آنالیز گوشی شیائومی 13؛ یک پرچم دار فوق العاده

به گزارش وبلاگ سفر، گوشی شیائومی 13 یکی از پرچم داران این شرکت است که به تازگی راهی بازار ایران شده و می توانید آن را بخرید. این گوشی نسبت به نسل قبلی با ارتقاهای مختلفی روبرو شده که همین بهبودها، مجذوب کنندهیت آن را دوچندان نموده است. روی هم رفته با یک پرچم دار مجذوب کننده، قدرتمند و البته گران قیمت روبرو هستیم که می تواند توجه کاربران زیادی را جلب کند. در هر صورت در ادامه از زوایای مختلف به گوشی شیائومی 13 می پردازیم تا با تمام نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید.

آنالیز گوشی شیائومی 13؛ یک پرچم دار فوق العاده

معینات گوشی شیائومی 13

نام گوشیشیائومی 13
وزن بدنه185 گرم
نمایشگر6.36 اینچ، پنل AMOLED

رزولوشن 1080 در 2400 با رفرش ریت 120 هرتز

سیستم عاملاندروید 13
رابط کاربریMIUI 14
تراشهاسنپدراگون 8 نسل 2
حافظه رم8 و 12 گیگابایت
حافظه داخلی128، 256 و 512 گیگابایت
دوربین هادوربین اصلی 50 مگاپیکسلی

دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی

دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی با زوم 3.2 برابری

دوربین سلفیسنسور 32 مگاپیکسلی
باتری4500 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژشارژ سیمی 67 وات

شارژ بی سیم 50 وات

طراحی و کیفیت ساخت

قبل از اینکه به طراحی این گوشی بپردازیم، باید بگوییم که مطابق معمول همراه با این گوشی مانند دیگر گوشی های شیائومی، شارژر و کابل شفاف هم در اختیار شما قرار می گیرد. این شارژر سرعت 67 وات را ارائه می دهد که در ادامه آنالیز به عملکرد باتری و سرعت شارژ شدن باتری هم می پردازیم.

لبه های تخت بدنه این گوشی، ما را به یاد آیفون ها می اندازد که البته این روزها گوشی های زیادی با این معینه راهی بازار می شوند. ماژول دوربین هم طراحی بسیار خاصی دارد که برجستگی زیاد آن، توجه را جلب می نماید. لبه های پنل پشتی تا حدی خمیده هستند که همین موضوع منجر به خوش دست تر شدن آن شده است. با توجه به اینکه پنل پشتی از شیشه براق ساخته شده، به راحتی اثر انگشت را جذب می نماید.

گوشی شیائومی 13 در سه رنگ مشکی، سفید و سبز راهی بازار شده و هر سه این رنگ ها کیفیت بالایی دارند. در بخش جلویی به لطف حاشیه های بسیار باریک نمایشگر، شاهد طراحی زیبایی هستیم و مقدار حفره نمایشگر هم آنقدر کوچک است که اصلا توجه را به خود جلب نمی نماید. اگر وزن گوشی هم برای شما اهمیت دارد، باید بگوییم که وزن این گوشی به 189 گرم می رسد.

از نظر کیفیت ساخت، شیائومی 13 هیچ ضعف خاصی ندارد و در بین پنل پشتی و جلویی شیشه ای، یک فریم آلومینیومی قرار گرفته است. ضمناً برای نمایشگر هم شیشه محافظ گوریلا گلس 5 استفاده شده که می تواند مقاومت بالایی در برابر ضربات ارائه کند. خوشبختانه شیائومی برای این گوشی گواهی IP68 هم دریافت نموده و بنابراین تا عمق 1.5 متری به مدت 30 دقیقه می تواند در برابر نفوذ آب مقاومت کند.

نمایشگر

شیائومی 13 با نمایشگر باکیفیت 6.36 اینچی راهی بازار شده است. این نمایشگر تا حدی از نسل قبلی خود بزرگ تر است اما به پای نمایشگر 6.67 اینچی شیائومی 12T و 12T پرو نمی رسد. با توجه به رزولوشن 1080 در 2400، با تراکم پیکسلی خیلی خوب 414 پیکسل در هر اینچ روبرو هستیم.

حداکثر روشنایی نمایشگر برای نشان دادن محتواهای غیر HDR به 1200 نیت می رسد و در صورت بهره گیری از محتواهای HDR می توانید از حداکثر روشنایی 1900 نیت هم بهره ببرید. بنابراین از نظر روشنایی، این نمایشگر عملکرد بسیار خوبی ارائه می دهد. این نمایشگر طبیعتا از HDR هم پشتیبانی می نماید و با تمام استانداردهای مهم HDR سازگار است.

رزولوشن نمایشگر 120 هرتز است که می تواند با توجه به محتوای در حال نمایش، رفرش ریت خود را به طور اتوماتیک بین 60، 90 و 120 هرتز تنظیم کند تا با این کار انرژی کمتری مصرف گردد. طبق آنالیز های انجام شده، اگر می خواهید حین اجرای بازی ها از رفرش ریت 120 هرتزی بهره ببرید، باید به صورت دستی این رفرش ریت را انتخاب کنید زیرا خود گوشی نمی تواند به طور اتوماتیک این کار را برای بازی ها انجام دهد.

عمر باتری و سرعت شارژ

انرژی شیائومی 13 از طرف باتری 4500 میلی آمپر ساعتی تامین می گردد که نسبت به دیگر گوشی های پرچم دار، ظرفیت بالایی محسوب نمی گردد. ولی به لطف استفاده از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2، این گوشی نسبت به نسل قبلی به طور قابل توجهی عمر باتری بیشتری دارد. این در حالی است که نسل قبلی هم از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده می کرد. طبق آنالیز های انجام شده، باتری این گوشی برای وب گردی حدود 17 ساعت دوام می آورد و اگر از آن برای پخش ویدیو بهره ببرید، می توانید به مدت حدود 18 ساعت از آن بهره ببرید.

گوشی شیائومی 13 علاوه بر پشتیبانی از سرعت شارژ 67 واتی که مبتنی بر فناوری اختصاصی این شرکت است، از فناوری های Power Delivery 3.0 و Quick Charge 4 هم پشتیبانی می نماید. دقیقا معین نیست که چرا شیائومی سرعت شارژ این گوشی را نسبت به نسل قبلی افزایش نداده ولی به نظر می رسد این شرکت می خواسته تمایز بیشتری بین این گوشی و مدل پرو با شارژ 120 واتی ایجاد کند.

شیائومی مدعی شده باتری این گوشی در عرض 38 دقیقه به طور کامل شارژ می گردد که البته طبق آنالیز انجام شده، برای شارژ کامل باتری باید 42 دقیقه منتظر بمانید که این زمان طی شده تفاوت زیادی با ادعای شیائومی ندارد. ضمناً باید به پشتیبانی از شارژ بی سیم 50 واتی و شارژ بی سیم معکوس 10 واتی هم اشاره کنیم.

اسپیکرها

این گوشی طبیعتا از اسپیکرهای استریو استفاده می نماید که البته یکی از این اسپیکرها به عنوان اسپیکر مکالمه انجام وظیفه می نماید. اسپیکر مکالمه صرفا برای ارائه یکی از کانال های صدا فعالیت ندارد و همیشه برای پخش صدا مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس آنالیز های انجام شده، این اسپیکرها بلندی صدای خیلی خوبی دارند و از نظر دقت فرکانسی هم عملکرد خیلی خوبی از خود نشان می دهند. بعلاوه زمانی که گوشی را به صورت عمودی در دست می گیرید، پوشاندن این اسپیکرها کار راحتی نیست و بنابراین در این حالت هم با کیفیت صدای خیلی خوبی روبرو می شوید.

رابط کاربری

شیائومی 13 از رابط کاربری MIUI 14 مبتنی بر اندروید 13 بهره می برد. در این نسخه MIUI بهبودهای قابل توجهی انجام شده که بر اساس ادعای شیائومی، می تواند عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسخه قبلی ارائه کند. در این رابط کاربری فقط 8 اپلیکیشن سیستمی قابل حذف نیستند که یک ارتقای قابل توجه نسبت به نسخه های قبلی محسوب می گردد. در این نسخه جداسازی نوتیفیکیشن ها و کنترل سنتر به طور پیش فرض فعال شده که تغییر خوبی است. اگر هم از این معینه راضی نیستید، می توانید به راحتی به سراغ شرایط قبلی بروید.

در MIUI همیشه قابلیت های زیادی برای شخصی سازی در اختیار کاربران قرار می گیرد و MIUI 14 هم از این قاعده مستثنا نیست. یکی از مجذوب کنندهیت های MIUI، امکان انتخاب از بین طیف وسیعی از تم ها است که ظاهر گوشی را به طور گسترده تغییر می دهند. یکی از قابلیت های مجذوب کننده گوشی شیائومی 13 که نباید از قلم بیندازیم، امکان ثبت ضربان قلب با استفاده از سنسور اثر انگشت است که می تواند کاربردی باشد.

به طور کلی MIUI 14 از نظر ظاهری و عملکردی با تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی روبرو نشده و شیائومی عمدتا بر روی بهبود این رابط کاربری در پشت صحنه تمرکز نموده است.

عملکرد

قلب تپنده این گوشی، چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 است. شیائومی مدعی شده که این چیپست در مقایسه با نسل قبلی می تواند 37 درصد عملکرد بهتر و 47 درصد مصرف انرژی کمتری ارائه کند. از سوی دیگر باید به بهبود 42 درصدی پردازنده گرافیکی هم اشاره کنیم. این گوشی در تست چند هسته ای بنچمارک گیک بنچ پیروز شده بهتر از گلکسی S23 اولترا عمل کند و در تست تک هسته ای هم فاصله زیادی با این گوشی ندارد. در بنچمارک AnTuTu که عملکرد پردازنده گرافیکی هم مورد آنالیز قرار می گیرد، این گوشی عملکرد هم رده با S23 اولترا ارائه می دهد.

در این گوشی انیمیشن ها خیلی سریع و روان اجرا می شوند و انواع و اقسام بازی های سنگین را می توانید به برترین شکل و با فریم ریت بالا اجرا کنید. خوشبختانه سیستم خنک کننده هم عملکرد بسیار خوبی دارد و در تست یک ساعته برای تحت فشار قرار دادن چیپست، با وجود اینکه بدنه بسیار داغ می گردد، ولی پایداری عملکرد پردازنده با افت قابل توجهی روبرو نمی گردد.

دوربین ها

شیائومی برای دوربین های این گوشی با لایکا همکاری نموده و بنابراین کاربران انتظار بالایی بابت کیفیت این دوربین ها دارند. دوربین اصلی از سنسور 50 مگاپیکسلی ساخت سونی استفاده می نماید که می تواند ویدیو های 8K هم ضبط کند. در کنار آن دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی دیده می گردد و در نهایت با دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی روبرو هستیم که از همان سنسور استفاده شده در S23 و S23 پلاس استفاده می نماید. این دوربین زوم اپتیکال 3.2 برابری ارائه می نماید. برای ثبت عکس های سلفی هم می توانید از دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی بهره ببرید. در ادامه عملکرد این دوربین ها را به طور جداگانه آنالیز می کنیم.

عکاسی در طول روز

دوربین اصلی

آنالیز عملکرد دوربین ها را طبیعتا با دوربین اصلی شروع می کنیم. دوربین اصلی گوشی شیائومی 13 به طور پیش فرض عکس های 12.5 مگاپیکسلی ثبت می نماید. در طول روز، این دوربین عکس های بسیار خوبی را ثبت می نماید و نمی توانیم به ضعف خاصی اشاره کنیم. اگر در پی ثبت جزئیات بیشتری هستید، می توانید عکس های 50 مگاپیکسلی ثبت کنید که خوشبختانه فرایند ثبت آن ها اصلا طول نمی کشد. تنها مشکل عکس های 50 مگاپیکسلی این است که حجم خیلی بالایی دارند.

دوربین اولترا واید

دوربین اولترا واید این گوشی در محیط های پر نور عکس های دارای جزئیات فراوان و شفافیت خوبی را ثبت می نماید. گستره دینامیکی هم دقیقا همان چیزی است که از یک دوربین اولترا واید باکیفیت انتظار داریم.

دوربین تله فوتو

یکی از مهم ترین تغییرات این گوشی نسبت به نسل قبلی، بهره گیری آن از دوربین تله فوتو است. این دوربین زوم اپتیکال 3.2 برابری را امکان پذیر می نماید و رزولوشن سنسور آن به 10 مگاپیکسل می رسد. عکس های ثبت شده با این دوربین جزئیات بسیار خوبی دارند و نویز چندانی در آن ها دیده نمی گردد. این دوربین ها عکس ها را با کنتراست نسبتا بالاتری نسبت به دوربین اصلی ثبت می نماید ولی این معینه اصلا مجذوب کنندهیت عکس ها را پایین نمی آورد.

دوربین سلفی

این دوربین به طور پیش فرض عکس های 32 مگاپیکسلی ثبت می نماید که در نتیجه عکس های موردنظر حجم بسیار بالایی دارند. اما پردازش عکس ها در حد مناسبی انجام می گردد و بنابراین نتایج نهایی کیفیت بسیار خوبی دارند. اما توصیه می کنیم تنظیمات این دوربین را تغییر دهید و در عوض عکس های 12 یا حتی 8 مگاپیکسلی ثبت کنید. در عکس های سلفی رنگ پوست به خوبی ثبت می گردد و حتی بافت پوست را هم با کیفیت بالایی ارائه می دهد.

عکاسی در محیط های کم نور

دوربین اصلی

دوربین اصلی گوشی شیائومی 13 در محیط های کم نور عالی عمل می نماید. عکس ها سرشار از جزئیات هستند و شفافیت خیلی خوبی دارند. خوشبختانه در این عکس ها نویز چندانی دیده نمی گردد و سایه ها و بخش های روشن به خوبی مدیریت می شوند. حالت تاریک این دوربین هم گاهی اوقات کیفیت عکس ها را بهبود می بخشد ولی گاهی اوقات هم عملکرد خیلی خوبی ندارد. بنابراین در کل بهتر است در محیط های کم نور از همان حالت پیش فرض بهره ببرید.

دوربین اولترا واید

در محیط های کم نور، دوربین اولترا واید گوشی شیائومی 13 عملکرد قابل قبولی از خود نشان می دهد. عکس های ثبت شده با این دوربین دارای جزئیات خوبی هستند و کنتراست مناسبی دارند. اما در لبه های فریم، اندازه جزئیات به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید.

دوربین تله فوتو

دوربین تله فوتو هم اگرچه در محیط های تاریک عملکرد خوبی ارائه می نماید، ولی در کل عکس های ثبت شده با این دوربین عالی نیستند. اما در هر صورت نمی توانیم ضعف مهمی در خصوص آن ها مطرح کنیم.

مهم ترین رقبا

شیائومی 13 به هیچ عنوان گوشی مقرون به صرفه قیمتی محسوب نمی گردد که البته در ازای پرداخت مبلغ موردنظر، ویژگی های بسیار مجذوب کنندهی نصیب شما می گردد. گوشی های سری گلکسی S23 طبیعتاً از جمله مهم ترین رقبای شیائومی 13 هستند که در بین آن ها، به خصوص S23 پلاس رقیب بسیار مهمی محسوب می گردد. گلکسی S23 پلاس از ویژگی های مهمی مانند کیفیت ساخت فوق العاده، نمایشگر عالی، دوربین سه گانه قدرتمند و باتری 4700 میلی آمپر ساعتی بهره می برد. ضمناً نباید دریافت 4 نسخه نو اندروید را از قلم بیندازیم.

در طرف مقابل با وان پلاس 11 روبرو هستیم که از نمایشگر بزرگ تر 6.7 اینچی با رفرش ریت 120 هرتز بهره می برد و انرژی آن از طرف باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تامین می گردد. ضمناً نباید پشتیبانی از سرعت شارژ 100 وات را از قلم بیندازیم. البته در حال حاضر هر دو گوشی در حال حاضر در بازار ایران با قیمت بالاتری نسبت به شیائومی 13 به فروش می رسند و به همین دلیل فعلا شیائومی 13 مجذوب کنندهیت بیشتری نسبت به آن ها دارد.

سخن پایانی

شیائومی 13 در یک کلام یک پرچم دار همه فن حریف است. بهبود های انجام شده نسبت به نسل قبلی، مجذوب کنندهیت این گوشی را بسیار بیشتر نموده و حالا در کنار ضدآب بودن گوشی، با نمایشگر نسبتا بزرگ تر و بهتری روبرو هستیم. اسپیکرهای این گوشی کیفیت صدای خیلی خوبی دارند و چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 هم عملکرد فوق العاده ای برای آن ارائه می نماید.

دوربین ها به طور قابل توجهی بهتر از نسل قبلی هستند و به خصوص باید به بهره گیری از دوربین تله فوتو باکیفیت اشاره کنیم. بنابراین اگر دنبال یک پرچم دار اندرویدی عالی هستید، بدون هیچ شک و تردیدی توصیه می کنیم خرید این گوشی را هم در نظر داشته باشید.

نکات مثبت

  • طراحی مجذوب کننده و بدنه خوش ساخت
  • نمایشگر باکیفیت با دقت رنگی بالا
  • عمر باتری بهتر نسبت به نسل قبلی
  • عملکرد فوق العاده به لطف چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2
  • عملکرد خیلی خوب دوربین ها در شرایط مختلف

نکات منفی

  • عدم بهره گیری از شارژ 120 واتی
  • داغ شدن بدنه در صورت فشار طولانی مدت به پردازنده
  • استفاده از شیشه محافظ گوریلا گلس 5 به جای گوریلا گلس ویکتوس

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گوشی شیائومی 13؛ یک پرچم دار فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی شیائومی 13؛ یک پرچم دار فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید