آپ هلی آ، جشنواره آتش وایکینگ ها در اسکاتلند

به گزارش وبلاگ سفر، آپ هلی آ (Up Helly Aa) بزرگ ترین رویداد شتلند و یکی از مهم ترین دلایلی است که باید به این جزایر در اسکاتلند سفر کنید. این فستیوال به خودی خود نسبتاً جدید محسوب می شود اما از جشن های قدیمی سال نو و یول تاید (Yuletide) سرچشمه گرفته که در آن مردان جوان بر طبل می زدند، در شیپورها می دمیدند، تیر شلیک می کردند و با فریاد و سر و صدا، کریسمس را جشن می گرفتند. در سال 1840 میلادی، استفاده از بشکه های قیر مرسوم شد که مردان در حالی که ماسک بر چهره داشتند، این بشکه ها را آتش زده و سوار بر سورتمه در شهر می چرخیدند. البته خیلی سریع هم پسران جوان شهر لرویک (Lerwick) بالاخره از این کار خسته شدند و این رسم ادامه پیدا نکرد.

آپ هلی آ، جشنواره آتش وایکینگ ها در اسکاتلند

از سال 1870 عده ای ایده های نو برای این فستیوال مطرح کردند که تغییرات از این زمان به تدریج رخ دادند؛ به عنوان مثال، جشن را دیرتر یعنی در اواخر ماه ژانویه برگزار کردند، لباس مبدل جدیدی به نام گویزینگ (guizing) با دوختی ظریف و ماهرانه در جشن مورد استفاده قرار گرفت و یک رژه دسته جمعی با مشعل هم نیز طرح ریزی شد. دستورالعمل فستیوال آپ هلی آ، در سردر بازار مکان مشخصی به نام مارکت کراس (Market Cross)، نصب می شد که با جوک های محلی و فکاهی های به کار رفته در آن خوانندگان را از شدت خنده از حال می برد. کمی بعد، تِم وایکینگ و استفاده از ماکت کشتی وایکینگ ها به این فستیوال راه پیدا کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، آپ هلی آ به فستیوالی بزرگ تبدیل شد. پیش از آن افراد درِ خانه های خود را باز می گذاشتند تا در شب این رویداد، از گویزرها میزبانی کنند اما امروزه سالن های بزرگ مانند هولمزگارث ترمینال (Holmsgarth Terminal) در لرویک در اختیار برپایی این مراسم و سرگرمی قرار می گیرند.

فستیوال به این صورت است که در آخرین سه شنبه ماه ژانویه، چندین رژه اجرا شده و در شامگاه مهم ترین بخش مراسم، یعنی حرکت دسته جمعی افراد مشعل به دست شروع می شود. ساعت هفت و نیم غروب به نشانه شروع مراسم یک فشفشه هوایی در بالای سالن شهر منفجر می کنند و مشعل های بزرگ که روی آن ها گونی آغشته به پارافین قرار گرفته، روشن می شوند. گروه موسیقی شروع به نواختن کرده و حرکتی نورانی از مشعل ها شکل می گیرد که حدود یک کیلومتر پشت حاکم گویزر (Guizar Jarl) که بر کشتی وایکینگی خود ایستاده، به صورت مارپیچ پیش می رود.

افراد حاکم گویزر، کشتی درازی موسوم به گالی (Galley) را می کشند و به محوطه مشخصی می آورند که حدود پنج هزار تماشاکننده در آن جا نظاره گر هستند. سپس گروه مشعل به دست حلقه ای به دور کشتی تشکیل داده و آواز سنتی فستیوال آپ هلی آ را می خوانند. نورافشانی دیگری در آسمان انجام می شود و فرمانروا کشتی را ترک می کند. با دمیده شدن صدایی بوق مانند، افراد مشعل ها را به درون گالی پرتاب می کنند. صحنه سوختن گالی بسیار دیدنی به نظر می رسد اما این تمام ماجرا نیست. در ساعات بعدی تا نزدیک صبح، مردم در سالن ها به پایکوبی و پایکوبی می پردازند و گروه های مختلف از سربازان مبدل به سالن های شهر سر می زنند و برنامه اجرا می کنند. جالب است بدانید آپ هلی آ تنها فستیوال آتش شتلند نیست و در زمستان فستیوال های دیگری هم برپا می شود که زنان هم در آن مشعل حمل می کنند و لباس گویزر می پوشند.

منبع: گردشبان

به "آپ هلی آ، جشنواره آتش وایکینگ ها در اسکاتلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آپ هلی آ، جشنواره آتش وایکینگ ها در اسکاتلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید