آموزش طراحی فونت؛ آنالیز 15
به گزارش وبلاگ سفر، آموزش طراحی فونت برای اغلب طراحان یک چالش به شمار می آید. اغلب نقاشی کاران و طراحان گرافیک و طراحی لوگو دوست دارن در تجربه کاری خود حتما یکبار هم که شده طراحی فونت را تست نمایند. طراحی فونت همچین کار راحتی نیست ولی با طراحی یک فونت ماندگار براحتی نام خود را می توانید ماندگار کنید . در ادامه در خصوص فونت ها بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد. و آثار جهانی را با هم به آنالیز می پردازیم .
آموزش طراحی فونت در دنیا
سال 2023 سال جالبی در زمینه طراحی و کاربردهای فونت بود. ما شاهد انبوهی از حرکت های نو و شخصیت سازی های بدیعی بودیم که همزمان با احتیاج فزاینده ای که به اطمینان سازی و استحکام بخشی به کارها به وجود می آمد، اتفاق می افتاد.
در این سال، انتظار می رود تعداد زیادی از اشکال بولد فونت های سری sans serif را مشاهده کنیم که به سمت سری بیان گرایانه تری (Expressive) از sans serif پیش می روند، به خاطر این که بیشتر طراحان در پی آن هستند که از سبک های فونتی که صرفاً کاربردی هستند اجتناب نمایند (اگرچه این فونت ها به طور کلی کنار گذاشته نمی شوند). بعلاوه شاهد پیشرفتی در روند فونت های سری کاراکترserif خواهیم بود.
سری فونت های sans serif چیست؟
Sans به زبان فرانسه به معنی بدون است - بنابراین sans serif به معنی فونت بدون serif (دُم کوچک در انتهای هر حرف) است!
بنابراین بیایید بی هیچ مقدمه ای نگاهی به برترین فونت هایی که در سال 2021 برای طراحی لوگو یا نام تجاری استفاده شده است، بیاندازیم!
فونت های هندسی سری Sans
فونت های هندسی سری Sans Serifs هم به راحتی قابل خواندن هستند و هم قابل اعتماد می باشند، به خاطر این که تعادل خوبی بین تأثیر روانی که از آن ها انتظار می رود و نیز قابلیت خوانا بودن ایجاد می نمایند. در سال 2021 استفاده از این فونت ها را در آرم ها و برندها بسیار خواهید دید، به خاطر این که صاحبان مشاغل در پی القای حس امنیت، اطمینان و استحکام در کسب و کار خود هستند.
از منظر طراحی، باید انتظار داشت تأکید بیشتری بر خوانایی و وضوح سبک های فونت صورت بگیرد، زیرا برندها در پی بیان گرافیکی صریح و تأثیرگذاری هستند.
بیایید نگاهی به برترین آن ها بیاندازیم!
فونت Holgada
فونت Holgada یک فونت هندسی قدرتمند و شفاف از سریsans است که به وسیله پابلو بالسلز (Pablo Balcells) از استودیوی Graviton طراحی شده است. فونت Holgada برای ایجاد لبه نرم تر از تقاطع مدوّری برخوردار است و علی رغم این که ظاهر قدرتمندی دارد ولی باز هم حس محبت آمیز ای به شخص می دهد. در یک کلام می توان گفت یک فونت-لوگوی خوب با انعطاف پذیری بالا و در عین حال وسعت عمل زیاد است. چیزی که با آن می توانیم در سال 2021 همه کاری را انجام دهیم!
فونت Adapta
فونت Adapta همان طور که از نام آن هم پیداست، یک تایپ فیس است که با همه حروف 34گانه انگلیسی، در مقدار های نمایش آماده لوگو گرفته تا متن نازک تر، قابل تطبیق است. قلم Adapta که به وسیله کریشنا کیریتی (Krishna Kireeti) و برای استودیوی دیجیتالی Typekiln طراحی شده است، از 88 زبان پشتیبانی می نماید و با طیف وسیعی از جایگزین ها ارائه می گردد. این قلم زیبا، گرم و راحت است و می توان از آن برای طراحی لوگو و نیز متون چاپی و آنلاین استفاده نمود.
تفاوت بین طرح فونت یا تایپ فیس با فونت چیست؟
فونت یک نسخه از یک طرح فونت است، به عنوان مثال باریک یا پررنگ. از طرف دیگر، یک تایپ فیس، تمام خانواده فونت هایی را که تحت همین نام قرار می گیرند، پوشش می دهد، به عنوان مثال. هلوتیکا.
فونت Albula Pro
Albula Pro فونتی از سری sans serif است که دارای هندسه ای خیره نماینده با خطوطی تیز، مطمئن و تقارنی بی عیب و نقص است. به راحتی خوانده می گردد، و وزن خود را در درون متن حفظ می نماید. نام این فونت که قلمی جسورانه از سری sans serif است از معماری هندسی منطقه آلبولا در سوئیس گرفته شده است، و مثالی عالی است که نشان می هد چگونه می توان از مکان ها و فرهنگ های مختلف ملل برای اطلاع رسانی در قالب طراحی استفاده نمود.
نکته: هنگام انتخاب فونت برای لوگوی خود، از طیف وسیعی از منابع و ارجاعات همانند برندهای صنعتی کشور خود، وبلاگ های آنلاین و جاذبه های محیطی و فرهنگی کشورتان بهره ببرید.
فونت Facundo
فونت Facundo یک قلم هندسی کاملاً نو از سری sans است که در استودیوی دیجیتالی معروف Latinotype طراحی شده است. این فونت در عین حال که با اشکال هندسی ساده معین شده، با تغییرات ظریفی که در آن ایجاد شده، از سایر فونت های سری sans serif از حیث کاربردی متمایز شده است.
فونت Magazine Grotesque
فونت Magazine Grotesque یک قلم کاملاً قدرتمند از تیم طراحی Latinotype است. به گفته طراحان آن، Magazine Grotesque برای سرفصل ها و عناوین مناسب است (به این معنی که یک فونت-لوگوی عالی است.) این قلم ساده و در عین حال خاص، ویژگی های منحصر به فردی دارد، از جمله دارای خط های بیرونی بیش از حد کشیده در حروف مانند a و e است. همین ویژگی، باعث شده این فونت به عنوان یکی از محبوب ترین فونت های 2021 انتخاب گردد.
سری فونت های Sans Serifs
سری فونت های sans serif، مانند همتایان هندسی خود، برای ارتباط واضح تر با مخاطب، بر اشکال برجسته و ساختاریافته تکیه می نماید. این فونت ها نشانه های تجاری را به سوی برند شدن سوق داده و تمامی اجزای لوگو را به نحوی محکم و قابل اعتماد حفظ می نماید.
فونت Lufga
فونت Lufga یک قلم کاملاً ساده است و احتمالاً در سال 2021 از بیشترین ترند برخوردار خواهد شد. این فونت در نوامبر 2020 به وسیله آدام لاد (Adam Ladd) ارائه شد، فونت Lufgaیک قلم طراحی سرگرم نماینده و تند و تیز است که در تبلیغات محیطی و چاپی احساس راحتی بیشتری به مخاطب می دهد. این فونت در عین حال می تواند در هویت سازی برند شما خیلی مؤثر باشد.
فونت Boodle
فونت Boodle همانند پدری بداخلاق با کلاهی بامزه، با قرار دادن عناصری دوست داشتنی در کنار هم حس حماقت و جدی بودن را همزمان به مخاطب القا می نماید. این فونت برای برندی مناسب است که می خواهد بدون این که ارتباط خود را با مخاطب از دست بدهد، قدرتمند ظاهر گردد.
فونت Cocogoose Pro
فونت Cocogoose Pro همانند خانواده ای بی اصل و نسب و شبیه به سرمقاله ای بازیگوش در یک مجله است که مملو از شخصیت های گوناگون است. این فونت به همان مقدار که می تواند در یک مجله به کار رود، در یک لوگوی استارت آپ فن آوری هم به راحتی قابل استفاده است. فونت Cocogoose Pro یک تایپ فیس محبوب در اواخر سال 2020 است که با وزن های فراوان و ابعادی نو برای استفاده در دوران مدرن بازطراحی شده و به طور جدی ارزش آنالیز کردن دارد!
فونت Bauziet
فونت Bauziet را می توان به نوعی فونت عجیب و غریب ولی در عین حال دوست داشتنی دانست. در نگاه اول، این فونتِ مدرن و گروتسک مانند بسیاری دیگر به نظر می آید، اما با نگاهی دقیق تر می توان بعضی از عناصر مجذوب کننده طراحی را در آن مشاهده نمود. این فونت چگونگی استفاده از فضای منفی را نشان داده و ضربات تند بین نقاط متصل را می کاهد و ریتم بصری معینی را به لوگو می دهد.
در طراحی لوگو، فضای منفی (Negative Space) به فضای به اصطلاح خالی در داخل و اطراف لوگو که رابطه مهمی با خود لوگو دارد اطلاق می گردد. بنابراین، وقتی در خصوص فضای منفی صحبت می کنیم، واقعاً منظورمان جایی است که یک قسمت از طراحی لوگو با قسمت دیگر به شیوه ای معنادار در تعامل است.
فونت Halenoir
فونتHalenoir پسر عموی ظریف فونت Bauziet است. با استفاده از تقاطع های متمایز مشابه فونت Bauziet، حروف Halenoir شکلی برتر و قدرتمندتر یافته است. این فونت فوق العاده که از سری فونت های sans serif است در 12 دسامبر 2020 به وسیله استودیوی Ckhans منتشر گشت. فونتHalenoir در همه نسخه های خود از وزنی عالی برخوردار است و به عنوان یک فونت-لوگو، در تیتر یا متن های طولانی کاربرد دارد.
فونت های سری Serifs
همان طور که به دوران دیجیتالی نو و پر جوش و خروش قرن بیستم و یکم وارد می شویم، سری فونت های Serifs به طور فزاینده ای پیچیده تر شده و اصلاح می شوند. با توجه به این که طراحان به طور روزافزونی فونت های نو Serifs را فراوری و آماده ارائه می نمایند، برندها و استارت آپ ها هم بار دیگر به استفاده از این سبک از فونت های پیچیده تر روی آورده اند.
فونت Abstract
فونت Abstract بر خلاف آن چه که از نامش پیداست، از یک خانواده محکم و ساده ای است که به زیبایی نیز قابل خواندن است. هر دو قلم این فونت از ویژگی های متمایزی برخوردارند و برای لوگوهای ظریف یا برندهای دارای هویت که در پی عجیب و غریب بودن هستند، مناسب اند.
فونت Juana
فونت Juana یک تایپ فیس از سری فونت هایserif است که هم قوی بوده و هم دارای طیف بصری وسیعی است که حال و هوای اتاق های خبر دهه 1970 سانتیاگو را به مخاطب القا می نماید. فونت Juana به وسیله اِلی هرناندز (Ely Hernandez) و برای استودیوی Latinotype طراحی شده است. این فونت نمونه کاملی از روند نو یکپارچه سازی با سیستم های عامل است و استفاده از آن در حال حاضر در تمامی حوزه های طراحی رو به توسعه است.
فونت TT Ramillas
فونت Ramillas در انتها سال 2020 به وسیله استودیوی TypeType منتشر گشت. این فونت از یک سیستم محکم و باوقار برخوردار است. به گفته طراحان آن، این تایپ فیس یک serif سنتی کاملاً بازنگری شده با کنتراست بالا است … که با واقعیت ها و الزامات مدرن کاملاً تطبیق داده شده است. (حتماً به نسخه های دیگر آن هم نگاهی بیندازید. حروف در تمامی این نسخه ها، برای طراحی یک لوگوی تک نگار پیچیده مناسب و عالی هستند!)
فونت Quincy CF
خانوادهQuincy یک سری فونت جدی توأم با جنبه های سرگرم نماینده است. خوانایی آن روان است و کیفیت مُهر مانندی که حروف آن دارند، فونت های Quincy را به یکی از قلم های محبوب سال 2020 تبدیل نموده است. انتظار می رود در ماه های پیش رو شاهد تسلط این فونت در وب سایت ها، آرم ها و بسته بندی ها باشیم!
فونت Temeraire
فونت Temeraire کاری از کوئنتین شمربر (Quentin Schmerber) است و همان طور که از سبک حروف برش دستی آن نیز معلوم است، از هنر سنگ قبر الهام گرفته شده است. این فونت، به ویژه در حروف کج و ساده آن، با نشان دادن یک ناسازگاری آشکار بین عناصر خود، جنبه ای سرخوشانه و بازیگوشانه تر می یابد.
- از فونت های ارائه شده در این سال برای طراحی برند خود استفاده نمائید.
- انتخاب فونت لزوماً به معنی کپی کردن کاری که برندهای محبوب انجام می دهند نیست. این کار در واقع به انطباق سبک طراحی شما با فضایی که می خواهید به مشتریان خود منتقل کنید، بستگی دارد.
- برای مثال، اگر شرکت شما یک شرکت فن آوری مثبت اندیش است، ممکن است از فونت های جسورانه و نو، مانند یکی از فونت های سری sans serifs که در بالا آن ها را آنالیز کردیم، بهره ببرید.
- از سوی دیگر، ممکن است سلایقی در شرکت شما وجود داشته باشد که خواهان کاری ظریف تر باشد. فونت character serif می تواند گزینه مناسبی برای این مورد باشد!
در نهایت، فونت هایی که می تواند برای شما مناسب باشد، باید بتوانند سناریوهای فراوانی را پوشش دهند. هنگام انتخاب فونت برای لوگو یا برند اصلی خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- مشتری تان کیست و چه چیزی برای او مهم است؟
- فونت انتخاب شده چگونه می تواند با تجربه مشتریان مرتبط باشد؟
- فونت انتخابی تان چگونه می تواند شخصیت برند شما را به تصویر بکشد؟
- چه رنگ هایی می تواند برای فونت انتخابی تان مناسب تر باشند؟
- فونت انتخاب شده در چه پس زمینه هایی می تواند بیشتر به چشم بیایند؟
تا زمانی که احساس می کنید که لوگو یا فونت های انتخابی تان برای برند، قادرند پیغام شما را به راحتی به مخاطب تان منتقل نمایند، آسوده خاطر باشید! در صورت طراحی لوگو با استفاده از این روندهای برتر فونت، خواهید دید که ساخت یک لوگو چقدر می تواند آسان باشد!
منبع: مجله چاپخونه