شرح روسیه درباره رسمی شدن عضویت کامل ایران در شانگهای

به گزارش وبلاگ سفر، ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه از رسمی شدن عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست آینده سران کشورهای عضو در اواسط هفته آینده خبر می دهد.

شرح روسیه درباره رسمی شدن عضویت کامل ایران در شانگهای

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور امروز (آدینه) بیان کرد که در نشست آینده سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) که چهارم ژوئیه آینده (سه شنبه هفته آینده 13 تیر 1402) برگزار می گردد، عضویت کامل ایران در این سازمان رسمی خواهد شد.

لاوروف در یک ارائه از سوی مرکز دیپلماسی مردمی سازمان همکاری شانگهای، در این باره گفت: تعداد رو به افزایشی از کشورها برای برقراری روابط با سازمان همکاری شانگهای کوشش می نمایند و در نشست چهارم ژوئیه آینده شورای سران کشورها نیز، به عضویت کامل ایران ماهیت رسمی داده خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این نیز، بختیار حکیموف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای گفته بود که پذیرش ایران به عنوان عضو کامل این سازمان، یک تصمیم اصلی در اجلاس سران سازمان در شهر دهلی نو، مرکز هند خواهد بود.

شایان ذکر است که سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که رهبران روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان آن را در سال 1996 میلادی با هدف برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه گذاری کردند و اندکی پس از آن نیز، ازبکستان به این سازمان پیوست در حالی که در ژوئن 2017، کشورهای عضو طرح عضویت کامل هند و پاکستان در سازمان را تصویب کردند و در سپتامبر 2022 نیز، مراحل پیوستن کامل ایران به آن شروع شد و سندی در رابطه با عضویت بلاروس نیز به امضا رسید.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "شرح روسیه درباره رسمی شدن عضویت کامل ایران در شانگهای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح روسیه درباره رسمی شدن عضویت کامل ایران در شانگهای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید