ثروتمندترین مرد تاریخ ایران چگونه نسخه خطی کتابت کرد؟

به گزارش وبلاگ سفر، به نقل از روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، این عشق، روایت نگرش، بینش و کنش فرهنگ دوستی است که ثروت بی کران موروثی و خانوادگی را در راه پاسداری از فرهنگ، تاریخ و تمدن به کار انداخت؛ روایت دلدادگی حاج حسین آقا ملک به نسخه خطی! بنیان گذار و واقف این گنجینه، در کنار شیفتگی به آثار تاریخی ایران، به نسخه خطی، بیش از دیگر مواریث فرهنگی عشق می ورزید.

ثروتمندترین مرد تاریخ ایران چگونه نسخه خطی کتابت کرد؟

از همین رو بود که یکی از برترین کتابخانه های خطی فارسی و عربی دنیا را پایه گذاشت. او هر جا نسخه ای ارزشمند می یافت و می شناخت که به کار کتابخانه اش می آمد، می خرید.

پاره ای از صاحبان نسخه های خطی اما حاضر نمی شدند کتاب هایشان را به هیچ بها به او و دیگر کتابخانه ها بفروشند. حاج حسین آقا ملک با آن همه دارایی اما از پا نمی نشست.

نسخه ای خطی از کتاب منظره ها الانشاء در کتابخانه وجود دارد که خواجه دنیا محمود بن محمد در سده نهم هجری در موضوع تعلیم شیوه های کتابت و نگارش نوشته است. کاتب این نسخه خطی کسی نیست جز حاج حسین آقا ملک، بنیان گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک! بزرگ ترین واقف فرهنگی تاریخ ایران چگونه به کتابت این نسخه خطی برآمد؟

وی در صفحه آغازین این کتاب، قصه عشق به تاریخ و فرهنگ را ثبت نموده است از اصل کتاب با نهایت عجله استنساخ شده است. در کتابخانه طهران واقع در لاله زار کتاب را دیدم چون نسخه ای از آن در کتابخانه موجود نبود خواستم ابتیاع کنم نفروخت.

بالاخره امانت گرفته در مدت قلیلی با نهایت عجله استنساخ کردم … چون کتابخانه باید جامع باشد و با فضل حق کتابخانه حقیر برترین و جامع ترین کتابخانه ملی خواهد بود. انشاالله به تاریخ 28 شهر شوال 1344 انتها یافت در صورتی که آغاز آن در اوایل شوال بود با کثرت مشاغل تحریر شد و انا العبد حسین بن محمدکاظم ملک التجار.

منبع: گردشبان

به "ثروتمندترین مرد تاریخ ایران چگونه نسخه خطی کتابت کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثروتمندترین مرد تاریخ ایران چگونه نسخه خطی کتابت کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید