برگ برنده مهاجران در بازار کار کانادا

به گزارش وبلاگ سفر، اشتغال ناقص مهاجران در کانادا همواره یک چالش بوده است اما شواهد اخیر این چالش را به چالش کشیده است! واقعیت این است که بسیاری از مهاجران دستمزد و حقوق کمتری نسبت به همکاران کانادایی خود دریافت می نمایند و طبق گزارش جدیدی که بانک سلطنتی کانادا منتشر نموده است این مساله سالانه 50 میلیارد دلار به ضرر فراوری ناخالص داخلی کانادا است.

برگ برنده مهاجران در بازار کار کانادا

اما داده هایی که اخیرا Statistic Canada منتشر نموده است حاکی از این است که گام هایی در راستای اشتغال مهاجران در کانادا برداشته شده است. طبق این داده ها به تعداد مهاجران شاغل در بازار کار کانادا و مهاجرانی که استخدام می شوند افزوده شده است؛ تعداد اندکی از این مهاجران به نسبت قبل اشتغال ناقص دارد و دستمزدهایشان هم در حال افزایش است.

در بین مهاجران شاغل در رده سنی 25 تا 54، نرخ مشارکت تازه واردان (افرادی که پنج سال یا کمتر از زمان ورودشان به کانادا می گذرد) در سال 2018 ، 78 درصد بود حال آنکه این رقم در سال 2006 روی 74 درصد ایستاده بود. این خبر خوبی است چرا که به ما می گوید تازه واردان به کانادا سریعتر از پیشینیان خود جذب بازار کار می شوند.

نرخ استخدام تازه واردان هم بهبود یافته است: این نرخ در سال 2018 حدود 71 درصد بود حال آنکه در سال 2006، 65.5 درصد را به ما نشان می داد. بعلاوه، شاهد بهبود اشتغال و استخدام مهاجرانی که بین 5 تا 10 سال در کانادا بوده اند هستیم.

از سوی دیگر، نرخ بیکاری مهاجران کاهش یافته است. این نرخ در سال 2018 در بین تازه واردان 8.6 درصد بود که ممکن است بالا به نظر بیاید اما وقتی آن را با نرخ سال 2008 که رکود سنگین مالی جهان بود (14.7 درصد) و یا با نرخ سال 2006 (11.5 درصد) مقایسه کنیم چندان هم بالا به نظر نمی رسد.

علت چیست؟

عامل اصلی در بهبود عملکرد مهاجران کوچک تر شدن بازار کار کانادا است. تعداد بازنشستگان در حال افزایش است و به همین علت کارفرمایان برای پر کردن صندلی های شغلی خود چشم امید خود را به مهاجران دوخته اند. طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده است تا ده سال دیگر، حدود 9 میلیون نفر کانادایی که در سال های بعد از جنگ جهانی به جهان آمده اند بازنشسته خواهند شد و این باز هم به این معنی است که کارفرمایان دست به سوی مهاجران دراز خواهد نمود.

اما عامل دوم، اصلاحاتی است در سیاست های مهاجرتی کانادا اجرا شده است. این اصلاحات از سیاست های گزینش مهاجران تا اسکان و خوگیری تازه واردان را در بر می گیرد. سیستم های ابراز تمایل یا expression of interest که به وسیله دولت فدرال و استان های کانادا راه اندازی شد هم یکی از عوامل بهبود شرایط مهاجران در کانادا است. دولت فدرال و استان های کانادا با رتبه بندی متقاضیان بر مبنای سن، تحصیلات، دانش زبانی و سابقه کار دارند دست برتر را به متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند می دهند و طبیعتا آنها در بازار کار کانادا کم نمی آورند.

دیگر آن موقع که مهاجران را مادام که حداقل امتیاز را دریافت می کردند، حتی اگر متقاضی دیگری که پشت سر آنها منتظر است امتیاز بالاتر داشت، به کانادا راه می دادند گذشته است. علاوه بر اینها، برنامه مهاجرت استانی کانادا هم می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. آنگونه که اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا اعلام نموده است بیشتر مهاجرانی که به وسیله برنامه مهاجرت استانی وارد کانادا می شوند از لحاظ مالی جا افتاده اند، نرخ اشتغالشان بالاست و دستمزدهایشان هم در طول زمان افزایش می یابد.

تعداد افرادی که موقتا در کانادا ساکن بوده اند و حالا به وسیله اکسپرس انتری و برنامه مهاجرت استانی در حال دریافت اقامت دائم هستند در حال افزایش است. نباید از خاطر برد که دولت فدرال و استان ها و منطقه ها کانادا هم بودجه های حمایتی را برای مهاجران در نظر گرفته اند و در رابطه با آموزش زبان، کاریابی و سایر موارد به آنها خدمات ارائه می نمایند.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ اقامت دائم احتیاج دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

منبع: ویزا موندیال

به "برگ برنده مهاجران در بازار کار کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگ برنده مهاجران در بازار کار کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید