل می نماید. به گفته بنیاد تحقیقات آب سیاه (GRF)، این بیماری می تواند بینایی شخص را بدون علائم هشداردهنده یا درد اولیه از بین ببرد و بیش از 80 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد.

به نقل از فست کمپانی،تنها عامل خطر قابل تعدیل شناخته شده، کاهش فشار داخل چشم است که نظارت بر آن در بلندمدت، به ویژه هنگام خواب سخت است.

اگرچه آزمایش ها را می توان در مطب متخصص انجام داد و سیستم های نظارتی در خانه نیز در دسترس هستند، اما همه این روش ها محدودیت های خود را دارند. به عنوان مثال، اقدامات قابل انجام شدن در مطب، زمان بر هستند و استفاده از فناوری های کنونی در خانه، سخت و ناراحت نماینده است. بعلاوه فناوری های خانگی، داده های کافی را در دوره های زمانی مناسب یا به اندازه کافی طولانی جمع آوری نمی نمایند تا متخصصان بتوانند به طور مناسب از اطلاعات استفاده نمایند و تصمیمات درمانی بهتری را بگیرند.

این فناوری تازه می تواند اندازه گیری های مهم فشار داخل چشم را طی چرخه های 24 ساعته و حتی هنگام خواب انجام دهد.

چی هوان لی (Chi Hwan Lee)، دانشیار مهندسی پزشکی در دانشکده مهندسی پزشکی ولدون (Weldon) دانشگاه پردو (Purdue University) گفت: بیشترین افزایش فشار داخل چشم اغلب زمانی اتفاق می افتد که افراد دراز کشیده اند. فشار داخل چشم هنگام شب معمولا 10 تا 20 درصد بیشتر از اندازه آن هنگام روز است. از دست دادن بینایی ممکن است هنگام خواب و بدون این که بیمار متوجه آن گردد اتفاق بیفتد؛ حتی اگر آزمایش های روزانه در مراکز درمانی یا خانه نشان دهنده فشار طبیعی باشند.

لی که شش سال روی این فناوری کار نموده، متخصص در استیکترونیک (sticktronics) است که اقلام برچسب مانندی را شامل می گردد که حاوی تجهیزات الکترونیکی یا فناوری هوشمند هستند. آزمایشگاه او دستگاه های زیست پزشکی پوشیدنی را توسعه می دهد که می توانند بر بیماری های مزمن یا شرایط سلامتی به طور مداوم و به شیوه ای نامحسوس نظارت نمایند.

بعضی از دستگاه های پوشیدنی کنونی موسوم به تونومتر (tonometer) که فشار داخل چشم را اندازه گیری می نمایند، مجهز به یک تراشه مدار مجتمع هستند که ضخامت را افزایش می دهد و از یک لنز طبی نرم معمولی، سفت تر است. این فناوری در بسیاری از موارد باعث ناراحتی بیماران می گردد، اما فناوری لی فرق دارد.

لی گفت: ما برای برطرف این احتیاج برآورده نشده، یک گروه منحصربه فرد از لنز های نرم هوشمند را ابداع کردیم که براساس برند های تجاری مختلف لنز های طبی نرم و برای نظارت 24 ساعته بر فشار داخل چشم حتی هنگام خواب در خانه ساخته شده اند. لنز های نرم هوشمند ما، ویژگی های ذاتی لنز مانند قدرت، زیست سازگاری، نرمی، شفافیت، قابلیت انتقال اکسیژن و قابلیت پوشیدن طی شب را حفظ می نمایند. داشتن همه این ویژگی ها به طور همزمان، برای موفقیت استفاده از لنز های نرم هوشمند به منظور نظارت بر آب سیاه بسیار مهم است، اما تونومتر های پوشیدنی کنونی فاقد این ویژگی ها هستند.

تونومتر روی حسگر این لنز تازه، امکان ثبت داده ها به صورت بی سیم را فراهم می نماید که برای اندازه گیری فشار داخل چشم در روز، به یک گیرنده تعبیه شده در یک عینک و برای اندازه گیری هنگام خواب، به یک ماسک خواب منتقل می شوند.

داده های کامل 24 ساعته در خصوص فشار داخل چشم را می توان از راه دور و به وسیله یک سرور رمزگذاری شده، با پزشکان به اشتراک گذاشت. تونومتر می تواند یک هشدار صوتی را برای تشخیص اندازه فشار داخل چشم ایجاد کند که اجازه می دهد اقدامات مناسب انجام شوند و احتیاج به مراجعه به مرکز درمانی کاهش یابد.

پیت کولبام (Pete Kollbaum)، مدیر مرکز تحقیقات چشم پزشکی بوریش (Borish Center for Ophthalmic Research) در دانشکده بینایی سنجی دانشگاه ایندیانا (Indiana University) گفت: این تونومتر به طور قابل توجهی راحت تر از هر نوع حسگر لنز دیگری است که با آن روبه رو شده ایم و راحت تر از همه حسگر های تجاری موجود است که در حال حاضر برای اندازه گیری فشار داخل چشم به کار می روند.

وی اضافه کرد: این کارآیی مربوط به فناوری است که لی برای اعمال حسگر روی لنز و حفظ یک حسگر کلی بسیار نازک به کار گرفته است. این یک لنز آزمایش شده و تجاری در دسترس است که از نتیجه مطالعات بالینی استفاده می نماید. بعلاوه، این کارآیی به خاطر هزینه ای است که سازندگان لنز های طبی برای تضمین یک لنز راحت صرف نموده اند.

کولبام ادامه داد: ای

لنز های تخصصی نه تنها دید واضحی را ارائه می دهند، بلکه مانند هر لنز دیگری، مزایایی را برای بیماران و متخصصان چشم به همراه دارند که سال ها در پی راه های مقرون به صرفه تر و راحت تر برای نظارت بر تغییرات چشم بوده اند.

لی گفت: چشم یک عضو بسیار چالش برانگیز بدن به شمار می رود که در مقایسه با پوست، حتی نرم تر، حساس تر و منحنی تر است. ما امیدواریم که روش ما بتواند به تشخیص بیماری های مزمن چشم و طراحی عملکرد های دیگری برای لنز هوشمند نیز یاری کند.

لی و همکارانش، پیشنهادی را برای آزمایش های بالینی بیشتر در خصوص بیماران مبتلا به آب سیاه دارند که از خشکی چشم نیز رنج می برند یا جراحی مرتبط با آب سیاه را انجام داده اند. آن ها در حال همکاری با شرکت Boomerang Ventures هستند که دانشگاه پردو با آن شراکت دارد تا این فناوری را در آزمایش های بالینی بگنجاند.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

وبلاگ سفر علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "لنز هوشمندی که می تواند آب سیاه را تشخیص دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لنز هوشمندی که می تواند آب سیاه را تشخیص دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید