رازهایی برای موفقیت در مصاحبه شغلی
به گزارش وبلاگ سفر، خبرنگاران | سرویس روانشناسی - اگر خودتان یک کارآفرین نباشید، احتمالاً جاهای زیادی رفته اید و مصاحبه های شغلی زیادی انجام داده اید. اگر هم شما و هم کارفرمایی که قصد استخدام شما را داشته است حرفه ای بوده باشید، استرس به هیچ کدام از شما غالب نمی گردد و به راحتی کار پیش می رود؛ اما در اغلب اوقات نه ما آمادگی کامل برای مصاحبه شغلی داریم و نه کارفرماها از ابعاد و زوایا و جزئیات یک مصاحبه شغلی حرفه ای اطلاع دارند. این راهنما را بخوانید تا به موفقیت در مصاحبه شغلی دست پیدا کنید.
در مصاحبه شغلی چه لباسی و چه رنگی بپوشیم؟
واقعاً نمی توانیم یک پکیج آماده و یک شکل برای هر نوع مصاحبه شغلی برای شما در نظر بگیریم.
بسته به این که چه شغلی می خواهید، کارفرمایان شما چه کسانی هستند، چه اعتقاداتی دارند، آیا سازمان دولتی است یا خصوصی و دقیقاً قرار است چه کار کنید، می توانید هر نوع لباسی بپوشید.
اما به نظر می رسد انتخاب بعضی رنگ ها تأثیرات جالبی را القا می نمایند.
رنگ ها می توانند نشان دهنده میزان اعتماد پذیری شما، تعهد کاری و مسئولیت پذیری شما را هم القا نمایند.
رنگ های تیره در مصاحبه های شغلی شما را حرفه ای تر جلوه می دهند. خاکستری، سیاه، سرمه ای و طوسی تیره نشان می دهند شما در کارتان جدی هستید. اگر کت و شلوار تیره می پوشید، انتخاب رنگ پیراهنتان باید سفید باشد. این یک ترکیب عالی برای کت و شلوار در یک مصاحبه شغلی است.
همچنین چندان خود را محدود نکنید. شما می توانید از یک رنگ روشن یا غیرمنتظره در زیر لباس های تیره تان بهره ببرید.
مثلاً زیر کت و شلوار مشکی خود، یک رنگ آبی تیره بپوشید. به نظر ترکیب جالبی می رسد. نه؟
مهم ترین نکته برای انتخاب رنگ لباس این است که پیش از رفتن به محل مصاحبه شغلی، به خوبی اطلاعاتی از آن داشته باشیم. بدانیم قرار است با چه کسی یا چه کسانی مصاحبه کنیم، سازمان چه اهدافی دارد و ما قرار است چه کنیم.
ادارات و سازمان های محافظه کار، معمولاً رنگ های تطبیق پذیر و نه چندان شاد را بیشتر می پسندند و سازمان ها یا شرکت های خصوصی یا استارتاپ ها، اغلب به دلیل رنج سنی کمتر کارکنان، لباس های شادتر و آزادانه تری استفاده می گردد.
حتی می توانید چند روز به لباس کارکنان آنجا دقت کنید و ببینید رنگ های غالب آن سازمان چه رنگ هایی هستند. کار سختی نیست!
استرس را در یک مصاحبه شغلی چطور کنترل کنیم؟
حتماً پیش آمده که در مصاحبه شغلی دست هایتان عرق نموده باشد یا دهانتان خشک شده باشد. حتی تپش قلب گرفته یا پاهایتان را به سرعت تکان می دهید.
به ویژه وقت هایی که در یک شرکت مهم یا با یک فرد کلیدی سازمان در حال مصاحبه هستید.
اول از همه بدانید که این اتفاقات کاملاً طبیعی است. شما نمی توانید استرس را از بین ببرید. تنها می توانید آن را کنترل کنید. در شرایط مصاحبه شغلی به دلیل فکر کردن راجع به موقعیتی با ریسک بالا استرس می گیرید. شما قرار است شغلی برای خود دست و پا کنید، کیفیت زندگی تان را بالا ببرید و بر شادی و آرامشتان بیفزایید. از آن پول دربیاورید و رفاه بیشتری را تجربه کنید؛ بنابراین فشار عصبی زیادی را تجربه خواهید کرد. مگر اینکه واقعاً به خود مطمئن باشید، با آمادگی بالا به مصاحبه شغلی بروید و اعتماد به نفستان بسیار بالا باشد. این راه ها را امتحان کنید برای کنترل استرس هنگام مصاحبه شغلی.
- اطلاعات کافی به دست بیاورید
درباره شرکتی که می خواهید در آن استخدام شوید، محوصلاتی که می سازند، سازوکارهایشان و حتی اینکه چه رقبایی دارند تحقیق کنید.
همچنین اگر امکان دارد در خصوص کسی که قرار است با شما مصاحبه کند، کمی اطلاعات به دست بیاورید. مثلاً اگر سایت یا لینکدین دارد به او سر بزنید یا اینستاگرامش را زیر نظر بگیرید.
این به شما یاری می نماید در هنگام مصاحبه شغلی بتوانید شرایط را حدس بزنید و سؤالات را پیش بینی کنید. می توانید پیش بینی کنید مصاحبه نماینده چه سوالاتی از شما می پرسد و دوست دارد چه پاسخ هایی از شما دریافت کند.
- از قبل برنامه ریزی کنید
برای اینکه آماده مصاحبه شغلی شوید تا دقیقه 90 صبر نکنید. کارهایتان را از چندروز قبل برنامه ریزی کنید. مثلاً اگر قرار است مدرکی آماده کنید، این کار را از چندروز قبل آماده کنید تا دیگر نگران آن نباشید.
حتی اینکه چه ساعتی برسید و ترافیک راستا چگونه است را از قبل آنالیز کنید. اجازه ندهید این اتفاقات ارامش و تمرکز شما را به هم بریزد.
راستی حتماً شب قبل از مصاحبه به اندازه کافی بخوابید.
- تمرین، تمرین، تمرین!
گاهی اوقات فکر کردن به اینکه قرار است چه اتفاقاتی در مصاحبه شغلی بیفتد، شما را مضطرب می نماید. زیاد به آن فکر نکنید. در عوض روی مهارت هایی که قرار است در مصاحبه شرح دهید حسابی تمرین و مرور داشته باشید.
هرچه آماده تر باشید، اعتماد به نفستان هم بیشتر می گردد. مثلاً اگر صدای شما می لرزد سعی کنید لرزش آن را از بین ببرید تا کم اعتماد به نفس جلوه نکنید.
- عوامل استرس را از بین ببرید
بعضی عوامل را می توانید از قبل از بین ببرید. مثلاً اگر نمی دانید چه بپوشید تماس بگیرید و از بخش منابع انسانی شرکت بپرسید بهتر است چه لباسی بپوشید. یا از یکی از کارمندان آنجا درخواست کنید کمی شما را هدایت نمایند.
قبل از انجام مصاحبه عواملی زیادی وجود دارد تا به شما استرس وارد کند پس تا جایی که ممکن است آن ها را نادیده بگیرید. برای مثال اگر از نحوه لباس پوشیدن در زمان مصاحبه آگاهی ندارید، با یک تماس به بخش منابع انسانی شرکت مورد نظرتان و پرسش راجع به نحوه پوشش اطمینان حاصل کنید.
نکات روانشناسی مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی
زبان بدن، نوع حرکات و فیزیک بدنی و نوع صحبت در یک مصاحبه شغلی مهم است. این نکات را به خاطر بسپارید.
1. حالت دست هایتان را باز و معلوم بگذارید
نشان دادن کف دست ها صداقتتان را نشان می دهد. سعی کنید دست هایتان را بیش از حد تکان ندهید؛ اما می توانید با قرار دادن نوک انگشت ها به هم حالتی گنبدی شکل به وجود بیاورید و اعتماد به نفستان را به رخ بکشید.
تنها در صورتی که استرس دارید، دست هایتان را از دید مصاحبه گر پنهان کنید. آن هم به صورت موقت. در غیر این صورت پنهان کردن دست کمی بی اعتمادی به وجود می آورد.
ضمناً ضربه زدن با انگشت نشان دهنده بی قراری، دست به سینه شدن نشانه ناامیدی و استفاده بیش از حد از دست، آزاردهنده و مزاحم است. از قبل، کار با دست را تمرین کنید.
2. خودتان را آماده کنید تا احساس قدرت کنید
تعداد فزاینده ه ای از تحقیقات می گویند شما به راحتی می توانید باعث شوید در موقعیت های کسب و کار احساس قدرت کنید و قدرتمند ظاهر شوید. در مطالعه ای، معین شد شرکت نمایندگانی که درباره زمانی نوشتند که روی افراد اعمال قدرت داشتند، احتمال بیش تری داشت در یک کار گروهی، روی گروه نفوذ داشته باشند و آن نفوذ حتی دو روز بعد هم باقی مانده بود.
مطالعه ای دیگر نشان داد بعضی دانشجویان دو ژست گسترده و باز را هر کدام برای یک دقیقه پیش از صحبت کردن درباره شغل رویایی شان تمرین کردند، در حالی که دیگران ژست های کم قدرت (جمع و بسته) را به کار گرفتند. نتایج نشان داد دانشجویان گروه پرقدرت با نمره اعتماد به نفس بیش تر رده بندی شدند و احتمال بیشتری داشت به آن ها شغل های فرضی پیشنهاد گردد.
معیناً ایده خوبی نیست که هنگام مصاحبه یک ژست قدرت بگیرید، اما مطمئناً می توانید پیش از ورود به ساختمان یا اتاق کنفرانس این کار را بکنید. برای مثال، می توانید با پاهایی باز به اندازه عرض شانه ها بایستید و دست هایتان را بالای سرتان بگیرید.
منبع: setare.com